עתירה לבג”ץ: לחקור את ח”כ גלעד קריב בחשד להדלפת פרוטוקול סודי

ממצאי בדיקה של קצין הכנסת העלו חשד כי הח"כ הדליף פרוטוקול סודי של ועדת החוץ והביטחון • עו״ד יצחק בם, המייצג את ארגון לביא: "הדלפת פרוטוקולים סודיים מוועדת החוץ והביטחון חותרת תחת האפשרות לפיקוח הפרלמנטרי"
אריה ריבקינד
כ"ב סיון התשפ"ד / 28.06.2024 12:39

ארגון לביא הגיש היום (שישי) עתירה לבג”ץ בדרישה להורות למשטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית נגד ח”כ גלעד קריב – בחשד להדלפת פרוטוקול סודי של ועדת החוץ והביטחון.

העתירה שהוגשה על ידי עו״ד יצחק בם מתבססת על ממצאי בדיקה של קצין הכנסת, לפיה ח”כ קריב היה היחיד שעיין בפרוטוקול הסודי בימים שלפני פרסום תוכנו בתקשורת בדצמבר 2023.

לטענת ארגון לביא, קיימות ראיות נסיבתיות חד משמעיות המצדיקות פתיחה בחקירה בחשד לעבירות של ריגול חמור ומסירת ידיעה סודית.

בעתירה נטען כי למרות פניית יו”ר הכנסת ליועצת המשפטית לממשלה בנושא לפני כחצי שנה, טרם נפתחה חקירה בעניין. העותרים מדגישים את החשיבות של מיצוי הדין במקרה של הדלפת מידע ביטחוני רגיש, ואת הצורך בשמירה על אמון הציבור במוסדות השלטון.

עו”ד יצחק בם: “הימנעות מפתיחה בחקירה אל נוכח פני הראיות מהווה התפרקות מחובת המשיבים למצות את החקירה מקום שבוצעה עבירה נגד ביטחון המדינה. קיימים שיקולים כבדי משקל המחייבים את מיצוי הדין עם מדליף הפרוטוקול – הדלפות מישיבות סודיות של ועדת החוץ והביטחון עלולות להרתיע את בעלי התפקידים הביטחוניים לחלוק עם חברי הכנסת מידע רגיש וערער את מנגנוני הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת ביחס לסוגיות ביטחוניות רגישות.

“התעלמות של היועצת המשפטית לממשלה מפנייתו של יו”ר הכנסת והימנעות מפתיחה בחקירה במשך כחצי שנה עומדים בניגוד בולט לזריזות ראויה שבח בה נפתחה החקירה ביחס לחשדות לשחיתות שייחס העיתונאי רביב דרוקר לשרת התחבורה מירי רגב, כאשר כשבועיים לאחר פרסום התחקיר המשטרה ביצעה חיפוש ותפסה מסמכים במשרד התחבורה.

“מצופה מן היועצת המשפטית ומן המשטרה לגלות את אותה הלהיטות והזריזות כאשר עסקינן בחשדות להדלפת מידע ביטחוני בידי חבר כנסת, גם אם חבר הכנסת אהוד יותר על היועצת מאשר שרת התחבורה”.

עו”ד יצחק בם, המייצג את ארגון לביא אומר: “הפיקוח של הכנסת באמצעות ועדותיה על הממשלה הוא יסוד חשוב בדמוקרטיה פרלמנטרית. כדי שהפיקוח הזה יתממש, ראש הממשלה והשרים חייבים לגלות מידע ביטחוני רגיש לוועדת החוץ והביטחון, זאת תוך מתן אמון בכך שחברי הוועדה לא ידליפו את המידע. הדלפת פרוטוקול של ועדת החוץ והביטחון מערערת את האמון הזה, חותרת תחת אפשרות לקיים פיקוח פרלמנטרי על מהלכיה הביטחוניים של הממשלה, ופוגעת בדמוקרטיה הישראלית. מי שמדליף פרוטוקולים סודיים מהוועדה פוגע בדמוקרטיה ומי שפוגע בדמוקרטיה צריך לתת את הדין על כך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות