גלנט: הכיתוב ‘השם יקום דמו’ יופיע על מצבת ישראל יודקין

שר הביטחון אישר את המלצת 'המועצה הציבורית להנצחת החייל' להוסיף את הכיתוב 'הי"ד' למצבות חללים שמשפחותיהם מעוניינות בכך או להוסיף את הכיתוב 'זכרו לברכה' • המועצה הציבורית קבעה: "הביטוי 'השם יקום דמו' איננו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית"
אריה ריבקינד
כ"ו סיון התשפ"ד / 02.07.2024 19:00

שר הביטחון יואב גלנט, אימץ הערב (שלישי) את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל על הוספת הכיתוב “השם יקום דמו” למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב – אם משפחותיהם יבקשו זאת.

השר אישר גם את ההמלצה להוסיף את הכיתוב “זכרו לברכה” על מצבות צבאיות של חללים, שמשפחותיהם יבקשו זאת.

ההחלטה התקבלה לאור בקשת משפחתו של סרן ישראל יודקין הי”ד מכפר חב”ד, שנהרג בקרבות בעזה – ולאחר שהמשפחה עברה סבל רב, כשמשרד הביטחון לא נעתר לבקשתה והתנהל באטימות.

לשכת שר הביטחון עדכנה הערב את המשפחה על ההחלטה.

במקביל גלנט הינחה את משרד הביטחון לפעול לתיקון התקנות להביאן לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כנדרש על פי החוק.

“שר הביטחון הודה למערך הנפגעים בצה״ל, לאגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, ולחברי המועצה הציבורית להנצחת החייל על מלאכת הקודש אותה הם מבצעים במלחמה הקשה שנכפתה על מדינת ישראל. השר גלנט מביע את אמונו בשיקוליהם הערכיים ועבודתם המקצועית”, נאמר בהודעה מלשכתו.

לפני כן המליצה המועצה הציבורית להנצחת החייל, בראשות פרופ’ שלמה מור יוסף, ברוב של 19 נגד אחד לאפשר להוסיף את הכיתוב הי”ד על מצבות חללי צה”ל.

המועצה, המורכבת מבני המשפחות השכולות והארגונים היציגים ‘יד לבנים’ וארגון אלמנות ויתומי צה”ל, התכנסה היום לבקשת שר הביטחון.

בהודעת המועצה נאמר:

“המועצה הציבורית להנצחת החייל בראשות הפרופ’ שלמה מור יוסף, המורכבת מבני המשפחות השכולות והארגונים היציגים -‘יד לבנים’ וארגון אלמנות ויתומי צה”ל, התכנסה היום לבקשת שר הביטחון יואב גלנט, לדון בבקשת משפחתו של סרן ישראל יודקין ז”ל, להוסיף את הכיתוב ‘השם יקום דמו’ למצבתו הצבאית.

“המועצה מעניקה גיבוי מלא לעובדי היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, שמאז 7 באוקטובר הביאו למנוחות מאות חללי מערכות ישראל באופן ממלכתי ומכובד הראוי לכל הערכה.

“עובדי היחידה להנצחת החייל פעלו גם במקרה זה בהתאם לחוק ולתקנות, על אף הלחץ הציבורי.

“המועצה הציבורית החליטה ברוב קולות כי הביטוי ‘השם יקום דמו’ הוא איננו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית. חברי המועצה שהשתתפו בדיון, המליצו לפעול לשינוי התקנות, כך שניתן יהיה להוסיף את הכיתוב ‘השם יקום דמו’ למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, למשפחות שיבקשו זאת.

“המועצה המליצה בהחלטתה להוסיף גם את האפשרות לכתוב ‘זכרו לברכה’ על גבי מצבות צבאיות, למשפחות שיבקשו זאת. המלצות המועצה יובאו בפני שר הביטחון, יואב גלנט”.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: “מברך על המלצת המועצה הציבורית שאימצה את הצעתי יחד עם ח”כ לימור סון הר-מלך לאפשר את הוספת הכיתוב ״הי״ד״ על מצבות חללנו הקדושים ועל מצבת הקדוש ישראל יודקין הי״ד.

“במדינה היהודים לא צריך להסתתר, כן אנחנו מתפללים שהשם יקום את דמם של כל הקדושים שנפלו למען ההגנה על ארצנו ועמנו”.

ח״כ לימור סון הר מלך, אשר ליוותה את בקשת המשפחה למשרד הביטחון – ואף הגישה הצעה דחופה לסדר, אמרה בתגובה: “משרד הביטחון קיבל את ההחלטה הנכונה והיהודית, להיענות לבקשת משפחתו של ישראל ולציין על מצבתו את הכינוי ‘הי”ד’. זהו רגע משמעותי ביותר שמכבד את זכרו של ישראל, שמסר את נפשו על קידוש השם.

“ההחלטה הזו מהווה הכרה במורשת המשפחתית ובמורשת הלאומית שלנו, ומספרת את סיפור מסירות הנפש הייחודית של ישראל.

“זהו ניצחון לערכים של כבוד והנצחה. אני מברכת את המשפחה על עמידתם האיתנה והמאבק המכובד, ומקווה שמעשה זה יהווה דוגמה להמשך שמירה על כבוד הנופלים והמשפחות השכולות. ‘ומחה ה’ דמעה מעל כל פנים’. יהי זכרו של ישראל ברוך ונצור בליבנו לעד”.

ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו שנאבקה להוספת הכיתוב הי”ד למצבה של הגיבור סרן ישראל יודקין ז”ל: “עם דמעות של התרגשות בעיניים אני כותבת את זה שהצלחנו במאבק למען משפחת יודקין ולמען זכרו של ישראל הי”ד.

“הגיבורים בסיפור הזה הם משפחת יודקין שלא ויתרו לרגע ואני רוצה להודות גם לכל השותפים למאבק הזה, לכל חברי הכנסת והשרים שנרתמו לאירוע בלי הבדלים של קואליציה ואופוזיציה.

“זה התחיל במאבק המוצדק של משפחת יודקין ומהמקרה הפרטי שלהם נוצרה מציאות חדשה שכל משפחה שכולה שתרצה להוסיף את הכיתוב הי”ד או ז”ל על המצבה של בנם, תוכל לקבל זאת.

“אנחנו חייבים את הציבור החרדי איתנו בצבא ואנחנו מוכרחים לעשות את ההתאמות עבורם גם בחיים וגם לצערנו במוות. המאבק הזה הוא המעט שיכולתי לעשות עבור זכרונו של הגיבור סרן ישראל יודקין הי”ד ומשפחתו האמיצה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות