האח השכול מאיים: “אנו שוקלים להוציא את אחי הי”ד מהר הרצל”

אריה ריבקינד
|
י"ח סיון התשפ"ד / 24.06.2024 20:34
רב סרן דובי יודקין התארח בסיעת ‘עוצמה יהודית’, סיפר על המאבק הכואב של משפחתו הדורשת להוסיף הכיתוב ‘הי”ד’ למצבת אחיו ישראל הי”ד שנפל בעזה ונתקלת באטימות • בראיון אמר: “משרד הבטחון מתנהגים כמו בריונים ועונים כמו בריונים ורומסים את כבוד המשפחות השכולות”

עוצמה יהודית אירחה היום (שני), בישיבת הסיעה בכנסת את דובי יודקין, אחיו של סרן ישראל יודקין הי”ד מכפר חב”ד, המנהל מאבק מול משרד הביטחון בגלל הסירוב לאשר למשפחה לכתוב “הי”ד” על מצבת האח.

דובי אמר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולחברי הכנסת: “באתי הנה בבקשה שתעזרו לי ולמשפחתי לתת לאחי כבוד אחרון ולהיקבר בקבורה יהודית טהורה ושיכתב על המצבה ה’ יקום דמו. אני יודע שזו האג’נדה שבה אתם מאמינים ודוגלים, ולכן היה חשוב לי להשתתף בישיבת הסיעה ולהעלות בפניכם את הבקשה.

“משרד הביטחון אטומים כלפינו. כרגע המצבה עומדת ריקה וחלולה, משפחתי בוכה וכאובה כל היום, עד כדי שהם שוקלים להוציא את אחי מהר הרצל ולערוך לו שוב לוויה בבית עלמין אזרחי. תעזרו לי”.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר אמר: “הצדק איתכם, בכל הדברים שציינת כאן, אני הרבה פעמים מתבייש שאני היחיד בקבינט שהצביע נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי, אני מתבייש שאני היחיד שרוצה לעצור להם את הדלק – אני חושב שהדברים האלו כל כך פשוטים. שאתה נאבק באויב אתה לא צריך לתת לו אוכל, לחמש אותו, לתדלק אותו ולתת לו את היכולת לפגוע בך.

“השתתפתי בלוויה של אחיך סרן ישראל יודקין הי”ד, ראיתי את המשפחה המופלאה שלך, שכל כולה שליחות לעם ישראל. עוצמה יהודית תמשיך ללוות אתכם, ח”כ לימור סון הר מלך, שמובילה את המאבק שלכם, תמשיך להוביל אותו ולזעוק את זעקתכם. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי שהצדק שלכם ינצח”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, אמר: “האם במדינת ישראל לא מאפשרים לציין נופלים יהודים בדרך יהודית? כבוד הנופלים הוא ערך עליון במדינת ישראל ואני קורא לשר הביטחון להענות לזעקת משפחות השכול המבקשות להוסיף את האותיות הי”ד ולהנציח את יקיריהן על פי האמונה היהודית”.

השר למורשת עמיחי אליהו: “כשאני שומע את זעקתו של דובי היקר, אני שומע את זעקתם של אחינו החרדים המבקשים להיות חלק אינטגרלי משורות הצבא, אך נהדפים בידי בכירי צה”ל. מערכת שמסרבת לבקשה יהודית כה טריוויאלית, היא מערכת הזקוקה לתיקון שורש עמוק. כך לא משלבים. כך לא מתקנים”.

ח״כ לימור סון הר מלך, ממובילות המאבק לאפשר להוסיף את המילה הי”ד על מצבתו, אמרה: “אנחנו מקווים שמשרד הביטחון יתעשת ויבין כי נקמה היא רגש לגיטימי, והכיתוב ‘השם יקום דמו’ זהו חלק מהזהות שלנו כיהודים מאמינים. אם הצבא מבקש לפתוח את שורותיו לגיוס חרדים הוא צריך לדעת כי צריך לכבד את אורח חייהם. אני סבורה כי עצם הסירוב של משרד הביטחון לאפשר את הכיתוב ‘הי׳ד’ על המצבה הוא סמל לחולשה ודישדוש”.

ח״כ אלמוג כהן: “מחזק את ידיה של המשפחה בשעתה הקשה ומצר על העוול שנגרם לה. אפעל מול לשכת שר הביטחון על מנת שיכבדו את בקשתה של המשפחה, ויתנו מרגוע לכאבם העצום”.

יו”ר סיעת עוצמה יהודית, ח”כ יצחק קרויזר: “חייבים לעשות סוף לסאגה העצובה הכואבת וההזויה הזו, לא יתכן שבמקום להתרכז באבל ובאובדן הקשה משפחה שכולה צריכה להלחם על הנצחת בנה בדרך מסורת ישראל מדורי דורות. כיו”ר הסיעה אפעל בכל הכלים העומדים לרשותי לתיקון העוול הנורא הזה, כדי שמשפחת יודקין וכל משפחות השכול שירצו בכך יזכו להנצחת יקיריהם בדרך מכבדת וראויה”.

בראיון לערוץ 7, אמר דובי יודקין: “זו בושה למדינה ולמשרד הביטחון. זה כאב עצום. כבר שבוע אנחנו לא ישנים במשפחה מרוב תסכול מהגוף שאמור לעזור למשפחות השכולות ולסייע להם ולכבד אותם, אנחנו עוברים מסכת התעללות שקרים והכפשות, התנהגות לא הולמת שמתאימה לאחרון העבריינים”.

על הטיעון לפיו בקשת המשפחה מנוגדת לחוק בתי העלמין הצבאיים – משיב יודקין ואומר כי גם את הטיעון הזה איש מעולם לא אמר למשפחה. “לפי סדר ההשתלשלות, מה שקרה הוא שביום שאחי, ישראל הי”ד, נפל, הגיעו נציגים של צה”ל לבשר את הבשורה למשפחה, משפחה חרדית בכפר חב”ד, משפחה פשוטה וברגע שהתחלנו לדבר על הלוויה, הטקס וכו’ המשפחה מיד אמרה לנציגים שאנחנו משפחה חרדית והמנהגים שונים ממה שהצבא רגיל. נציגי הצבא אמרו שהם מתחייבים שכל בקשה שתהיה למשפחה תכובד ותתאפשר”.

“אכן”, אומר יודקין, “במשך שלושה שבועות כל המנהגים התקבלו ללא כל התנגדות ובכבוד. לאחר שלושה שבועות הגיעו למשפחה נציגי משרד הביטחון על מנת לקבל את נוסח המצבה. ההורים יצרו קשר עם רב הכפר שהסביר להם את הנוהג, וכאשר שמעו נציגי משרד הביטחון את האותיות הי”ד הבהירו שהם מתנצלים אבל זה לא יאושר כי מדובר בחריגה.

ביום למחרת התקשר אלמוני מטלפון חסום והודיע ש”הבקשה עם ה-ה’ י’ ט’… ה’ י’ ת’ לא תאושר. הוא אפילו לא ידע מה המשמעות של זה ואמר שכדאי שנחתום על הנוסח המקובל ואם לא, נשאיר לכם מצבה חלקה. אימא שלי בכתה והוא אמר לה: ‘אני מדבר איתך בדחילו ורחימו וכדאי לך להקשיב לי ולחתום’.

“שמעתי את השיחה וביקשתי להתקשר אליו אבל היא אמרה שאין למי לחזור כי הוא התקשר מחסום. אמרתי לה שמעכשיו שתפנה אותם אליי שאדבר איתם. אין לנו למי לפנות ועם מי לדבר. את כל ההודעות משרד הביטחון מוציא לתקשורת בלבד. מתנהגים כמו בריונים ועונים כמו בריונים ורומסים את כבוד המשפחות השכולות”.

לשאלת הצורך בנוסח אחיד כדי למנוע מבוכות בעתיד, מזכיר יודקין כי היו בעבר עתירות לבג”ץ וגם אז משרד הביטחון התעלל כהגדרתו במשפחה ובמשך שלוש שנים לא הייתה מצבה למשפחה עד שבג”ץ “פסק שיש לכבד את הפרט ושהנופל שייך קודם למשפחה לפני שהוא שייך למשרד הביטחון, שצריך להתגמש ולכבד את המשפחות”.

הוא מציין את הקושי להכיל את החלטת משרד הביטחון דווקא בתקופה בה המערכת שואפת להביא לגיוס צעירים חרדים. דובי עצמו, כקצין, בן למשפחה חרדית שבעקבותיו התגייסו אחיו ועוד רבים אחרים, אינו יכול לענות היום לצעירים נוספים ששואלים אותו אם נכון להתגייס לצה”ל.

“הם אומרים שהם בקשר עם המשפחה. שקר וכזב. מאז השיחה מהטלפון החסוי לא היה שום קשר. אף נציג לא הגיע להורים כדי לדבר איתם על זה. גם אם עכשיו יש החלטה של המשפחה אין לנו למי לפנות, אין לנו טלפון לפנות דרכו. מבחינת אבא שלי להוציא את גופת אחי מהר הרצל ולקבור אותו בבית קברות אזרחי ושם נכתבו את מה שמכבד את הנשמה שלו. אין למשפחה מנוחה ולהורים את האפשרות לעסוק בכאב ובשכול”.

יודקין מודה שרעיון הוצאת גופת אחיו מהר הרצל מעורר בו צמרמורת, והוריו אינם אנשי פרובוקציות – וכי הם מבקשים רק לכבד את בנם על פי המסורת היהודית, אך אם לא תהיה להם אפשרות “נוציא אותו ונקבור אותו בבית קברות אחר ששם נוכל לכבד אותו ואת הנשמה שלו ולתת לו מנוחה בקבר. זו התעללות של משרד הביטחון”.

הוא שב ומספר כי מאז נחשפה הפרשה פונות אליו עוד ועוד משפחות ומספרות על התסכול שמלווה גם אותן בהתמודדות עם משרד הביטחון בסוגיות דומות.

“יש כאן משרד שמקבל תקציבים מהכספים שלנו, מדובר במדינה יהודית והלכה יהודית, באותיות פשוטות כל כך ומדובר באנשים אטומים שמתנהגים כמו משרד יח”צ. אנחנו משפחה שהקריבה את היקר לה למען המדינה ומקבלים אפס כבוד”,