הגר”י זילברשטיין: להימנע מקריאת מודעה בשבת על שחרור החטופים

פסק הלכה אקטואלי על מודעות שבישרו על שחרור ארבעת החטופים - ונכתבו תוך כדי חילול השבת • רבה של רמת אלחנן: "מי שרוצה שחרור חטופים עכשיו, יש לו רק עצה אחת: שמירת שבת עכשיו!"
יוסף גרינבוים
כ' סיון התשפ"ד / 26.06.2024 01:18

שאלה הלכתית מרתקת עלתה בחודש האחרון על שולחנו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, לאחר שבעיצומה של שבת  פרשת במדבר שוחררו ארבע חטופים שהוחזקו בשבי חמאס בעזה.

בערים מעורבות היו שכנים שביקשו ליידע את שכניהם החרדים על הבשורה הטובה, ולכן כתבו על דף את הבשורה ותלו על קיר בבניין. בבנייני מגורים בהם הדבר אירע, לא ידעו כיצד לנהוג נוכח חילול השבת: האם באמת מותר לשמוח על בשורה טובה שנודעה תוך כדי חילול שבת, והאם מותר ליידע אחרים לקרוא את המודעה, שהשבת התחללה בכתיבתה.

תשובתו של הגר”י זילברשטיין התפרסמה בגליון ‘דברי חמד’ היוצא לאור מדי שבוע מתורתו, וכן בקובץ ‘ווי העמודים וחשוקיהם’.

ראשית דבריו הביא שבעבר נשאל לגבי אדם שבא לבית חולים בשבת כדי לברר האם אשתו כבר ילדה. מאחר והשערים של מחלקת יולדות היו נעולים, ניגש לשוער במודיעין ונודע לו דרכו כי אשתו ילדה בשבת – והיה זה על בסיס הודעה שנכתבה בשבת באיסור. האם יברך ברכת הטוב והמטיב, או שמא מאחר והבשורה הטובה נודעה לו מתוך חילול שבת לא יברך?

על שאלה זו השיב הגר”י זילברשטיין כי מסתבר שאין להימנע מלברך מחמת איסור הנאה מ’מעשה שבת’, מאחר והברכה היא על הלידה של הבן שאין בה איסור, והכתיבה היא רק מעין גרם. אך בכל זאת הכריע שמכוער הדבר לברך ולשבח לה’ על בשורה טובה שנודעה לו מתוך חילול שבת.

והוסיף ששמע מחמיו מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל, שבמוצאי שבת יכול לברך הטוב והמטיב, ואף על פי שאת הבשורה הטובה שמע לראשונה על ידי חילול שבת, משום שדומה הדבר למי ששמע בשורה טובה בהיותו שוהה במקום מטונף שאינו יכול לברך שם, שמברך בצאתו משם, כך בענייננו יברך בצאת השבת, שאז לא נהנה ממעשה שבת.

את תשובתו סיים וכתב: “גם בענייננו לא שייך לשמוח על שחרור חטופים, כשהבשורה נודעה לו תוך כדי חילול שבת, ויעויין מה שכתבנו בקובץ ‘ווי העמודים וחשוקיהם’ (גליון קיח עמוד פ) האם מותר להתעניין בחדשות שמגיעות תוך כדי חילול שבת, וכתבנו שם שאפילו החדשות ששומעים על ידי נכרי, יש בזה חילול השם, שמראה בעצמו שאין כואב לו חילול שבת”.

והוסיף וכתב: “אמנם אין איסור שמחה בזה כשאינו עושה מעשה כגון ברכה וכדומה, אבל בכל זאת צריך לכאוב על כך שיש עדיין יהודים שאינם שומרים שבת, ויש לו לבקש מהקב”ה שיכניס רוח טהרה לאחינו מבני ישראל שעדיין אינם שומרים שבת. ומה שהם מחשיבים אותנו למסכנים שלא יודעים מהבשורה הטובה, אדרבה יש להצטער עליהם יותר, כי אילו היו שומרים שבת, מזמן היו גם שאר החטופים משתחררים, ומה שעדיין לא זכינו לשחרורם, אין זה בגלל מודיעין לקוי, או בגלל חוסר מבצע כזה או אחר, מי שרוצה ‘שחרור חטופים עכשיו’, יש לו רק עצה אחת, ‘שמירת שבת עכשיו’, שום עצה אחרת אין בזה.

“וכידוע שבאותה שבת ששוחררו החטופים, היו רבים שקיבלו על עצמם לשמור שבת לזכות החטופים, ואכן ראינו את ישועת ה’ בחילוצם של הארבעה לחיים ולשלום. ולצערנו כל מודעה כזו שנכתבה תוך כדי חילול שבת, רק מאחרת את שחרור החטופים שעדיין נותרו שם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות