‘גוף דיקטטורי שתפס השלטון וכופה מלחמת דת’: תגובות לפסיקת בג”ץ

שרים וחברי כנסת הגיבו על הפסיקה הדרמטית של בג"ץ על חוק הגיוס • גפני: "אין שם אף שופט שמבין בערך לימוד התורה" • גולדקנופף: "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת" • אבי מעוז: "הגיע הזמן לשים סוף לדיקטטורה של בג"ץ" • ליברמן בירך: "יש שופטים בירושלים"
אריה ריבקינד
י"ט סיון התשפ"ד / 25.06.2024 12:09

שרים וחברי כנסת הגיבו היום (שלישי) לפסיקה הדרמטית של תשעת שופטי בג”ץ,  שקבעו כי על המדינה לגייס את בני הישיבות ולעצור את התקציבים למוסדות.

העירייה בכנס תקדימי על ילדים שקופים ודחויים

יו”ר ‘דגל התורה’ ח”כ משה גפני לא המתין לפסיקה ותקף כבר בבוקר: “מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי. אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות”.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: “פסיקת בג”ץ מובילה בהכרח לשתי מדינות כאן. אחת, זו המדינה שמתנהלת כפי שהיא, כעת. ומדינה נוספת בה בני הישיבות ימשיכו ללמוד תורה כפי שנהגו במדינה שבן גוריון הכריז עליה. אין כח בעולם שיוכל לכפות על אדם שנפשו חשקה בלימוד תורה, להימנע מכך”.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הגיב על פסיקת בג”ץ: “החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח”.

יו”ר ש”ס אריה דרעי על פסיקת בג”ץ: “העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו – התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים, כהבטחת בורא עולם. גם כאן, במדינת היהודים, לצד לוחמנו היקרים המחרפים נפש מול האויבים, נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה.

“אין שום כוח בעולם לנתק את עם ישראל מלימוד התורה וכל מי שניסה זאת בעבר – נכשל כישלון חרוץ. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף עליו כולנו יושבים”.

הליכוד הגיב: “הפתרון האמיתי לבעיית הגיוס הוא לא פסיקת בג”צ שתהיה רלוונטית לתקופה קצרה בלבד, אלא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי. תמוה שבג”צ, שנמנע במשך 76 שנים לכפות בפסק דין את גיוס בני הישיבות, עושה זאת דווקא עכשיו, ערב השלמת חוק הגיוס וכשגיוס החרדים האחרון היה הגבוה אי פעם”.

ועד הישיבות: “הישיבות הקדושות שמימיהם של אבותינו לא פרשו מהם ותלמידיהם השוקדים על תלמודם – זהו סוד קיום אומתנו לדורות והינם למגן וצינה לעם היושב בציון. בהיותנו אמונים על דברי חכמינו ז״ל שבשעה שהקול קול יעקב אין הידים ידי עשו, הרי שדוקא בשעה שעת צרה היא ליעקב ראוי היה לחזק את מבצרי התורה – הישיבות הקדושות ולסייעם להשמיע ביתר שאת ועוז את קולו של יעקב. מובטחנו בסייעתא דשמיא שקול התורה הנשמע בהיכלות התורה ימשיך בכל עוז כי היא חיינו ונשמת אפינו”.

יו”ר מפלגת נעם סגן השר אבי מעוז בתגובה להחלטה: “שופטי בג”ץ ממשיכים בדרכו של אהרן ברק, ולפיה ’מלוא כל הארץ משפט’, ופולשים לתחומים ציבוריים ששייכים באופן מובהק לנבחרי הציבור מהרשות המחוקקת והרשות המבצעת.

“זהו עוד צעד שפוגע בשיטת המשטר הדמוקרטית של מדינת ישראל, והפעם זו החלשה של המדינה והחברה בזמן מלחמה. הגיע הזמן לשים סוף לדיקטטורה של בג”ץ”.

ח”כ ישראל אייכלר: “בג”ץ הוא גוף דיקטטורי שתפס את השלטון מידי הממשלה הנבחרת והרשויות הדמוקרטיות ומבקש לכפות מלחמת דת ברחובות, וקרע בין יהודים. והיא לא תצלח. נמשיך לאחוז במסורת אבותינו, גם אם דיקטטורים מושלים בעיני עצמם זוממים לעקור את הכל. פסיקת בג”ץ היא לא 9 שופטים מול 0 מתנגדים. היא 9 שופטים מול 3500 שנות לימוד ממתן תורה עד היום הזה.

“אנו מצפים מהשלטון הימין הדמוקרטי הנבחר לעמוד ולהגן על ערכי היהדות והתורה מפני הדיקטטורה. לא נהיה הכבשה השחורה שהימין מקריב למולך של המהפכה הקפלניסטית. היום הם צריכים להגן על הדמוקרטיה ועל העם שבחר בהם.

“יש לתמוה, כיצד הימין אינו רואה מי מוביל את המחאות והסערות הציבוריות הללו. באותו מקום שפרצה מחאת קפלן נגד הרפורמה המשפטית, שם מנהלים את המלחמה להחזרת סוגיית גיוס בני הישיבות כדי להפיל את הממשלה. האם הם לא רואים זאת? השלטון הנבחר מוכן לוותר לדיקטטורה? אם לא למען ערכי היהדות והמסורת, עשו למען שמירה על האינטרס הדמוקרטי הבסיסי שלכם. האם הימין חושב שהחרדים טיפשים וחסרי דעת? מאכזב מאוד שחלק מהימין מצטרף ללהקת רודפי התורה”.

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, בירך על פסיקת בג”ץ: “יש שופטים בירושלים. לאחר שנים של מריחות ושל ניסיונות להגיע לפשרות ולהבנות, בית המשפט העליון קיבל החלטה שעושה צדק עם הציבור שנושא בנטל.

“בשנה בה איבדנו חטיבה שלמה של חיילים שנפלו במערכה או נפצעו קשה, בשנה בה מילואימניקים שירתו מעל 200 יום, אין הוכחה מוצדקת יותר לכך שצה”ל צריך עוד כוח אדם, עוד אנשים שיכנסו תחת האלונקה. אני מברך את בית המשפט העליון על החלטה זו, היא מהווה צעד משמעותי בדרך לשינוי היסטורי”.

יו”ר המחנה הממלכתי ח”כ בני גנץ הגיב: “אחיי החרדים, זה לא בג”ץ וזה לא אתם. זה ראש הממשלה והשרים בממשלתו שלא חיפשו פתרונות לגיוס ולשירות המדינה, אלא פתרונות לתחזוק הקואליציה”.

“לא מאוחר להגיע להסכמות, שישרתו את המדינה, ויביאו לשירות ישראלי. השירות הוא צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית, לא במקום עולם התורה, אלא כדי שנוכל להמשיך להתקיים במדינה של כולנו – חרדים, ערבים, חילונים וכל חלקי החברה, ביחד. הגיע זמן מתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה”.

יו”ר הימין הממלכתי ח”כ גדעון סער כתב: “שמרנים וליברלים – יש שופטים בירושלים”.

ח”כ יולי אדלשטיין, יו”ר ועדת חוץ וביטחון הגיב: “הדיונים בנושא חוק הגיוס ממשיכים כרגיל בוועדת החוץ והביטחון”.

חבר וועדת חוץ וביטחון ח״כ משה רוט מיהדות התורה: “בפסק דין זה שופטי בג”צ חרגו מתפקידם, בעצם התעסקותם בסוגיה שהיא סוגיה חברתית-ביטחונית, שאמורה להישאר בטיפולם של נבחרי הציבור. במיוחד כאשר בימים אלה מתקיימים דיונים קדחתניים בחוק הגיוס בועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

“מן הראוי היה שבג”צ לא יתערב כלל בנושאים חברתיים רגישים. ההחלטה שהתקבלה אינה תורמת כלל לביטחון. רק מדרדרת עוד יותר את האמון הציבורי במערכת המשפט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות