החרב באה – להזהיר את העם”: האזהרה הדרמטית לפני הטבח בעוטף

רגע לפני הטבח, נגדת מ-8200 הזהירה במייל לקצין המודיעין של אוגדת עזה: "האימונים של חמאס ממחישים לנו שתוכנית 'חומת יריחו' היא אופרטיבית. סביר שלא נוכל לתת התרעה ארוכה מספיק כדי להיערך למניעה"
חרדים 10
כ"ט סיון התשפ"ד / 04.07.2024 23:00

אחת ההתרעות הכי קרובות והכי ממוקדות לפני הטבח שביצע חמאס בעוטף עזה ב-7 באוקטובר נחשפה הערב (חמישי) על ידי העיתונאי עופר חדד בחדשות 12.

על פי הדיווח, את ההתרעה לקראת מועד הטבח כתבה אותה הנגדת מ-8200 שצלצלה בכל הפעמונים האפשריים –  ולא זכתה להתייחסות

בדואר אלקטרוני ששלחה הנגדת ו’, זמן קצר לפני שמחת תורה, היא כתבה: “החרב באה – יפה השעה להזהיר את העם” ולמעשה ניסתה להזהיר שוב, בתקווה שמישהו יתעורר.

במייל שנשלח למספר קצינים, בהם גם קצין המודיעין של אוגדת עזה, כתבה ו’: “האימונים ממחישים לנו שתוכנית ‘חומת יריחו’ היא תוכנית אופרטיבית, מתורגלת, כלומר כבר היום יש לחמאס כוחות שמתרגלים את המתווים האלה ויודעים להוציאם אל הפועל ביום פקודה.

“סביר להניח שלא נוכל לתת התרעה ארוכה מספיק כדי להיערך למניעת האירוע. כאן המקום לחשוב על גיבוש תפיסות התמודדות עם האירוע לכשיקרה בפועל כדי לצמצם את הנזק”.

היא הוסיפה: “הצד השני נחוש בכוונותיו להוציא את התוכנית אל הפועל. אם התוכנית תופעל – צפויה לנו לחימה מרה וקשה. התרגיל מזכיר מאוד את התוכנית שהופיעה ב’חומת יריחו’ להשמדת מערך ההגנה של אוגדת עזה. אימוני הפשיטה לשטח הארץ מעידים על כך שתוכנית ‘חומות יריחו’ כבר אינה תוכנית על הנייר”.

המייל הזה, כאמור, נשלח אחרי רבים אחרים שכבר שוגרו לקמ”ן האוגדה ולקצינים בכירים נוספים באמ”ן שפשוט סירבו להתרשם.

אולם, את המייל הזה היא חתמה במילים כמעט נואשות, כדי שאולי הפעם מישהו יקשיב לה: “מייל זה הוא בבחינת התקיעה בשופר כי החרב באה – יפה השעה להזהיר את העם”.

דבריה מקבילים לפסוק מספר יחזקאל המתאר את תפקידו של איש המודיעין במילים הבאות: “והצופה כי יראה את החרב באה ולא תקע בשופר, והעם לא נזהר ותבוא חרב ותיקח מהם נפש, ובעוונו נלקח ודמו מיד הצופה אדרוש”.

למרות זאת כל הקצינים שקיבלו את המכתב הגיבו לו בביטול.

כעת נשאלות כמה שאלות –  כמו מי ראה את המסמך וכמה גבוה הוא עלה ומה נעשה בנידון. נקווה שבקרוב נדע בעקבות התחקירים, אולם דבר אחד בטוח, את 7 באוקטובר ניתן וצריך היה למנוע. זה לא היה עיוורון, זו הייתה עצימת עיניים בתוך כדי דהירה לתהום.

מצה”ל נמסר בתגובה: “צה”ל נמצא בעיצומו של הליך התחקירים המבצעים הפנימיים של אירועי 7 באוקטובר ומה שקדם להם. התרעת התחקירים היא למידה והפקת לקחים להמשך הלחימה. התחקירים מתבצעים בימים אלו לכשיסוכמו יוצגו בשקיפות לציבור”.

בהמשך לתגובת הצבא, בחדשות 12 בדקו עם צה”ל מה נעשה עם המידע שנשלח לקמ”ן האוגדה.

לפי גורמים בצה”ל, המידע במייל לא הובא לראש אמ”ן ולא לרמטכ”ל. כמו כן, הנכתב במייל לא הובא בפרק התחקיר שהוצג עד עכשיו לרמטכ”ל, וזה ייבחן בנפרד.

עוד עולה, כי הרוחות באמ”ן סוערות, מאחר שמי שהתעלמו מהמייל הזה עדיין מכהנים בתפקידם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות