ועדת החקירה לפרשת הצוללות הזהירה את נתניהו ובוגי יעלון

אריה ריבקינד
|
י"ח סיון התשפ"ד / 24.06.2024 11:35
עוד במוזהרים: יוסי כהן, רם רוטברג שהיה מפקד חיל הים, ואחד מעובדי המל”ל • משמעות מכתבי האזהרה: הם עלולים להיפגע ממסקנות הוועדה הסופיות • לשכת נתניהו: “רכש הצוללות וכלי השייט מבטיח את קיומה של ישראל. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה צדק”

ועדה החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות שלחה היום (שני) חמש הודעות אזהרה לגורמים שעלולים להיפגע מן החקירה.

בין הגורמים שהוזהרו – ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, ראש המוסד יוסי כהן.

בנוסף, הוזהרו גם האלוף במיל’ רם רוטברג, שהיה מפקד חיל הים בין 2016-2011 ואבנר שמחוני, שעבד במל”ל בין השנים 2016-2010.

השר לשעבר יעלון, תפקד בתקופה הרלוונטית גם בתור שר הביטחון וגם בתור השר לנושאים אסטרטגיים. ראש המוסד כהן מוזהר בשל תפקידו כראש המל”ל באותן שנים.

הוועדה כתבה בהודעתה כי חלק מהחשדות נגד החמישה הוא “סיכון ביטחון המדינה”.

הוועדה כתבה: “מהתמונה המצטיירת בפני הוועדה בשלב זה עולה, כי בנושאים הנחקרים חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. זאת, תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ותוך פגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל”.

על נתניהו כתבה הוועדה: “קיבל החלטות בשאלות מדיניות-ביטחוניות ללא בחינה סדורה ותוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים ונמנע מתיעוד פגישות, דבר ששלל את היכול לקיים בקרה ומעקב אחר החלטותיו”.

בנוסף מיוחס לו, כי יצר ערוצי פעולה מקבילים וסותרים וגרם בכך לסיכון ביטחון המדינה ולפגיעה ביחסי החוץ בישראל, וכי הוא הסתיר מגורמים רלוונטיים את השיח המדיני שניהל, למרות אזהרות שקיבל.

על יוסי כהן כתבה הוועדה: “התנהלותו של מר כהן בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה הובילה לשיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל”.

את יעלון  הוועדה מאשימה למעשה, בין היתר, גם בתצהיר כוזב לבית המשפט העליון. “יצר מצג שווא בתצהיר שמסר לימים לבג”ץ לפיו גורמים אחרים – ולא הוא עצמו – הובילו לרכש ספינות שונות במאפייניהן ויקרות מאלה שהוצגו ואושרו בממשלה”.

משמעות מכתבי האזהרה לחמשת הבכירים היא כי הם עלולים להיפגע ממסקנות הוועדה הסופיות וכי הם זכאים כעת לגייס עורך דין שיציג את גרסתם בפני הוועדה. הוועדה מציינת כי יש לחמישה 30 יום לעשות זאת.

עם זאת ייתכן, כי למרות האזהרות ייתכן שהוועדה לא תייחס להם אחראיות בדבר ההאשמות.

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה לאזהרת ועדת החקירה לפרשת הצוללות: “ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו.

“רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה – הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל”.

משה יעלון היה אחד מהלוחמים הגדולים והמרכזיים בפרשת הצוללות. “אמרתי ואומר גם היום – פרשת רכש הצוללות וכלי השייט ממספנת ‘טיסנקרופ’, היא פרשת השחיתות החמורה ביותר מקום המדינה, בתחום הביטחון”, טען בעבר בציוץ שפרסם בטוויטר.

הוא הוסיף: “מוגשים כתבי אישום חמורים נגד המקורבים ביותר לנתניהו, והוא לא ידע? השאלות ששאלתי את היועמ”ש לממשלה בנובמבר 2018, בתום חקירת המשטרה, עדיין נותרו ללא מענה”.

בדצמבר 2023 פסק בית משפט השלום בתל אביב כי יעלון ישלם 88 אלף שקלים לעו”ד דוד שמרון, במסגרת פשרה בתביעת לשון הרע שהגיש נגד יעלון.

עו”ד שמרון תבע את יעלון בגין טענות שפרסם על מעורבותו בפרשת הצוללות. החקירה בפרשה נגד שמרון, פרקליטו לשעבר וקרוב משפחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נסגרה בשנת 2021.

פסק הדין ניתן לאחר ששני הצדדים הסכימו להצעת פשרה. יעלון הודה כי “הפרסומים נגד שמרון היו שקריים וכי אין כל טענה שהוא הרוויח שלא כדין כספים במסגרת פרשת הצוללות”.