המערך המבצעי של חברת POINTER מסכם את הרבעון השני לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב – ומהנתונים עולה:
• הרבעון הראשון מתאפיין בגידול של 110% בניסיונות גניבות רכבי שטח 4X4 בעלי יכולות נסיעה בשטחים מאתגרים.
• 16% מניסיונות הגניבה היו של רכבים מסגמנט זה (4X4), נתון חריג לשנים האחרונות.
• גידול של 170% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של שנת 2024 ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2023 בו פרצה המלחמה.
• 7% מסך ניסיונות גניבות הרכבים הם רכבים חשמליים.
• רכבים משנתון 2021 מהווים 29% מכלל ניסיונות הגניבות.
• 5 הערים המובילות בגניבות רכב: תל אביב 14%, פתח תקווה 7% רמת גן 6% וירושלים 6% כפר סבא 5%.
ואלה סוגי הרכבים המבוקשים ביותר על ידי הגנבים:
ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ-43% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם לשנת 2024.
רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.
רכבים פרטיים, כולל מנוע בנזין והיברידיים, מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.
רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי.
משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם של 2024.
כלי צמ”ה (ציוד מכני הנדסי) מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם של 2024.
דו גלגלי מהווים 8% מסך הגניבות. ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם של 2024.
עוד עולה מנתוני חברת פוינטר, כי חל גידול של 42% בניסיונות גניבות הרכב ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון – משלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של 2023.
נתונים נוספים על הגניבות:
מעבר קל במחסומים:
בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב”חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.
גניבות לאור יום:
תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
שימוש במשבש סלולרי:
ב-82% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.
שיטות הגניבה הפופולאריות :
שיבוש סלולרי: 82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:
שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
שימוש במשכפל אלחוטי 9%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.
אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר: “המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לאומנים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו”.