אחרי הניצחון המוחץ של הלייבור: שינוי ביחס בריטניה כלפי ישראל?

ראש הממשלה הבא, קיר סטארמר, נשוי ליהודייה ונחשב לידיד ישראל, אך במפלגת השמאל הבריטית ישנם קולות רבים הקוראים לו לנקוט בקו חדש ביחס לישראל • האם ראש הממשלה שמחנך את ילדיו לפי המסורת היהודית, ייכנע להם?
חרדים 10
כ"ט סיון התשפ"ד / 05.07.2024 09:22

חשש בישראל משינוי במדיניות בריטניה כלפיה בעקבות ניצחון מפלגת הלייבור.

לפי דווח היום (שישי) בתוכנית ‘הבוקר הזה’ ברשת ב’, בין הסוגיות שאליהן מופנית דאגה – הכרה במדינה פלסטינית והמדיניות כלפי ישראל בפורומים בין-לאומיים.

מנהיג הלייבור שיכהן כראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, נחשב לידיד ישראל. הדבר נכון גם לגבי הקהילה היהודית. הוא סירב לקרוא להפסקת אש חד-צדדית במלחמה בעזה. אך עם זאת, גורמים במפלגתו, שביקורתיים כלפי ישראל, מפעילים עליו לחץ לשינוי הקו הזה.

החשש בירושלים נוגע להכרה במדינה פלסטינית, אמברגו על מכירת כלי נשק לישראל ושינוי המדיניות כלפיה בפורומים בין-לאומיים. ההערכה היא שככל שהניצחון של סטארמר יהיה משמעותי יותר, השפעת האגף השמאלי במפלגה עליו תקטן.

בבחירות שהתקיימו אמש בבריטניה, מפלגת הלייבור זכתה לניצחון מוחץ עם 410 מושבים בפרלמנט. ראש הממשלה המכהן, רישי סונאק, והמפלגה השמרנית זכו ל-131 מושבים. זאת אחרי 14 שנות שלטון של השמרנים.

זו התוצאה הגרועה ביותר לשמרנים אי פעם מאז שהוקמו ב-1835​.

זה ראש ממשלת בריטניה החדש

מנהיג הלייבור קיר סטארמר,  בן 61, נשוי לאישה יהודייה מלידה – ויקטוריה אלכסנדר, בת ליהודים מפולין שהיגרו לבריטניה לפני מלחמה העולם השנייה –  ואב לבן ובת, אותם הוא מחנך יחד עם רעייתו לפי המסורת היהודית.

את הקריירה הפוליטית שלו החל מי שהפך לדייר החדש ברחוב דאונינג 10 במקומו של רישי סונאק, החל לפני 10 שנים – בשנת 2014.

הוא בן למשפחת פועלים, עורך דין בהכשרתו שמונה בשנת 2008 לראשת התביעה הציבורית הבריטית. בתפקידו זה בנה לעצמו שם של מי ששם דגש על נושא זכויות האדם. בשנת 2014 נכנס לפוליטיקה ושנה לאחר מכן נבחר לפרלמנט.

לאורך העשור האחרון כיהן בפרלמנט ובשנת 2020, לאחר ההפסד המוחץ של מפלגתו שהונהגה בידי האנטישמי ג’רמי קורבין, ניצח סטארמר בבחירות הפנימיות והפך ליו”ר המפלגה ומנהיג האופוזיציה.

סטארמר בביקור באנדרטת השואה, בברלין. צילום: Courtesy of Starmer’s office

בניסיון להחיות את המפלגה, שבבחירות 2019 הגיעה לשפל של עשרות שנים, החל סטארמר בהליך שיקום ארוך, שכלל בין היתר ניקוי אורוות יסודי של גורמים אנטישמיים שצמחו במפלגה, בהם קורבין, שהודח מהמפלגה והחליט להתמודד בבחירות הנוכחיות באופן עצמאי, וזכה.

בכל הקשור לישראל, סטארמר מגדיר את עצמו ציוני והוא נחשב לתומך ישראל. יחד עם זאת, סטארמר מתמודד ויאלץ להמשיך להתמודד עם גורמים אנטי ישראלים במפלגתו שמותחים עליו ביקורת בשל תמיכתו בישראל.

מוקדם יותר השבוע אמר סטארמר בריאיון כי בימי שישי, לאחר השעה 18:00 בערב, הוא מקדיש את הזמן לילדים ומכבד את המסורת היהודית של רעייתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות