הרב שטרנבוך: ‘אסור להפקיר שום בחור לצבא. מקום טומאה וכפירה’

הגר"מ שטרנבוך נשא דברים ב'עצרת הרבבות' של 'העדה' נגד גזירת הגיוס • חידד: אין הבדל בין בחור ישיבה למי שאינו לומד בישיבה • הכריז: "תעזבו אותנו! אנחנו מוכנים ללכת למאסר ולא לצבא" • "אם חס ושלום ירצו לקחת אתכם למאסר, כולנו נמסור נפש • תיעוד ענק מהעצרת
יוסף גרינבוים
כ"ה סיון התשפ"ד / 01.07.2024 00:59

אלפים גדשו הערב (ראשון) את ‘כיכר זופניק’ בירושלים והרחובות הסמוכים במהלך מחאת ‘העדה, בראשות הגר”מ שטרנבוך – נגד חוק הגיוס.

באורח נדיר, שעות בודדות לפני תחילת האירוע, הורה ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי אברהם יהושע סאלווצי’יק, להשתתף בעצרת ולשמוע את משא הקודש של  הגר”מ שטרנבוך.

גם האדמו”ר מסלאנים הורה במפתיע לציבור חסידיו, שעות ספורות לפני תחילת העצרת, להגיע לעצרת הרבבות בכיכר זופניק ולשמוע את “דבר המערכה” מפי הראב”ד.

העצרת השתתפו חברי בד”צ העדה החרדית, האדמו”רים מתולדות אהרן, מתולדות אברהם יצחק, מפינסק קרלין, מבוהוש, משבט הלוי,  ממשכנות הרועים, הגרח”צ מייזליש ראש ישיבת סאטמאר בבני ברק, הגאון רבי נתן הכהן קופשיץ, רב שכונת נחלה ומנוחה בבית שמש, המשפיע הרה”צ רבי יצחק משה ארלנגר, הגה”צ רבי גמליאל רבינוביץ ראש ישיבת המקובלים שער השמים, הרה”צ רבי נתן דוד קיוואק ממנהיגי קהילת ברסלב, ועוד רבנים ומורי הוראה.

כמו כן השתתפו גדולי חכמי רבני ספרד, הגאון רבי משה צדקה ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון רבי אברהם כהן מרבני העדה החרדית הספרדית, ועוד.

את המשא המרכז נשא  הגר”מ שטרנבוך, ולאחר מכן נשאו דברים ראש הישיבה חכם משה צדקה, האדמו”ר מתולדות אהרן וחברי הבד”צ.

במרכז דבריו חידד הרב שטרנבוך כי על פי הלכה אסור גם לבחור שאינו לומד בישיבה ללכת לצבא: “אין חילוק בין בחור ישיבה למי שאינו לומד בישיבה, גם מי שלא זכה להיות בחור ישיבה, הקדוש ברוך הוא אוהב אותו, ואסור להפקירו לצבא שהוא מקום מלא בטומאה וכפירה”.

בהמשך דבריו פנה לרשויות ואמר: “אנחנו דורשים מהשלטונות דבר אחד, תעזבו אותנו!! תנו לנו לחיות על פי התורה. זה יותר יקר לנו מהכל!”

הוא הוסיף: “ואנחנו מודיעים שגם אם יגזרו עלינו מיסים אנחנו לא נתפשר על בחור אחד, וגם אם ירצו לקחת אותנו למאסר, אנחנו לא נוותר כי אנחנו עבדים של הקדוש ברוך הוא”.

הרב שטרנבוך פנה לבחורי הישיבות ואמר: “אתם לא לבד, אם חס ושלום ירצו לקחת אתכם למאסר, כולנו נמסור נפש עד שנזכה שתתבטל הגזירה”.

עם סיום העצרת נכנס הראב”ד ללשכת הבד”צ, ואז נכנסו האדמו”ר מתולדות אהרן וכלל חברי בד”צ ‘העדה’ וזקני המו”צים וראשי הישיבות, להתברך מפיו.

לאחר מכן יצא הגר”מ שטרנבוך מהמקום, לקול שירת “כי אורך ימים” אדירה שהדהדה ברחובות גאולה ומאה שערים.

לאחר תום העצרת יצאו המפגינים לרחובות גאולה, שם הציתו פחים, התכתשו במשך שעות עם שוטרים – והתנפלו על הרכבים של השר יצחק גולדקנופף והשר לשעבר יעקב ליצמן, רכמו אותם באבנים ושברו את השמשות והמראות.

צילום: חיים גולדברג, פלאש90
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות