‘השלב העצים יסתיים בקרוב’: נתניהו בראיון ראשון עמוס כותרות

חרדים 10
|
י"ח סיון התשפ"ד / 23.06.2024 23:09
ראש הממשלה התארח באולפן ‘הפטריוטים’ והעניק ריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי מאז ה-7 לאוקטובר: “התיישבות בעזה – לא ריאלי” • “סיום השלב העצים בעזה – בקרוב מאוד, הפנים לצפון” • “לא הייתה בגידה” • “אף אחד לא ימהר להפיל ממשלה בזמן מלחמה, זה יהיה אות קין על המצח”

לאחר למעלה משמונת חודשי לחימה רב-זירתית ברצועת עזה, בגבול לבנון, ביו”ש, ובזירות נוספות כמו עיראק, איראן ותימן – ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק הערב (ראשון) ריאיון נרחב ראשון לכלי תקשורת ישראלי.

נתניהו התארח באולפן התוכנית הפופולרית ‘הפטריוטים’ בהגשת ינון מגל, והתייחס לשורת נושאים ובראשם כמובן מצב המלחמה, להיכן ישראל הולכת בכלל הזירות ובעיקר בזו הצפונית הבוערת, האם תהיה עסקה עם חמאס לשחרור החטופים, מצב היחסים מול ארצות הברית וממשל ביידן, מצב הקואליציה והמשברים בתוכה – ונושאים רבים נוספים.

בכניסתו קיבל נתניהו מחיאות כפיים סוערות מהקהל ואמר: “אני מאד מודה לכם על מחיאות הכפיים האלה, אבל הן מגיעות ללוחמים הגיבורים שלנו, לפצועים שלנו, למילואמינקים, לאמהות ולאבות, למשפחות החטופים, לעם ישראל שמאוחד למטרה אחת – לניצחון. על זה צריך למחוא כפיים”.

• מה שלומך? אתה מנהל את המערכה כבר 8 חודשים, ספר לנו עליך, האם אתה מספיק חזק כדי לסיים את האירוע הזה ולהגיע לניצחון מוחלט?

“אני חזק משום שעם ישראל חזק ואני בשליחותו. אנחנו במלחמה מול 7 חזיתות, החמאס, חיזבאללה, החות’ים, עיראק, ואיראן. אני מאמין בכוונה שלי אבל אני מאמין גם ביכולת שלנו. אנחנו צריכים להשקיע הרבה יותר בביטחון ולהשקיע בייצור עצמי של נשק ותחמושת.

“אבל לפני הכל – אנחנו צריכים לנצח את הזרוע הזאת שביצעה בנו את הטבח הזה. לא רק כדי לחסל אותם, גם כדי להבהיר שככה יעשה למי שטובח בעם ישראל ועושה לנו כדבר הזה. רוב גדול בעם רוצה את זה ואני בטוח שנעשה את זה”.

• לאן אנחנו הולכים אחרי המבצע ברפיח? עסקה? מתפנים לצפון?

“יש לנו מטרות מלחמה – לשחרר את כל חטופינו ואני לא מוותר על היעד הזה. הדבר השני – לחסל את היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס. רק כך נמנע שוב את הסיכוי שעזה תהווה איום על ישראל. המלחמה בשלב העצים שלה עומד להסתיים ברפיח, נמשיך בכיסוח הדשא כל הזמן ולא נוותר. אנחנו מכים בהם בעוצמה.

“אחרי סיום השלב העצים אנחנו נעבור צפונה. גם למטרות הגנה, אבל גם להחזיר את כל תושבי הצפון הביתה. סיום השלב העצים ברצועה – בקרוב מאד. אם יהיה הסכם בצפון – הוא יהיה בתנאים שלנו. גם בדרום. אני לא מוכן להפסיק את המלחמה ולהשאיר את החמאס על כנו, נעשה עסקה ונשלים את היעד של השמדת חמאס. אני לא מוכן לוותר על זה.

“הגענו לרפיח, וצה”ל בא ואמר שיש לנו כאן מערך תת קרקעי ענק שאנחנו צריכים לחסל אותו. אנחנו צריכים לחסל את כל הגדודים של חמאס, ועכשיו אנחנו ברפיח ואנחנו עומדים לגמור את השלב הזה ואני לא מתכוון לעצור באמצע”.

על האפשרות לפגיעה במתקני החשמל במלחמה בצפון: “אנחנו ערוכים לאפשרות של פגיעה במתקני החשמל ואני לא יכול לפרט על זה”.

ראש הממשלה הבהיר: “בצפון – ההסכם הוא לא יהיה הסכם על הנייר. הוא יכלול הרחקה פיזית של חיזבאללה מהגבול ונצטרך לאכוף אותו. אנחנו נבחן את זה, אבל אנחנו נערכים. אני אומר לאזרחי ישראל: אנחנו מחוייבים להחזיר את תושבי הצפון הביתה”.

• למה אזרחי ישראל צריכים להיות ערוכים במקרה של מלחמה עם חיזבאללה?

“אני לא בא לתאר כרגע את התוכניות שלנו ואת מה שנעשה. אנחנו נעשה מה שצריך. אני יכול להבטיח לאזרחי ישראל שאם נידרש לאתגר הזה – אנחנו נעשה את זה. אנחנו יכולים להילחם בכמה חזיתות, ואנחנו גם נערכים לזה”.

על איראן אמר: “אנחנו עיכבנו את איראן לשנים ארוכות אבל עוד לא בלמנו אותם. אנחנו מחויבים לעצור אותם, ואני לא אפרט איך. איראן הוסיפה לאיום הגרעין גם את איום טבעת החנק על ישראל. ככל שאנחנו מגלים את הדברים ברור יותר ויותר – אנחנו צריכים לפעול נגד כל הזירות האחרות. יש לנו הרבה כלי נשק ודרכים לפעול, הדבר הכי חשוב – הרוח והלכידות של אזרחי ישראל. זה הנשק החשוב ביותר”.

על ההפגנות נגד הממשלה: “אני אומר למפגינים – תתעשתו. זה הזמן לאחדות, זה הזמן לגדלות. המטרה שלהם זה להפיל את הממשלה וכל פעם התירוץ הוא אחר. אני לא חושב שזה משקף את הרוב בעם. אני פונה לרוב בעם ואומר – זה הזמן לאחדות”.

היום שאחרי ברצועת עזה: “קודם כל צריך לחסל את החמאס. התחלנו לעסוק בזה ביום השני של המלחמה. אני לא רואה שום גורם שיחסל את הטרור, רק צה”ל. השליטה הצבאית תימשך בידי צה”ל. בסופו של דבר נצטרך לעשות שני דברים: הפירוז של רצועת עזה והקמת ממשל ברצועה בניהול של מדינות מתונות באזור.

“תהיה שליטה צבאית ברצועה, אבל היינו רוצים גם לייצר מנהל אזרחי פלסטיני כדי שינהל את הרצועה. צה”ל הציע לפני 5 חודשים לקחת חמולות, אבל לא לקח הרבה זמן והחמאס חיסל אותן”.

על התיישבות יהודית בעזה: “אני חושב שזה לא ריאלי לקחת שטח ברצועת עזה ולהתיישב בו. אני חושב שצריך שליטה צבאית ברצועה, וזה לא ריאלי להתיישב ברצועה”.

על האמון בהנהגה הצבאית: “אמשיך להוביל את ביטחון ישראל יחד עם ההנהגה הצבאית. בסופו של דבר מקבלים את ההחלטות ביחד, יש חילוקי דעות ולא אפרט אותן, אבל אנחנו בדרך ליעדים שלנו. כל אחד עושה כמידת יכולתו, הרמטכ”ל וראש השב”כ. מי שצריך ללכת הביתה זה סינוואר, עם מוחמד דף ושאר המרצחים, אנחנו צריכים לשלוח אותם מהעולם”.

על התלות של ישראל בארה”ב: “אנחנו יכולים להילחם עם מה שיש לנו אבל תמיד עדיף שיהיה יותר. ממשל ביידן עזר לנו מאד, אבל לפני כ-4 חודשים כשהתברר שאנחנו הולכים לרפיח, החלה עצירה דרמטית של משלוחי נשק. אני חשבתי שהדרך היחידה לחלץ את הפקק הזה זה לתת לזה ביטוי ציבורי. יש לי ניסיון בזה, לא עשיתי את זה בקלות דעת. לפי מה שאני שומע, יש תקווה. אני מוכן לספוג את ההתקפות למען אזרחי ישראל ולמען החימוש של צה”ל”.

על הנאום הצפוי בקונגרס: “ברור שאני מתכוון לנסוע לקונגרס, כי הזמינו אותי וכדי להשמיע את הקול של ישראל ושל העולם המערבי נגד הברברים המרצחים האלה. אני רואה בזה מחמאה למדינת ישראל ולרוח הלחימה של עם ישראל ואני אייצג אתכם נאמנה. אני לא בא לשם כדמוקרט או רפובליקני, אלא כיהודי ציוני שמבין את הרגע המכריע בו האומה היהודית נלחמת על עתידה. בגין אמר: מי שמעקם את האף שיישאר עם אף עקום”.

השישה באוקטובר: “אין טעם כרגע להתייחס ליממות שלפני המתקפה. זה לא הזמן לדון בזה, יהיה זמן לדון בזה אחרי שנסיים את המלחמה העצימה הזו. אני האמנתי שצריך לגדוע את הזרוע הצבאית של חמאס, לא היה קונצנזוס לאומי להיכנס ולכבוש את חמאס, ובוודאי שלא היה קונצנזוס בינלאומי. מן הרגע שהמתקפה אירעה, אנחנו צריכים לעקור את משטר חמאס”.

• האם העמדה הזו שאנחנו צריכים לחכות לטבח ולאונס כדי לפעול היא עמדה בעייתית?

“לא היינו יכולים לצאת למלחמה רבתית לפני שהמתקפה אירעה. מרגע שזה קרה, אנחנו צריכים לפעול בכל העוצמה כדי להשיג את יעדי המלחמה”.

• אתה חשוב שהמחאה והסרבנות והפגיעה בכלכלה הובילו למלחמה הזו?

“אני חושב שהסרבנות יצרה נזק, והיא אסון ויצרה ציפיות אצל האויבים שלנו. היא אסון שהיא מגיעה משמאל ומימין, אין סרבנות. זה אסון למדינת ישראל. זה היה גורם חשוב במתקפה של חמאס אבל זה לא הגורם המרכזי. הגורם המרכזי זה התאווה לרצוח יהודים ושנאת יהודים, וגם על זה אדבר בקונגרס. אנחנו מצפים לעזרה הזו מארה”ב כי אנחנו במלחמה היסטורית”.

• טוענים שצה”ל הזהיר אותך – ולא נשמעת לאזהרות של הצבא.

“הם תמיד חזרו והבהירו שהחמאס מורתע, והוא לא היה מורתע. אני זה שהזהרתי ואמרתי שהסרבנות מסוכנת. אנחנו צריכים לנצח ומהר”.

תרחיש היפוך קנים ביו”ש: “אנחנו נערכים לתרחיש כזה, אנחנו מקצים לזה כוחות ואנחנו מבינים שדבר כזה יכול לקרות. אין חסינות לאף אחד, אנחנו פועלים בטול כרם ובכל מקום ולא מרפים. אין חסינות לאף אחד”.

על המצב הפוליטי: “גנץ ואייזנקוט עשו דבר שלא יעשה, יצאו מהממשלה בעיצומה של מלחמה וזו לא מלחמה קטנה. זו מלחמה עם 7 חזיתות, והם מכירים את כל החזיתות האלה. הדבר האחרון שצריך לעשות זה לצאת מהממשלה ואז לתקוף אותה בזמן מלחמה. להם אין שיקולים פוליטיים? השיקול שלי זה להבטיח את ביטחון ישראל.

“אני לא יכול לקבל את הרעיון שבאמצע מלחמה הם עוזבים את הממשלה. וגם אם לא מצטרפים לממשלה, יש אמות מידה שצריך להתנהל בהם בזמן מלחמה. יש אובדן רסן בשיח. אני שומע קולות מחרידים של ‘לחסל את הדיקטטור’. לא נבחרתי על ידי עצמי, נבחרתי בידי הציבור שהפקיד בידי את המשימה. אנחנו בדמוקרטיה ומכירים בה”.

ההסתה נגד נתניהו בשמאל ובמחאות: “כשתוקפים את בני משפחתי זה כואב לי מאד. אני בנאדם בשר ודם, אבל אני גם נמצא בשליחות, העם וההיסטוריה נותנים לי את העוצמה. אני אגיד לך – אלוהי ישראל לא ייתן לנו עוד הזדמנות, חוללנו הרבה ניסים אבל עכשיו זה תלוי בנו, אני מרגיש שאני עומד בעמדה מכרעת וצריך לגייס את כל כוחות הנפש שלי ושל משפחתי ושל העם שלנו. האויב שלנו הוא בחוץ, הוא לא בפנים. מי שמדבר כך נגדי – זו בושה וחרפה”.

מאורעות השבעה באוקטובר: “הדברים צריכים להיחקר, אבל בעיצומה של מלחמה זה יטיל עומס על מערכת הביטחון. אנחנו צריכים לייצר הגנה על כל לוחם ומפקד שלא ייעצרו בחו”ל. ההגנה היחידה שיכולה להיות כאן זה שאנחנו נחקור את מה שקורה באופן עצמאי. החוקים של ביה”ד הבינלאומי אומרים שאם יש בדיקה עצמאית של מערכת דמוקרטית כמו שלנו, זה מייתר את הצווים של ביה”ד בהאג. וזה היוצא דופן היחיד בעניין הזה”.

חוק הרבנות, חוק הגיוס והמשבר בקואליציה: “לא היה מקום להעלות את חוק הרבנים על אף שזה בהסכם הקואליציוני, אבל אנחנו צריכים להתאחד כרגע. ודווקא חוק הגיוס המוצע הוא חוק מאחד, שיכניס אלפים מהציבור החרדי לצה”ל. החוק הזה הוכן בידי גנץ ומשרד הביטחון לפני המלחמה והוא מגייס אלפים רבים מבני הציבור החרדי. זה מה שהשתנה בעקבות המלחמה, המוכנות של הציבור החרדי שיכול להשלים עם החוק הזה. הוא מהווה הזדמנות היסטורית והוא גורם לאחדות.

“אני מצפה ממי שתמך בחוק להתאחד סביבו – כמו גנץ ולפיד. צריך להתאחד סביב החוק הזה, לשים שיקולים פוליטיים בצד, אנחנו בעיצומה של מלחמת קיום. צריך לצמצם את הפילוגים ואת אי-ההסכמות.

“אף אחד לא ימהר להפיל ממשלה בזמן מלחמה, זה יהיה אות קין על המצח של מי שיעשה את זה. זו ממשלת ימין, ואם היא תיפול, תקום כאן ממשלת שמאל שתקים מדינה פלסטינית ותעביר חוקים שיסגרו את האולפן הזה כמו שלכם”.

הכלכלה הישראלית: “יש לנו כלכלה חזקה אבל היא נאנקת תחת העול הכבד של המלחמה. הדבר החשוב ביותר הוא להשיג ניצחון מהיר שיזניק את הכלכלה”.

האפשרות של בגידה מבפנים: “אני לא קונה את זה. לא קונה את תיאוריות הקונספירציה האלה, יש כשלים שצריך לבדוק אותם”.

האמירות של שקמה ברסלר נגדו: “מרגיש שאט נפש. אני בן למשפחה שכולה, אני יודע איך משפחות שכולות מרגישות כשמודיעים להם שבן משפחתם נפל. חייב להיות גבול לטירלול”.