יולי אדלשטיין: חוק גיוס יעבור רק בהסכמה רחבה או שלא יעבור בכלל

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, בדיון על חוק הגיוס: "אני לא מייצג את צה"ל. גיל הפטור או שיעבור בהסכמה רחבה בוועדה הזו או שלא יעבור. אני לא מתכוון להיות ילד כאפות של אף אחד"
חרדים 10
י"ט סיון התשפ"ד / 25.06.2024 20:02

אחרי שבג”ץ הכריע פה אחד כי “יש לגייס את תלמידי הישיבות”, ולאחר קביעת היועמ”שית כי על מערכת הביטחון לגייס כבר השנה 3,000 תלמידי ישיבה, בנוסף לממוצע החרדים שמתגייס מדי שנה – ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה לדיון נוסף על חוק הגיוס.

יו”ר הוועדה, ח”כ יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון: “מכיוון שאני יודע שפסיקת בג”ץ לא תביא אפילו מתגייס אחד – אני אמשיך את דיוני הוועדה בדרך לחוק נכון, מוסכם והיסטורי”. לדבריו, “או שהחוק יאושר בהסכמה רחבה או שהחוק לא יעבור בכלל”.

 

הפרשן הפוליטי עמית סגל כתב: “אדלשטיין מחליט כנראה להפוך את גנץ וליברמן למעין בית מחוקקים שני כמו הסנאט – בלעדיהם אין חוק”.

במהלך הדיון אמר יו”ר הוועדה ח”כ יולי אדלשטיין: “גם אם אנחנו מחר נגייס עשרת אלפים חרדים, הם לא יהוו תחליף לאותם אנשים שאליהם מכוון החוק של העלאת גיל הפטור. זאת התמונה שהוגשה על ידי צה”ל.

“אנחנו צריכים לעשות שני דברים. אחד להגיע למהות – מה אנחנו מסכימים מבחינה מהותית, רוב חברי הוועדה. והדבר השני איך אנחנו עוטפים את זה. יכול להיות שמסגרת ההסכמות המהותיות, אם נגיע, יגידו לנו היועצים המשפטיים שצריך חקיקה נוספת.

“אני מבחינתי אמרתי – אם יש הסכמות אפשר בשבוע הבא לקבוע. לא שמעתי בינתיים שמישהו ויתר על זכות הדיבור. כולם רוצים לקדם את החוק מהר ואני בראשם”.

הוא הוסיף: “אני לא מייצג את צה”ל. גיל הפטור או שיעבור בהסכמה רחבה בוועדה הזו או שלא יעבור. אני לא מתכוון להיות ילד כאפות של אף אחד. אם שני הרמטכ”לים יבואו ויגידו ויסתכלו לנציג צה”ל שיושב כאן ויגידו ‘אדוני הנכבד, אנחנו לא מאשרים את גיל הפטור’, בא לציון גואל. אני לא מתכוון לעשות גיוס קואליציוני להעביר את גיל הפטור”.

ח”כ פנינה תמנו שטה השיבה: “הבקשה שלי שגם החוק הזה (חוק הגיוס) לא יעבור אם לא תהיה הסכמה רחבה בוועדה”.

אדלשטיין: “הוא לא יכול לעבור אם אין הסכמה רחבה”.

ח”כ נעמה לזימי: “עלינו לעשות איחוי אמיתי שיש לו השלכות ארוכות טווח. אנחנו לקראת שנים ארוכות של שיקום. להארכת השירות יהיו השלכות במשק. זאת חרפה שלא נעשה בדיקה מהותית על כלל ההשלכות. אני מקווה שנדע לעשות את הדבר הנכון”.

ח”כ ניסים ואטורי: “חשוב שכולנו נבין שגיוס חרדים לצה”ל זה דבר שצריך להעביר ברצינות ולא בסיסמאות. אנחנו רוצים שזה יצליח כי אנחנו מבינים את המשמעויות, זה תהליך”.

ח”כ עמית הלוי: “אנחנו צריכים לחשוב באופן מעשי. מי שחושב שמחר בבוקר אפשר לכפות את כולם – זה לא ריאלי. זה המעשה המוסרי אך אנחנו צריכים לראות איך אנחנו כוללים את המוסרי בתוך המציאות. אם נלך בדרך מדורגת ומעשית – נגיע לתוצאות טובות”.

בישראל היום דווח, כי גורמים בסביבת ח”כ אדלשטיין אומרים כי אין כל חדש באמירתו שחוק הגיוס יעבור בהסכמה רחבה בלבד. “כבר חודשיים אדלשטיין אומר את זה. יש פה אירוע גדול עם ניסיון אמיתי וסיכוי גדול להגיע להסכמות בסוגיה הקשה הזו, אחרי עשרות שנים. בגלל שזו הזדמנות היסטורית, אדלשטיין לא יאפשר לאף צד לשחק משחקים פוליטיים. גם הצבא יידרש לתשובות מלאות ומדויקות ולא יהיו עוד מריחות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות