מכת מדוזות בחופים: כל השיטות כיצד נכון לטפל בעת צריבה בים

השנה כבר הגיעו לחופי ישראל נחילים של המדוזה 'חוטית נודדת' • ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מציגה דרכי טיפול במידה ונצרבים ממדוזה
תמי גיל
כ"א סיון התשפ"ד / 27.06.2024 11:05

המדוזות כבר כאן: הן מגיעות לישראל מדרום לצפון. בקיץ שעבר הגיעו מעט מדוזות, השנה הן הגיעו בהמוניהן. מדובר בנחילים של המדוזה ‘חוטית נודדת’ המוכרת לנו, יחד עם כמה מינים אחרים, פחות צורבים.

אבל אם בכל זאת חפצתם ביום שמשי של ים, ד”ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מציגה דרכי טיפול במידה ונצרבים ממדוזה:

ד”ר אקרמן מסבירה: “כמו כל דבר ברפואה, רפואה מונעת היא הרפואה הטובה ביותר. יודעים שיש מדוזות? נסו עד כמה שניתן להימנע ממגע ולא להיכנס למים. בכל מקרה אם נכנסים למים, תצטיידו בבגד ים עם שרוולים ארוכים (יעיל גם נגד שמש וגם נגד צריבות) או בגדי גלישה.

“בנוסף לשרוול ארוך, קיים קרם הגנה דולה עקיצות – היעילות שלו לדעתי עוד לא מספיק מוכחת – אבל מה שכן, אם מורחים ממנו שכבה עבה ואחידה זה מהווה שכבת הגנה נוספת לעור הגוף. זה לא הגנה מלאה בפני מדוזה – אך זה כן יכול להקל בעת צריבה”.

סוג המדוזה הקיימת בחופי ישראל הינה מדוזה מסוג ‘חוטית נודדת’ ותודה לה’ שאין בחופינו את הזן הקטלני הקיים בתיאלנד – הקובייתית. לכן, גם כאשר נצרבים, אין בכך סכנה ממשית.

מבחינת טיפול – יש לנסות קומפרסים עם מים בשילוב מלח, ואם לא עוזר לפנות לעזרה רפואית. עניין החומץ כבר פג מן העולם וכך גם לגבי שתן. שימו לב כי מי מלח מהים –  עדיף שלא להשתמש, כי ארס או חלקי מדוזה יכולים להיות גם שם.

אז כן לשטוף במי ברז תחת זרם חזק שישטוף את הארס, וכשחוזרים הביתה לעשות קומפרסים חמים עם מעט מלח בישול (כן-כן, מלח בישול) באמצעות בד טריקו. להספיג טוב ולהניח על האזור הצרוב – לרבע שעה, כמה פעמים. המלח, ככל הנראה, יסייע לנטרל את הארס.

במקרים קלים קומפרסים ומשחות להקלה של כוויות כמו – ביאפין, אלוורה וכו’, יסייעו בהחלמה.

ישנם תכשירים ללא מרשם – מים תרמליים, סיקפלסט ודרמליבור. ובמקרים קשים – לפנות לייעוץ רופא עור (ניתן בשירותי אונליין או דרך שירותי מיון עור בקופה) רק במקרים קשים מאד הטיפול יהיה סטרואידים סיסטמיים ואפילו אשפוז.

על פי הוראות שירותי ההצלה:

יש לצאת מהים ולשטוף את מקום הצריבה תחילה במי הים המלוחים ולאחר מכן במי ברז זורמים ללא שפשוף המקום.

הסירו באם קיימים שאריות מדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, הימנעו משפשוף האזור על מנת שלא להחמיר את התפשטות הארס.

אם הפגיעה קשה ומלווה בתחושת כאב עזה שלא חולפת, יש לפנות למתקן רפואי.

אם מופיעים סימנים חמורים כמו קוצר נשימה, התקף אלרגיה, נפיחות שאיננה מקומית, בצקת קשה, כיחלון של הגפה הפגועה – יש לחייג מייד לשירותי הצלה.

 

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות