מנהל ‘שיפא’ שוחרר ממעצר • בן גביר: “הפקרות ביטחונית”

ישראל שחררה את מוחמד אבו סלמיה - יחד עם יותר מ-50 עצורים מעזה - בשל מחסור בתאי כליאה • לאחר שחררו סיפר על "המצב טרגי בכלא" ועודד "ההתנגדות" • במערכת הפוליטית זעמו על ההחלטה: "הפקרה מוסרית, ביטחונית וערכית" • מרגי: "הוא יחוסל בעזה על ידי חמאס. והמבין יבין"
חיים טוויל
כ"ה סיון התשפ"ד / 01.07.2024 10:18

ישראל שחררה הבוקר (שני) מהכלא את מוחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים ‘שיפא’ בעזה, שנעצר בחודש נובמבר,  יחד עם 54 מחבלים נוספים מרצועת עזה.

בהקלטה שפורסמה לאחר שחרורו, נשמע אבו סלמיה אומר: “יש עצורים במצב קשה מאוד בישראל, יש עצורים שמתו במעצר. המצב שם קשה מאוד מאוד, צריך שארגונים בינלאומיים ייכנסו לבקר את העצורים האלה. יש שם עצורים שירדו 25 קילו” .

אבו סלמיה נעצר בחודש נובמבר 2023, לפני כ-7 חודשים, בדרכו דרומה במסדרון ההומניטרי. אבו סלמיה הואשם על ידי צה”ל ומערכת הביטחון כי בית החולים שלו שימש ‘תשתית טרור’ במשך שנים ובו פעלו מחבלים.

בחודשים האחרונים שוחררו עצורים רבים לעזה באופן שקט – בשל מחסור בתאי כליאה בבתי הכלא בישראל.

ממערכת הביטחון טרם התקבלה תגובה בנוגע לשחרור.

בלשכת גלנט אמרו ל’כאן חדשות’: “שר הביטחון לא ידע על ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא”.

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר: “ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג”ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי על ידי גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא”.

בקבוצת הווטסאפ של שרי הממשלה השרים רתחו – ומתחו ביקורת חריפה על שחרורו של מנהל בית החולים שיפא.

“הגיע הזמן לשלוח את ראש שב”כ הביתה”, הגיב השר בן גביר. “הוא עושה מה שהוא רוצה. וגלנט איתו על מלא. שמים פס על הקבינט והממשלה. הוא מנהל מדיניות עצמאית. עושה מה שהוא רוצה ובדיונים הפך להיות קצין ת”ש של המחבלים. נכון צפוף להם. לא טוב להם, אבל אמור לדאוג לתנאים שלהם??”

השר עמיחי שיקלי תהה: “אפשר לקבל הבהרה, יואב גלנט, למה האיש הזה שבבית החולים של רצחו לנו חטופים ופעלה מפקדת חמאס משוחרר?”.

השרה אורית סטורק כתבה למזכיר הממשלה: “לא יעלה על הדעת לבצע מהלך כזה בלי ישיבת ממשלה! אם על עסקת חטופים ביקשתם את הסכמתנו – על אחת וכמה וכמה על שחרור מחבלים ללא שום תמורה. אני דורשת לעצור את הכל ולכנס ישיבת ממשלה”.

שר התקשורת קרעי הוסיף: “ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה. מהמסד עד הטפחות. הנהגה שתהיה מחוייבת לרוח וגבורת הלוחמים כמו שראש הממשלה מחוייב לה. ויפה שעה אחת קודם”.

שאל השר משה ארבל את בן גביר: “אני יודע שזה לא הפורום והכול כבר דולף לצערי, אבל רק באפריל אישרנו קיצוץ רוחבי לטובת כמעט חצי מיליארד שקל למקומות כליאה נוספים שכנראה לא בוצעו. איפה האחריות שלך בנושא?”.

בן גביר ענה: “הוספנו במיידי 500 מקומות ובונים אגפים. נכון, צפוף להם כרגע ,אבל לא משחררים בגלל שצפוף להם או שהם באוהלים. מספיק להיות יפי נפש”.

השר קרעי הגיב: “עם כל הכבוד, שחרור מחבלים בגלל ‘חוסר מקום’ זה לא יותר מתירוץ עלוב”.

השר מרגי הוסיף: “מנהל בית החולים שיפא יחוסל בעזה על ידי חמאס כנראה. והמבין יבין, אני מקווה שחוץ מנרות תקעו לו עוד כמה דברים”.

גם ברשתות החברתיות ובמערכת הפוליטית נשמעה ביקורת על השיחרור.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, תקף את המהלך. “שחרור מנהל בית החולים שיפא בעזה יחד עם עוד עשרות מחבלים הוא הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש השב”כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה”.

גם השר עמיחי שיקלי צייץ:  “שחרור מנהל בית החולים שיפא, שבמיטותיו עונו ונרצחו אנשינו וששימש כבסיס חמאס, וזאת ללא שום תמורה הוא בלתי נסבל. ההחלטה הזו לא עברה לא את הממשלה ולא את הקבינט – ומי שעומד מאחוריה צריך לתת את הדין על החלטה רשלנית ומזיקה לביטחון ישראל”.

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, כתב בתגובה לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא: “נוכחנו לגלות שמנהל בית החולים שיפא הוא לא דוקטור, הוא דוקטור מנגלה. ההחלטה לשחררו היא הפקרה מוסרית, ביטחונית וערכית”.

משפחות חטופים מפורום תקווה הגיבו: “בזמן שיקירנו מוחזקים בשבי החמאס שיחררה ישראל את רב המרצחים וסייען החמאס מנהל בית החולים שיפא, זה שהחביא קיני טרור של החמאס כולל אמצעי לחימה ובונקרים, במקום גם נרצחו חטופים ישראלים תחת עיניו הפקוחות. במקום להשתמש בו כקלף מיקוח ישראל משחררת אותו יחד עם עוד עשרות ‘בלתי מעורבים'”.

גם הוריה של נועה מרציאנו הי”ד, שגופתה חולצה מאזור שיפא ונרצחה בתוך בית החולים, תקפו את ההחלטה: “נועה הופקרה לפני 7 באוקטובר, בכך שלא הקשיבו לה. היא הופקרה ב-7 באוקטובר כשלא באו להציל אותה. היא הופקרה גם אחר כך כשלא עשו מספיק כדי להחזיר אותה הביתה בחיים. והנה עכשיו, שבעה חודשים לאחר שקברנו אותה, מדינת ישראל מחליטה לשחרר את מי שאחראי במישרין או בעקיפין לרצח שלה”.

בחודש נובמבר צה”ל ושב”כ פרסמו, כי “ארגון הטרור חמאס ניצל משאבים רבים, ביניהם חשמל, על מנת לתחזק את מערכת המנהור שבנה מתחת לבית החולים. בנוסף, החמאס אחסן אמצעי לחימה רבים בבית החולים ובסביבתו”.

בהודעה הודגש גם כי לאחר הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר השתמש הארגון בבית החולים כמקלט למחבליו ואף העביר לשם חטופים ישראלים שנחטפו ביום הטבח. עוד הזכיר צה”ל כי דו”ח פתולוגי אישר שרצח רב”ט נועה מרציאנו בוצע בשטח בית החולים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות