שיפור תחב”צ והפסקת עבודות בשבת: יומנו של אורי מקלב נחשף

עונה אמן? תחקיר המתפרסם ב'דה מרקר' העמיק ביומנו של סגן השר אורי מקלב במשך שנה שלמה - וגילה: הציבור החרדי נהנה מתגבור קווים ומדאגה לבטיחותם בדרכים • "אם מקלב היה שר התחבורה, אולי גם התחבורה אצל הציבור הכללי הייתה משתפרת"
חרדים 10
כ"ו סיון התשפ"ד / 02.07.2024 14:06

מתחקיר ענק המתפרסם היום (שלישי)  בעיתון הכלכלי ‘דה מרקר’ עולה, כי הממשלה שיפרה את התחבורה הציבורית לציבור החרדי בלבד.

נפתחה הגרלת דירה בהנחה: איך מוציאים זכאות? מי זכאי להשתתף

במסגרת התחקיר עברו כתבי העיתון על יומני סגן השר אורי מקלב במשך שנה שלמה, מהם עולה כי עיקר פעילותו התמקדה בציבור החרדי בלבד.

בכותרת המישנה של הכתבה נכתב: “מעיון ביומנו של סגן שרת התחבורה אורי מקלב אפשר ללמוד כיצד לשפר את התחבורה הציבורית בישראל. בעוד לציבור הכללי לא תוגברו התדירויות של קווי האוטובוסים, הציבור החרדי נהנה מתגבור קווים למוקדי עניין ומדאגה לבטיחותם בדרכים. אם היה שר התחבורה במקום רגב, אולי גם התחבורה אצל הציבור הכללי הייתה משתפרת”.

בתחקיר נכתב עוד: “לטובת שיפור שירות האוטובוסים בין מוקדים חרדיים, מקלב הצטייד בתקציב נאה. במסגרת הכספים הקואליציוניים, שוריינו 100 מיליון שקל, בתחילת 2023 למשך שנתיים, לטובת שיפור תדירויות של קווי האוטובוסים והוספה של קווים חדשים לציבור החרדי. רק השבוע נפתח מסוף חדש בצפון ירושלים שמשמש בעיקר לקווים בין מוקדים חרדיים.

“לפי יומנו של מקלב למחצית השנייה של 2023, סגן שרת התחבורה – לתחבורה חרדית בלבד – קיים ביולי שעבר פגישות במשרד התחבורה בירושלים בנושא תחבורה ציבורית ביישובים כמו חריש, קריית מלאכי, ירוחם, רחובות, כרמיאל, עפולה, צפת וקריית אתא. בכולם יש ריכוזים של ציבור חרדי. מקלב גם ערך פגישות על תחבורה ציבורית במועצה האזורית שפיר בדרום ובמועצה האזורית מנשה ממזרח לחדרה – שגם בהן יש ריכוז חרדי. ביוני 2023 הוא ערך פגישות בעניין מסוף בני ברק, ובאוגוסט סיור בהתנחלות החרדית עמנואל.

“עוד לפי יומנו של מקלב, במרץ 2023 הוא דן בלשכתו בנושא תחבורה ציבורית באשדוד. בעיר יש קווי אוטובוס היוצאים ישירות מהשכונות שבהן מתגורר ציבור חרדי למוקדים חרדיים. למשל, קו 451 שנוסע מאשדוד לירושלים, יוצא כל חצי שעה ופועל עד חצות.

“לעומת זאת, תושבים באזורים שאינם חרדים באשדוד מתלוננים על איחורים ועיכובים של הקווים העירוניים. לפי בדיקת ארגון צרכני התחבורה הציבורית “15 דקות”, מספר הדיווחים הגבוה ביותר על אי־ביצוע נסיעות או איחורים של אוטובוסים שהתקבלו ב-2023 הוא על הקווים של אלקטרה–אפיקים, הפועלת באשדוד”.

לפי התחקיר, “נערכו לפחות שתי פגישות לאורך המחצית השנייה של השנה שעברה בנושא ‘תחבורה ציבורית לכותל ושכונות ירושלים’, גם מוקד שאליו נוסעים חרדים רבים. בספטמבר מופיעה ביומנו של מקלב פגישה עם מנכ”ל חברת האוטובוסים קווים, בנושא ‘היכרות ושיפור התחבורה הציבורית במודיעין עילית'”.

חודשי הקיץ בשנה שעברה היו עמוסים בהתעסקות בשיפור התחבורה. בתחקיר מצוין כי ב-26 ביולי, לפי יומנו של מקלב, נערכה פגישת זום של ‘היערכות לבין הזמנים’ – , שמתקיימת בין תשעה באב לתחילת אלול. למשך אותה התקופה קווים תוגברו במיוחד, ומשרד התחבורה אף ביטל באוגוסט 2023 את קו 251 של מטרופולין, שעובר בשוהם, לוד, רחובות, גדרה ואשדוד – והותיר ללא מענה נוסעים, בעיקר לא חרדים, שמשתמשים בו כדי להגיע לאזורי תעסוקה ברחובות ובקריית שדה התעופה (איירפורט סיטי). במקביל, משרד התחבורה תיגבר אוטובוסים מאלעד למוקדי בילוי כמו חופי הים.

גם לקראת ל”ג בעומר אשתקד פעלו במשרד התחבורה לתגבר את קווי האוטובוסים, בעיקר למירון.

לפי אנשי מקצוע במשרד התחבורה, שהתראיינו לתחקיר – הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קיבלה כל בקשה של מקלב לשיפור התחבורה במוקדים החרדיים. תקציב, כמובן – יש.

מעבר לכך, מקורות בממשלה העובדים מול מקלב מעידים בכתבה כי סגן השר מכיר את בעיות התחבורה בין מוקדים חרדיים לעומקן, ותושבים חרדים מרגישים בנוח לפנות או ללשכתו. לפי גורמים, מקלב מנוע מלפעול ישירות למען שיפור התחבורה הציבורית לציבור הכללי בשל אילוצים קואליציוניים.

“באופן כללי, נראה כי הצרכים של הציבור החרדי בתחבורה עולים על הצרכים של הציבור הכללי”, נאמר בכתבה. “במהלך השנה שעברה וגם השנה תוגברו קווי אוטובוסים בין מוקדים חרדיים ברחבי הארץ בחגים, כמו חנוכה ובפורים. גם בחנוכה השנה תוגברו קווי אוטובוסים מירושלים למוקדים חרדיים בבני ברק, באשדוד, בבית שמש, בערד ובקריית גת. זאת בזמן שבמלחמה לחיילי וחיילות מילואים ואזרחים שזקוקים לתחבורה ציבורית בשבת נותרו ללא מענה, עד היום”.

עוד נאמר בתחקיר: “מעיון ביומנו של מקלב, נראה כי מה שיותר העסיק אותו בשנה שעברה וגם השנה הוא עצירת עבודות בשבת, שבפועל מובילה לעיכובים בפרויקטים. בשנה שעברה עסקו מקלב, ושותפיו לסיעת יהדות התורה, ח”כ משה גפני והשר יצחק גולדקנופף, בעצירת עבודות החשמול של רכבת ישראל בשבת. השנה עסקו בביטול העבודות לחיבור גשר מסילת 431 מעל כביש 1 בשבת. זאת בעוד קיום העבודות בימי חול פוגע כלכלית במשק”.

בדה מרקר מציינים כי “”בלשכת מקלב מאשרים שסגן השר פעל כדי לשפר את קווי התחבורה בין המוקדים החרדיים. כך או כך, מקלב מוכיח שאפשר לשפר את השירות המקרטע של התחבורה הציבורית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות