סערת ‘הי”ד’ במצבה • גלנט הנחה: בקשת משפחת יודקין תיבחן מחדש

זעקת משפחת יודקין מול האטימות של משרד הביטחון: השר יואב גלנט הנחה שמועצה ציבורית תבחן מחדש הבקשה להוסיף 'הי"ד' ליד שמו של הבן שנפל בעזה • ח"כ סימון מושיאשוילי, שיזם הדיון במליאה, לא הסתפק בהנחייה,  וביקש להעביר ההצעה לדיון בוועדת הכנסת
אריה ריבקינד
כ' סיון התשפ"ד / 26.06.2024 16:56

בניסיון לבלום את הצעת החוק של ח”כ יוליה מלינובסקי? שר הביטחון יואב גלנט הנחה היום (רביעי) להעלות לבחינה את סוגיית הכיתוב “הי”ד” על מצבת קברו של סרן ישראל יודקין הי”ד מכפר חב”ד –  לאור הדרישה הנחרצת של המשפחה השכולה.

עד כה משרד הבטחון מגלה אטימות אל מול זעקת בני המשפחה ומסרב לאשר את הבקשה לכתוב הי”ד ליד שמו ולא בכיתוב האישי למרגלות הקבר.

לפי דיווח של שילה פריד באתר ynet, הסוגיה תעלה לדיון במועצה הציבורית להנצחת החייל, לה יש סמכות סטטוטורית לייעץ לגלנט בעניין בתי קברות צבאיים ובענייני הנצחת חיילים ואנשי כוחות הביטחון.

במענה שניתן מטעם שר הביטחון לדיון במליאת הכנסת נכתב: “ישראל שירת כלוחם בחטיבת כפיר וחירף נפשו בצפון רצועת עזה לשם הגנה על ביטחונה של מדינת ישראל, ואנו חבים לו ולמשפחתו חוב מוסרי גדול.

“באשר לסוגיית הכיתוב על גבי מצבה צבאית, אציין כי משרד הביטחון נוהג להיעתר לבקשות של המשפחות במקום שבו הדבר מתאפשר ובדרך שתמעט את צערן ולא תוסיף עליו”.

עוד נמסר: “הכיתוב ‘הי”ד’ אושר על ידי נציגי משרד הביטחון כתוספת לכיתוב האישי על גבי הקבר, במטרה לאזן בין עקרונות האחידות והשוויון בבתי קברות צבאיים ובכיתוב על גבי מצבות צבאיות מחד גיסא, לבין הצורך מאידך גיסא”.

את הדיון במליאת הכנסת יזם ח”כ סימון מושיאשוילי – שאמר במליאה: “אתמול בשעת צהריים התקשרתי לאבא טוביה. קשה, כואב, זועק מדם ליבו – איבד ילד וצריך להילחם על כיתוב של 3 אותיות. הי”ד. אני מתבייש בשם צה”ל ומשרד הביטחון. השם יקום דמו זה מושג של כל היהודים בעולם, רק במדינה יהודית לא מאפשרים זאת. בושה וחרפה למדינה. משפחה שתרמה את בנה היקר לה מכל ונאלצת להתקוטט עם צה”ל. על מה – שומו שמיים!

“אני קורא מעל במה זו לצה”ל, למשרד הביטחון להפסיק את הביזיון הזה. עצם זה שאני מדבר על התעללות במשפחת יודקין וביזוי זכרו של ישראל הגיבור זה כתם למדינת ישראל. אנא אדוני שר הביטחון יואב גלנט תיכנס לעובי הקורה”.

ח״כ מושיאשוילי לא הסתפק בתשובת משרד הבטחון  וביקש להעביר את ההצעה לדיון בוועדת הכנסת.

ביום חמישי שעבר, במלאות ‘השלושים’  לנפילתו, עלתה משפחת יודקין אל חלקת הקבר, אך המצבה נותרה ריקה ללא כל כיתוב עליה, בשל האטימות של משרד הבטחון.

בעקבות הסערה הציבורית שפרצה, הגישה שלשום חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מ’ישראל ביתנו’ הצעת חוק, המבקשת לאפשר לבני משפחות שכולות להוסיף על המצבה של יקיריהם שנפלו בשירותם הצבאי את הכיתוב “ז”ל” או “הי”ד” ליד שמו של המנוח, בכרית הראשית של המצבה.

על מכתב תמיכה בדרישת משפחת יודקין שיזמה ח”כ מלינובסקי חתמו חברי כנסת מהליכוד, ישראל ביתנו, ש”ס, יש עתיד, המחנה הממלכתי, הימין הממלכתי, יהדות התורה, עוצמה יהודית והציונות הדתית.

גם יו”ר הכנסת אמיר אוחנה והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק פנו לשר הביטחון במכתבים משלהם.

כעת צפויה המועצה הציבורית להתכנס ולבחון את הבקשה מחדש.

יצוין, כי כאשר התבקש משרד הבטחון לאשר כיתוב חריג של משפחה להט”בית,  לא נדרשה, משום מה, התכנסות של המועצה הציבורית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות