ה’קרע’ הדיפלומטי ההזוי בין ישראל לאמירויות – בגלל גלעיני תמרים

חרדים 10
|
ט"ו סיון התשפ"ד / 21.06.2024 12:07
ב’הסכמי אברהם’ סוכם כי איחוד האמירויות תוכל לייבא לשגרירות בישראל את המאכל הלאומי שלה – תמרים • אבל בשבועות האחרונים התקבלה החלטה במשרד החקלאות: לאסור כניסה של 100 ק”ג תמרים עם גלעינים • באיחוד האמירויות זעמו: “מה עומד מאחורי העלבון הזה?”

בעיצומה של המלחמה: ישראל נקלעה למשבר דיפלומטי הזוי עם איחוד האמירויות – כזה שבאבו-דאבי מתארים כ”קרע” של ממש. ולא תאמינו בגלל מה.

לבשורה הזו תושבי שכונת רמות בירושלים חיכו הרבה זמן

לפי הדיווח של ירון אברהם בחדשות 12, הסיבה למשבר היא בסך הכול, ובכן –  תמרים.

ב’הסכמי אברהם’ איחוד האמירויות וישראל חתמו על הסכם יבוא של המאכל הלאומי שלהם – תמרים. המשלוחים נמסרו בכמות מבוקרת – ולא לצורך מסחרי, אלא לשימוש שלהם עצמם בשגרירות ולמקום המגורים של השגריר.

בשבועות האחרונים התקבלה החלטה במשרד החקלאות לאסור את יבוא התמרים ולהשיבם בחזרה לאמירויות. וכך, לאחר שהתקבלה ההחלטה, משלוח ספציפי של 100 קילו תמרים, לא אושר להיכנס לשטח ישראל.

באמירויות כעסו וזעמו על ההחלטה וביקשו ממשרד החוץ לפתור את הפלונטר. למרות זאת, במשרד החקלאות התבצרו בעמדתם וסירבו למצוא פיתרון.

במכתב ששיגר משרד החקלאות לשגריר האמירותי, מוחמד אלחאג’ה, נכתב: “תמרים עם גלעינים אי-אפשר לייבא לישראל, בעוד תמרים בלי גלעינים אפשרי לייבא – עם אישור מתאים”.

מנכ”ל משרד החקלאות הדגיש, כי הוא מכיר בכך שבעבר הוכנסו תמרים עם גלעינים, וביקש להימנע מכך בהמשך.

במשרד החוץ של איחוד האמירויות אמרו מנגד: “לא ברור לנו מה עומד מאחורי העלבון הזה נגד שגרירות האיחוד האמירויות – ומאחורי החריגה מנורמות דיפלומטיות”.

נציגי איחוד האמירויות עושים מאמצים עילאיים לשמור על יחסים מלאים ויעילים עם ישראל מאז פרוץ המלחמה. סביר שגם ‘ביום שאחרי’ ייקחו חלק במאמצים לשיקום עזה. העובדה שלגורמים בישראל נראה סביר לסכן את מערכת היחסים העדינים בגלל גלעיני תמרים היא אבסורד מוחלט.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לחדשות 12: “הכנסת תמרים עם גלעין לישראל אסורה ועלולה להביא לכניסתם של מזיקים ומחלות המהווים סכנה ממשית להרס החקלאות הישראלית. אין מדובר בדרישה חדשה, ומשרד החקלאות אינו מכיר ייבוא קודם של תמרים עם גלעין. אם היה, הוכנס שלא באישור המשרד.

“אנו מצרים על אי הנעימות כלפי השגרירות, אך סכנה לחקלאות הישראלית פירושה פגיעה בביטחון המזון של ישראל. הנושא אף הוסבר לשגריר. יודגש כי מדובר בשיקולים מקצועיים בלבד הנובעים מתקנות הגנת הצומח ומנכ”ל משרד החקלאות מעולם לא שלח מכתב בנושא”.