ה’גוי של שבת’ בסקווירא שהתגלה כיהודי. התושבים צריכים כפרה?

הגר"י זילברשטיין בפסק הלכה על פרשת ה'גוי של שבת' שהתגלה כיהודי בשיכון סקווירא: "אלו שהשתמשו בו אינם צריכים כפרה על שהכשילו יהודי בחילול שבת, משום שהיו אנוסים בדבר. אך ראוי שינסו לקרבו לשמור שבת מעתה' •הפסק המלא
יוסף גרינבוים
כ"ד סיון התשפ"ד / 30.06.2024 18:44

בשבועות האחרונים התפרסם סיפור על ‘גוי של שבת’ ששימש כמאבטח בשיכון סקווירא במדינת ניו יורק.  הגוי, כבן 70, עבד קרוב ל-15 שנה גם על תקן ‘גוי של שבת’ בשיכון החסידי.

בחודש האחרון התגלה כי הוא בכלל יהודי. היה זה כאשר אחד מהתושבים בקריה החסידית שוחח עמו, והוא סיפר על סבו ששם משפחתו היה ‘רדיצקי’,  שברח מאוקראינה בעקבות איזו פרשיה. כשנודע שכך היה שם משפחת הסבא, התעורר חשד משום שהשם נשמע כשם משפחה של יהודי.

ואכן, לאחר שחקרו ודרשו נדהמו לגלות שסבו, אביה של אמו, אכן היה יהודי וכך גם סבתו, ולכן לפי ההלכה הוא יהודי גמור לכל דבר. הדיינים, בראשות אב בית הדין הגאון רבי יוסף ישראל אייזנברגר, אשר חקרו ודרשו את העובדות, הורו להפסיק להשתמש בו, מאחר והתברר שמבחינה הלכתית הוא יהודי לכל דבר.

אברכים רבים מתושבי המקום, אשר הופתעו נוכח הגילוי המרעיש, חשו צער על חילולי השבת שנגרמו על ידם ותהו: האם הם צריכים כפרה על שהכשילו יהודי בחילול שבת או שמא אינם צריכים כפרה כי היו אנוסים, משום שהיו בטוחים שהוא גוי?

בתשובה שהתפרסמה בגליון ‘דברי חמד’ היוצא לאור מתורתו של הרב זילברשטיין  האריך בגדרי סוגיית חטאים בשוגג ובאונס, והאם מקרה זה נחשב כאונס או כשוגג, ובדבריו הכריע שהדבר נחשב לאונס גמור, שהרי אדם זה הוחזק לגוי, ומבואר במסכת קידושין שאם אחד הוחזק שהוא בן של פלוני, הרי הוא אביו, ואם יכה אותו הרי זה נחשב שהיכה את אביו ויסקלוהו. ומוכח מהדבר שחזקה הוא דבר ברור בעינינו.

וכך גם בשאלתנו: הוא היה מוחזק לגוי, ופרט שגם מגיע ממקום שרובם גויים – הרי שמצטרף רוב לחזקה, ואם כן לא היה להם לחשוב שהוא יהודי, וממילא זה אונס גמור, ומפורש ברמב”ם בשלושה מקומות שחטא הנעשה באונס גמור אין צריך כפרה.

אך בסוף דבריו הסתייג הגר”י זילברשטיין  וכתב, שבכל אופן טוב יעשו אם יקרבו את אותו ‘גוי של שבת’ שהתגלה כיהודי, וישכנעו אותו אפילו בתשלום לשמור שבת, כדי לכפר על כל החילולי שבת שעשה בגרמתם, ובזה בוודאי גם אם אונס צריך כפרה, הרי זה כפרתם.

בשולי הדברים, הוסיף חידוש הלכתי מעניין, שכל דבריו כי מי השתמשו ב’גוי של שבת’ שהתגלה כיהודי אינם צריכים כפרה, אמורים רק למי שהזמין את הגוי בהיתר על פי הוראת רב ולא עבר על איסור אמירה לעכו”ם. אך מאחר וקורה לפעמים שאנשים אינם יודעים ואינם בקיאים בהלכות אמירה לעכו”ם, ומזמינים את הגוי ללא היתר הלכתי, ועוברים על איסור אמירה לעכו”ם –  אם כן  אחד כזה אינו צריך לחזור בתשובה רק על אמירה לעכו”ם, אלא צריך לחזור בתשובה על שגרם ליהודי לחלל שבת על ידו, ואף שהיה אנוס שלא ידע שהוא יהודי, כיון שפשע באמירה לעכו”ם נענש גם על מה שלא ידע שהוא יהודי, והביא על כך כמה ראיות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות