נעצר, הושאר לישון על ספסל, הובל אזוק – ויפוצה ב-10,000 ש”ח

בית משפט השלום בירושלים קבע בהסכם פשרה כי ידידיה אפשטיין יפוצה ב-10,000 שקלים, לאחר שארגן מפגן הפנת דגלי ישראל בשער שכם - במהלכו נעצר, הושאר לילה לישון על ספסל, והובל לבית משפט אזוק בידיו ורגליו • פרקליטו: "הפיצויים אותם תשלם המשטרה, יסיעו לה להתעשת"
חיים טוויל
כ"ח סיון התשפ"ד / 04.07.2024 16:36

בית משפט השלום בירושלים פסק, במסגרת הסכם פשרה, כי המשטרה תשלם פיצוי בסך 10,000 שקלים לפעיל הימין ידידיה אפשטיין.

אפשטיין ארגן לפני כשנה מפגן של הפנת דגלי ישראל בשער שכם בעיר העתיקה, במהלכו  נעצר, נחקר בתחנת המשטרה והושאר בה למשך לילה, כאשר הוא ישן על ספסל. בהמשך אף הובל לבית המשפט כשהוא אזוק בידיו ורגליו.

לאחר האירוע הגיש אפשטיין תביעה נגד המשטרה, באמצעות עו”ד אלעדי ויזל מחוננו.

בכתב התביעה מתאר עו”ד ויזל את התעמרות השוטרים באפשטיין: “כשעה לאחר שמפגן הנוכחות החל, נעצר אפשטיין ונלקח לתחנת שלם. בתחנת המשטרה נחקר אפשטיין. לאחר תום החקירה ביקש אפשטיין מהחוקר כי ישחררו הביתה עם זימון להתייצב למחרת בדיון –  אך החוקר סירב לבקשתו.

“חרף הוראות הדין הידועות, בחרו שוטרי התחנה להותיר את אפשטיין לילה במעצר, על מנת שיגיע לדיון בבקשה לשחרור בתנאים, אותם שוטר לא יכול לקבוע – כעצור.

“חמור מכך, לא רק שהשוטרים לא שיחררו את אפשטיין אלא הם אף לא העבירו אותו למעצר לילה בבית מעצר או למצער דאגו לו לתנאי מעצר בסייסים בתחנה. אפשטיין הוכנס לתא בתחנה ונאמר לו על ידי השוטרים כי בו הוא יעביר את הלילה. אפשטיין ביקש מהשוטרים כי יתנו לו שמיכה ומזרון שיוכל לישון, אך השוטרים ענו לו כי הם מתנצלים אך קיים מחסור ומשכך יאלץ לישון ללא מזרון.

“כך מצא הקטין את עצמו נאלץ להעביר את הלילה בניסיונות לישון בתא בתחנת המשטרה, כאשר אין לו מזרון לשכב עליו ולא שמיכה להתכסות בה ולהימלט בעזרתה מהקור העז אשר שרר בתחנה”.

עו”ד ויזל מוסיף ומפרט בכתב התביעה כיצד “יובש” אפשטיין בתא המעצר, כשהוא נתון בצום, ואף נלקח לדיון בבית המשפט כשהוא אזוק בידיו וברגליו: “גם בבוקר שלמחרת, צום י”ז בתמוז, לא מיהרו הנתבעים לקדם את שחרורו של הקטין – נער חרדי אשר נאלץ, לשווא, להעביר שעות נוספות מהצום בתנאי מעצר – אלא הוא יובש בתא ורק לקראת צהריים הגיעו סוהרי הנתבע לקחת אותו לדיון.

“בניגוד לחוק, הסוהרים אזקו את הקטין בידיו וברגליו והוציאו אותו אזוק לרחוב. הקטין נאלץ להיראות במקום ציבורי, רחובה של עיר, כשהוא אזוק ידיים רגלים כאחרון העבריינים – ולא כקטין נטול עבר פלילי הנלקח לדיון בבקשת שחרור בערובה. מהרחוב נאסף הקטין על ידי ניידת של הנתבע ונלקח לבית המשפט. גם בבית המשפט לא פסקה ההשפלה והפגיעה בקטין, אלא הסוהרים הובילו אותו בעודו אזוק אף לאולם בית המשפט”.

עו”ד ויזל ברך על החלטת בית המשפט: “מדובר בתביעה בגין פגיעה קשה ומיותרת בזכויותיו של פעיל חברתי קטין. התנהלות מקוממת הנחזת כהתעמרות מכוונת של משטרת ישראל כנגד קטין, אידאליסט ופעיל חברתי, אשר שם לו למטרה לפעול להשבת תחושת הביטחון לשער שכם, ולא להשלים עם מצב דברים בו אי אפשר להניף את דגל ישראל במקום כה מרכזי הניצב בלב ליבה של בירת ישראל.

“ברם, באופן תמוה, בחרה משטרת ישראל, פעם אחר פעם, להערים קשיים רבים על מחאותיו החוקיות ולפגוע בשוויון נפש בזכויותיו האלמנטריות לחופש מחאה ותנועה. הפרת זכויות אשר הגיעה לשיאה במהלך המעצר הפוגעני נשוא התביעה. אנו מקווים כי התביעה שהגשנו והפיצויים אותם תשלם המשטרה בעקבותיה, יסיעו לה להתעשת כך שלהבא במקום להיאבק בנושאי דגל ישראל בבירת ישראל תאבק בטרור המבקש למנוע זאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות