הצעת חוק של מלינובסקי: לאפשר כיתוב הי”ד על מצבות חללי צה”ל

המאבק של משפחת יודקין: ח"כ יוליה מלינובסקי מ'ישראל ביתנו' הגישה הצעת חוק שתאפשר לכתוב "הי"ד" על מצבות של חללי צה"ל שנקברו בבית עלמין צבאי • מלינובסקי: "מבטיחה למשרד הביטחון שיש קונצנזוס רחב לתמיכה בהצעת החוק הזו ומוטב שיענו לבקשת המשפחה"
אריה ריבקינד
י"ט סיון התשפ"ד / 25.06.2024 11:52

המאבק של משפחת יודקין מול משרד הבטחון: חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגישה היום (שלישי) הצעת חוק לפיה תתאפשר כתיבת הי”ד על מצבות חללי צה”ל – גם בבתי עלמין צבאיים.

העירייה בכנס תקדימי על ילדים שקופים ודחויים

ח”כ מלינובסקי אמרה: “הצעת החוק לזכרו של סרן ישראל יודקין הי”ד. אם מערכת הביטחון לא תשנה את העוול והכיתוב הי”ד על המצבה לא ירשם ליד שמו של סרן ישראל יודקין ז”ל, היא תקבל את זה בדמות חקיקה ראשית.
“הגשתי הצעת חוק שתקבע את האיזון הראוי בין הכלל האחיד על כיתוב מצבות לבין התחשבות ברצונה הפרטי של המשפחה השכולה כדי לתת ביטוי אישי לכאבם ולהוסיף ביטוי אישי על קדמת מצבת החלל בהלימה עם ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
“מעבר למקרה האישי, יש כאן אירוע הרבה יותר גדול, אם מדינת ישראל באמת רוצה את המגזר החרדי בצבא ובשירות הלאומי, אנחנו מוכרחים לעשות את ההתאמות גם בחיים ולצערנו גם במקרים של מוות.
“אני מבטיחה למשרד הביטחון שיש קונצנזוס רחב גם בממשלה וגם בכנסת לתמיכה בהצעת החוק הזו ומוטב שיענו לבקשת משפחת יודקין וישנו את התקנות”.

בהסבר להצעת החוק נכתב: “בתאריך 20 ביוני 2024 פורסם כי משפחתו של סרן ישראל יודקין ז”ל, לוחם שנפל בקרב על הגנת המולדת ברצועת עזה, עלו לקברו במלאת שלושים יום לנפילתו וגילו כי מכיוון שמשרד הביטחון לא אישר לכתוב לבקשתם על המצבה השם יקום דמו (הי”ד) ליד שמו של הנופל, עדיין מונחת מצבה ריקה על הקבר ללא שמו, תאריך נפילתו או נסיבות הקרב שבו נהרג הקצין.

“הביטוי השם יקום דמו הינו ביטוי דתי, אשר מוכר בהיסטוריה של העם היהודי מזה אלפי שנים, ויש לו חשיבות רבה לציבור שומרי המצוות. בהתאם, בעקבות פניית המשפחה למשרד הביטחון לעניין זה, נמסר לה כי הם יוכלו להוסיף את הכיתוב על הקבר במקום שבו מותר כיתוב אישי בלבד בתחתית המצבה, אך לא לצד שמו של ישראל ז”ל, שכן מערכת הביטחון פועלת לפי כללי כיתוב אחיד על מצבות צבאיות”.

בהסבר נאמר עוד: “במיוחד בימים אלו, הרי שישנה חשיבות לאומית בשותפות מלאה ואמיתית עם המגזר החרדי בצבא, ומערכת הביטחון מחויבת למען מטרה נעלה זו לביצוע התאמות עבורם בחיים ולצערנו הרב גם במותם. מכאן, אין עוררין כי המציאות השתנתה והכללים שהיו נהוגים לפני מלחמת חרבות ברזל היו נכונים לשעתם, וזאת בטרם התרחש האסון הלאומי שלא ידעה המדינה מאז יום הקמתה”.

בהמשך נכתב בהצעת החוק: “לנו כמדינה יש חוב מוסרי כלפי בני משפחות הנופלים אשר יקיריהם חירפו את נפשם במלחמה לטובת ההגנה על המולדת וביטחון המדינה ועלינו לכבד את צרכיהם, אבלם האישי ואמונתם הדתית.

“לפיכך, הצעת חוק זו נועדה לקבוע את האיזון ה ראוי בין הכללים האחידים על כיתוב מצבות לבין ההתחשבות ברצונו האישי של הפרט ליתן ביטוי אישי לכאבו, כך שיינתן לקרוב משפחה של חייל שנפטר להוסיף בקידמת המצבה ביטוי אישי, כאשר הביטוי יהלום את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויעמוד ביתר כללי האחידות שעל פי הדין הקיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות