היועמ”שית: צה”ל צריך לגייס באופן מיידי עוד 3,000 חרדים

אריה ריבקינד
|
י"ט סיון התשפ"ד / 25.06.2024 18:53
במסמך שפרסמה אחרי הכרעת בג”ץ, מזהירה היועמ”שית באופן מפורש את הממשלה: “יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים, באופן ישיר או עקיף, שיש בה משום תמיכה בפעילות אלה שנמנעים מגיוס” • מבהירה: תכריז על גזירות כלכליות נוספות על תלמידי ישיבות החייבים בשירות צבאי

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה הערב (שלישי) את עמדתה לאחר פסיקת בג”ץ על גיוס בני הישיבות – והבהירה כי אין מנוס מגיוס אלפי בחורי ישיבות חרדים לצבא.

נפתחה הגרלת דירה בהנחה: איך מוציאים זכאות? מי זכאי להשתתף?

“על מערכת הביטחון לפעול באופן מיידי לביצוע פסק הדין לגיוסם של תלמידי הישיבות החייבים בשירות צבאי, בהתאם לצורכי הצבא וליכולותיו”, כתבה בהרב-מיארה. “במסגרת זו, מערכת הביטחון התחייבה לפעול כבר עתה לגייס 3,000 תלמידי ישיבות בשנת הגיוס הנוכחית, וזאת בנוסף למספר המתגייסים הממוצע בשנים האחרונות”.

היא הבהירה: “מדובר במספר ראשוני לגיוס מיידי, שאינו משקף באופן מלא את צורכי הצבא הנוכחיים ואת קידום השוויון בנטל, ועל מערכת הביטחון לפעול להצגת תוכנית גיוס הכוללת הגדלה של מספר זה”.

על התמיכה התקציבית בישיבות מציינת היועמ”שית: “יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים, באופן ישיר או עקיף, שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפת פסיקתו האמורה של בית המשפט. פסיקה זו משליכה אף על תמיכות ואפיקי מימון אחרים המיועדים לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בשירות צבאי.

“בהקשר זה, הובאה בפנינו חוות דעתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר, והתקיימו ישיבות בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים לבחינת הדברים. בימים הקרובים, יועברו הנחיות משפטיות מתאימות גם בעניין זה”.

לדבריה “יש להציג תוכנית גיוס, הכוללת נקיטת הצעדים הדרושים לשם מיצוי פוטנציאל הגיוס ולהגדלת המספר האמור של 3,000 מתגייסים, לאור צורכי הצבא הנוכחיים ולשם קידום השוויון בנטל. יוזכר, כי בהתאם לפסיקת בית המשפט, חובתה של מערכת הביטחון לגיוסם של תלמידי הישיבות קמה כבר ביום 01/07/2023”.

מוקדם יותר קבעו שופטי בג”ץ, פה אחד, כי אין כיום חוק המאפשר לפטור תלמידי ישיבות משירות צבאי ויש לעצור את התמיכות לישיבות.

יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני, הגיב הערב: “פסיקה של תשעה שופטים, ביניהם שלושה חובשי כיפה ואף אחד לא מתייחס לערך של לימוד התורה.

“אמרתי כבר ואומר שוב, מעולם לא פסק בית המשפט העליון לטובת לומדי התורה ואורח חייו של הציבור החרדי. לעם ישראל אין זכות קיום בלי לומדי התורה שתורתם אומנותם. ולא יהיה תלמיד ישיבה אחד שיפסיק את לימודו מתוך אחריות לכלל ישראל.

“שופטי בית המשפט ינסו לפגוע בעם ישראל ולומדי התורה ימשיכו בתלמודם”.