סמוטריץ לרמטכ”ל: לא אנחנו חזרנו לישון ב-6 באוקטובר

עימות חריף במהלך ישיבת הקבינט בין שר האוצר להרצי הלוי - שצעק: "תחזור בך" • גלנט יצא להגנת הרמטכ"ל: "לא מוכן ששרים יתקפו את צה"ל - לא היה דבר כזה בתולדות המדינה" • נתניהו: "האמירות אינן מקובלות עלי" • סמוטריץ' התנצל בהמשך על הסגנון של דבריו - "אך לא על תוכנם"
חרדים 10
כ"ב סיון התשפ"ד / 28.06.2024 14:51

עימות חריג התרחש אמש (חמישי) בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ לרמטכ”ל הרצי הלוי – במהלך דיון על סמכויות האכיפה של המנהל האזרחי בשטחי B.

לפי דיווח של אמיר אטינגר ב’ישראל היום’, שר המשפטים יריב לוין היה הראשון ש’עקץ’ את הצבא על אכיפה בררנית: “זה לא משנה, זה לא שאוכפים גם בשטחי C… שיאכפו ערבים כמו שאוכפים יהודים”.

‏הרמטכ״ל כעס וראה בדברים של לוין זלזול בצה”ל: “יש שם חיילים שמסכנים את החיים ולא מזיקים. נלחמים בטרור.

סמוטריץ רתח: “אני מציע לך להוריד את הטון, אנחנו מחויבים לביטחון לא פחות ממך. אל תרצה לנו על אחריות. הבלגתי לך על האמירות לפני שבועיים, זה לא אנחנו שחזרנו לישון ב-6 באוקטובר”.

בתגובה ‏הרמטכ”ל קם וצעק: ״תחזור בך״.

שר שהשתתף בקבינט אמר לכאן חדשות: “מעולם לא שמעתי את הרמטכ”ל צועק ככה בדיון”.

השר יואב גלנט נעמד ואמר לראש הממשלה: “אני לא מוכן ששרים יתקפו את צה”ל – לא היה דבר כזה בתולדות המדינה. אתה לא יכול לאפשר לשרי הקבינט להשתלח בצה״ל ובשב״כ באופן קבוע. זו תופעה חמורה שלא הייתה מעולם ומסכנת את ישראל במלחמה”.

בשלב הזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב והגיב: “גם האמירה של הרמטכ”ל לפני שבועיים וגם האמירה של סמוטריץ’ הערב לא מקובלות”.

אחרי כשעה שר האוצר התנצל על האמירה הקשורה ל-6 באוקטובר, אך לא התנצל על תוכן דבריו: “צריך שיח ללא זלזול בין דרג צבאי למדיני”.

בתגובה מטעם סמוטריץ’ נמסר: “הדלפות מגמתיות וחלקיות מהקבינט הן רעה חולה שפוגעת בביטחון ישראל.

“בתגובה להשתלחות לא מכובדת של הרמטכ”ל באחד משרי הקבינט, שר האוצר אכן מתח ביקורת על יחסו המזלזל של הרמטכ”ל כלפי הדרג המדיני, בדגש על אמירתו הפוגענית, המקוממת והלא ראויה של הרמטכ”ל בדיון הקבינט הקודם נגד הדרג המדיני, אמירה שבעיקר אינה אמת, אך גם אין לה מקום ביחסי רמטכ”ל ודרג מדיני במדינה דמוקרטית מתוקנת.

“למרבה הצער, במקום לקחת אחריות ולהתנצל על הדברים, הרמטכ”ל התבצר בעמדתו ותקף את השר סמוטריץ’, מה שגרר חילופי דברים קשים. השר סמוטריץ’ עומד מאחורי הביקורת על דברי הרמטכ”ל, כמו גם על המשך המינויים המקוממים שהוא מבצע תוך התעלמות מוחלטת מביקורת שרים רבים, ואולם התנצל על הסגנון שיכול היה לפגוע ברמטכ”ל באופן אישי, מה שכמובן לא הייתה כוונת הדברים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות