שב”כ: שוחרר בגלל מצוקת הכליאה • שב”ס: שקר, שוחרר מהכלא

ההחלטה למהלך המרתיח התקבלה על ידי השב"כ - שמאשים את בן גביר • השב"כ: הוא שוחרר מתאו בכלא נפחא ולא משדה תימן • בכיר בשב"ס מכחיש שהשחרור בוצע כדי לפנות מקום: "הטענה שלא ניתן להחזיקו מפאת מחסור במקומות כליאה - ספין על גב הציבור, שנועד לפגוע בשב"ס"
חיים טוויל
כ"ה סיון התשפ"ד / 01.07.2024 12:24

צה”ל שחרר היום (שני) את מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה, שנעצר בחודש נובמבר – בעקבות העדויות הרבות כי בית החולים תחת ניהולו הישיר שימש כמפקדה של חמאס.

מהלך השיחרור גרר זעם בקרב שרים בממשלה ומהציבור.

במשרד ראש הממשלה, משרד הביטחון והשב”ס גלגלו את אחריות האחד על השני, וכעת מתברר מי האחראי: ההחלטה התקבלה על ידי השב”כ – אך גם שם מעדיפים להתחמק מאחריות ולהפנות את האשמה לגורם אחר.

בשב”כ טוענים כי התריעו על מצוקת הכליאה, אך לא קיבלו מענה. מנגד, השב”ס חושף כי צה”ל ושב”כ אישרו את שחרור מנהל שיפא.

בהודעה רשמית של השב”כ נאמר: “לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן ‘שדה תימן’, כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. בהתאם לכך נדרשו שב”כ וצה”ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל”ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה.

“מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו”ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה.

“גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללכם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל. לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך”, טוענים בשב”כ.

בשירות הבטחון הכללי הוסיפו: “בהמשך לכך, שב”כ התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים משטחי איו”ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים. לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל”ל הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים.

“על אף שמנהל בית החולים שיפא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים – האירוע יתוחקר”.

בשב”כ הדגישו: “בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר”.

אלא שגורם בכיר בשירות בתי הסוהר, שצוטט ב’ישראל היום’, מפריך את טענות השב”כ: “אם השב”כ וצה”ל היו רוצים – מנהל בית חולים שיפא היה יכול להיות עצור גם היום באחד ממתקני השב”ס. מדובר במחבל שהיה לו מקום כליאה מוסדר באחד בבתי הכלא הביטחוניים בדרום – והבוקר המחבל הופתע כשהוציאו אותו ממנו.

“הטענה שלא ניתן היה להחזיקו מפאת מחסור במקומות כליאה היא ספין על גבו של הציבור. מדובר בספין שנועד לפגוע בשב”ס ובלוחמי הכליאה שעושים עבודה נאמנה ויומיומית בשמירה על המחבלים”.

השב”ס אף פרסם את צו השחרור של מנהל בית החולים ‘שיפא’ – והגיב רשמית:

“לצערנו בשל פרסומים שקריים, אנו נאלצים לחשוף את צו השחרור של מנהל בית החולים בשיפא. בניגוד לטענות השקריות המתפרסמות בשעות האחרונות, מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא’ הוא צה”ל ושב”כ – ולא שב”ס. שב”ס אינו מקבל החלטות על דעת עצמו לשחרר אסירים מכל סוג שהוא, אלא אמון על כליאת אסירים בלבד.

“בנוסף, מנהל בית החולים לא שוחרר בשל מצוקת הכליאה, העצור שוחרר מתאו בכלא נפחא. לכן, כל טענה בנוגע לכשל בשחרור פוגע במקצועיות וטוהר המידות של לוחמי הכליאה המתמודדים יום יום עם הגרועים שבמרצחים. שב”ס ימשיך וינהג כארגון ממלכתי ולא יגרר לכל שיח שתכליתו הטלת רפש הדדית, ככל שיש מי שמשמיע טענה שיתייצב בשם אומרה”.

מנהל בית החולים ‘שיפא’ אבו סלמיה הואשם על ידי צה”ל ומערכת הביטחון כי בית החולים שלו שימש “תשתית טרור” במשך שנים ובו פעלו מחבלים.

בחודשים האחרונים שוחררו עצורים רבים לעזה באופן שקט – בשל מחסור בתאי כליאה בבתי הכלא בישראל.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות