42 שנים אחרי, הוועדה קבעה: אסון צור היה פיגוע בהכוונה איראנית

הוועדה שהוקמה בקיץ שעבר הפכה את מסקנותיה של הוועדה הקודמת שבחנה את נסיבות האירוע - וקבעה: קריסת הבניין אירעה בעקבות פיצוץ מכונית תופת • כתוצאה מקריסת הבניין נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון • הוועדה לא קבעה אם מדובר בפיגוע של ארגון אמל השיעי או של חיזבאללה
חרדים 10
כ"ז סיון התשפ"ד / 03.07.2024 19:53

ועדת החקירה המשלימה לבחינת ‘אסון צור הראשון’ קבעה כי האסון – שבו נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון הי”ד ב-11 בנובמבר 1982, היה פיגוע בהכוונה איראנית.

כך הודיעו היום (רביעי) במשותף צה”ל, שב”כ והמשטרה.

בפיגוע נהרגו גם 15 עצורים לבנונים שהוחזקו במבנה.

הוועדה בראשות אלוף (במיל’) אמיר אבולעפיה וש’, ראשת אגף בשירות הביטחון הכללי, קבעה כי הפיגוע נגרם באמצעות מחבל מתאבד שנהג במכונית תופת מסוג פז’ו 504. המטען שהתפוצץ היה במשקל 50 קילוגרם לפחות, וככל הנראה כלל חומרי בעירה נוספים, לרבות מכלי גז.

כתוצאה מהפיצוץ נתלש מנוע מכונית הפז’ו ורוסקו ונהדפו חלקי המכונית, ורוסקה גופת המחבל.

כמו כן, כתוצאה מהפיצוץ נפגעו לפחות ארבעה עמודים בקומת הקרקע, באופן שהוביל ל’התמוטטות בשרשרת’ של המבנה כולו. הוועדה לא קבעה אם מדובר בפיגוע של ארגון אמל השיעי או של חיזבאללה.

בוועדה ציינו, כי האיראנים קראו רחוב על שמו של המחבל המתאבד וכי חיזבאללה מציין בכל שנה ב-11 בנובמבר את יום השהיד לזכר ‘השהיד הראשון’ של ארגון הטרור השיעי.

כבר במהלך שנות ה-80 הודיעו חיזבאללה ואמל כי ‘אסון צור הראשון’ היה פיגוע שבוצע באמצעות מכונית תופת, ובוצע על ידי המחבל אחמד קסייר, יליד 1963 מהעיירה השיעית דיר קאנון א-נהר שבאזור צור.

שמו דווח לראשונה לאחר נסיגת צה”ל מאזור זה לעבר רצועת הביטחון, ואף הוקמה אנדרטה לזכרו.

כבר ביום האירוע, מינה הרמטכ”ל דאז, רב אלוף רפאל איתן ז”ל, ועדת חקירה שהציגה את מסקנותיה בתוך שבוע. הוועדה קבעה ששתי סיבות הובילו להתמוטטות הבניין – חולשה בשלד המבנה ודליפת גז שגרמה לפיצוץ.

הוועדה הנחתה את המשטרה הצבאית החוקרת לפתוח בחקירה.

המשטרה הצבאית אספה במהלך השנים עדויות של לבנונים וממצאים נוספים והודיעה לפרקליטות הצבאית שישנה סבירות שחומר נפץ הוא שגרם לפיצוץ.

בשנים האחרונות פורסמו תחקירים בתקשורת, שטענו שהפיצוץ במבנה היה פיגוע של חיזבאללה. משפחות הקורבנות והפצועים דרשו לחקור שוב את האירוע – ובשב”כ נענו בנובמבר 2022 לבקשה.

הצוות, בהובלת שב”כ, סתר את ועדת החקירה הראשונית, וקבע שמדובר במכונית תופת, בה נהג מחבל שיעי, שהכילה מטען עם חומר נפץ מרסק.

אלוף (במיל’) אמיר אבולעפיה, העומד בראש הוועדה, אמר: “החשד שלנו היה שמכונית תופת נכנסה משער הכניסה למבנה ומיד לאחר כניסתו אירע הפיצוץ והמבנה קרס. מדובר בבניין שנפגע מטיל גבריאל שבא מהים תקופה לפני והבניין לא קרס, כך שהנחנו שהפיצוץ במרכז המבנה שגרם לקריסת ארבעת העמודים התומכים, הוביל להתמוטטות המבנה עצמו”.

ש’, ראשת אגף ההדרכה בשב”כ, שמקבילה בדרגתה לאלופה – אמרה: “בדקנו את המידע המוכר שהצטבר לאורך השנים, קראנו אלפי מסמכים שנכתבו לפני, תוך כדי ואחרי הפיגוע. רצינו לבדוק אם מדובר בפיגוע או דליפת גז. לאט לאט הרכבנו סיפור שלם שאומר שכמעט בצורה ודאית – מדובר בפעילות חבלנית ולא בדליפת גז”.

בכירת שב”כ הוסיפה: “מצאנו סימני ריסוק על מספר גופות בזירה, בנוסף גם לכלי רכב שהיו בזירה ועדויות שאספנו מהאירוע, מה שהצביע על חומרי נפץ מרסקים במטענים שהופעלו במקום”.

הפיגוע אירע ביום חמישי בבוקר ולתחתית הבניין הגיעו רק בשבת בערב. צוות אית”ן של צה”ל, כך התברר, מצא שרידי גופה שחלקה אינם שייכים לעצירים הלבנונים או לאנשי כוחות הביטחון.

בוועדה הגיעו למסקנה שמדובר בגופת המחבל המתאבד.

הוועדה הציגה את מסקנותיה לרמטכ”ל הרצי הלוי לראש השב”כ, רונן בר, למפכ”ל יעקב שבתאי ולשר הביטחון יואב גלנט. מיד לאחר מכן הוצגו המסקנות למשפחות השכולות, ולנפגעי האסון ובני משפחותיהם.

בהודעת הוועדה הודגש כי אין במסקנותיה כדי להטיל דופי בבדיקות קודמות שבוצעו. הוועדה ציינה כי לרשותה עמד מידע חדש, רב ומשמעותי שנצבר לאחר תום עבודת ועדת זורע, וכן כלים מקצועיים חדשים שלא עמדו לרשות ועדת זורע.

כמו כן, ועדת זורע נדרשה לפעול בתוך פרק זמן קצר בלבד. בנוסף, בעת עבודת ועדת זורע לא הייתה היכרות עם איום ‘המחבל המתאבד’ והפלגים השיעים בלבנון לא נתפסו כאיום משמעותי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות