גוש הימין נחלש • ומי האשם בסדקים בקואליציה? דרעי

חרדים 10
|
ט"ו סיון התשפ"ד / 20.06.2024 21:09
סקר מנדטים של דיירקט פולס וערוץ 14 מעלה: גוש הימין איבד מנדטים השבוע • הליכוד משיג 24 מנדטים, גנץ – 18. וכמה אביגדור ליברמן? • תומכי הקואליציה נשאלו: מי לדעת הציבור פוגע יותר בשלמות הקואליציה? • רוב מוחלט של הציבור טוען: מחלוקות בקואליציה פוגעות בניצחון

מכה קלה לגוש הימין: שבוע סוער עבר על ממשלת הימין, לאחר שזו נותרה ללא מפלגתו של בני גנץ שפרש מממשלת האחדות. ש”ס של דרעי נאבקה על העברת ‘חוק הרבנים’ והתקוטטה בפומבי עם בן גביר וח”כים בליכוד –  שסירבו להעביר את החוק.

נתניהו הכריז על הסרת החוק מעורר המחלוקת לעת עתה וסיים בכך את הירי בנגמ”ש הקואליציוני, אך אין ספק שהעימות בקואליציה בזמן מלחמה הצטייר לא טוב בציבור.

הערב (חמישי) בסקר מיוחד שנערך על ידי מכון הסקרים ‘דיירקט פולס’ ופורסם בערוץ 14, עולה כי גוש הימין מקבל מכה קלה בדעת הקהל, אולי בעקבות הסערה הפוליטית, ונחלש בשני מנדטים.

מהסקר עולה, כי לו הבחירות היו נערכות היום – הליכוד מוביל עם 24 מנדטים, אחריו מפלגתו של גנץ עם 18 מנדטים. אביגדור ליברמן גורף עם ישראל ביתנו 14 מנדטים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ממשיך לדשדש ומשיג רק 13 מנדטים.

לאחר מכן, נמצאת ש”ס של דרעי שעמדה השבוע במוקד הסערה הפוליטית, שמביאה 10 מנדטים. מפלגתו של איתמר בן גביר, עוצמה יהודית איתה התקוטט דרעי, משיגה מספר מנדטים דומה.

מפלגת העבודה בראשותו של יאיר גולן, סגן הרמטכ”ל לשעבר שברזומה שלו שורת התבטאויות חריגות ומעוררות סערה בשנים האחרונות, משיגה 8 מנדטים. יהדות התורה גם היא עם 8 מנדטים.

רע”ם של מנסור עבאס עם 6 מנדטים; הציונות הדתית של שר האוצר סמוטריץ’ עם 5 מנדטים בלבד; חד”ש תע”ל עם 4 מנדטים.

לא עוברות את אחוז החסימה: מפלגת בל”ד הקיצונית עם 2.5% בלבד; מרצ עם 2.1%; והימין הממלכתי של גדעון סער – שדרש להיכנס לקבינט המלחמה, סורב ופרש מממשלת נתניהו וגנץ – עם 1.3% בלבד.

בחלוקה לגושים, עומד גוש הימין על 57 מנדטים, בעוד גוש המרכז-שמאל על 53 מנדטים. המפלגות הערביות עם עשרה מנדטים.

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, ראש הממשלה המכהן נתניהו מוביל בפער קטן מאד על פני יריבו הפוליטי גנץ: 39% לנתניהו מול 36% לגנץ. 25% טוענים כי אף אחד מהם לא מתאים לתפקיד.

כאשר שואלים את הציבור את שאלת ההתאמה לתפקיד הבכיר על נתניהו מול לפיד, עולים נתונים חדים יותר: 41% טוענים כי נתניהו מתאים מול 33% בלבד שחושבים שיאיר לפיד מתאים לראשות הממשלה. 26% מהנשאלים חושבים שאף אחד מהם לא מתאים.

מי לדעת הציבור פוגע יותר בשלמות הקואליציה?

44% מקרב המשיבים על הסקר ענו כי לדעתם יו”ר ש”ס, הרב אריה דרעי, הוא זה שפוגע בשלמות הקואליציה.

מנגד, 33% השיבו כי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הוא הפוגע בשלמות קואליציית הימין. 12% בלבד אמרו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא הפוגע.

כמו כן, 9% ממשיבי הסקר טענו כי שר הבינוי והשיכון ממפלגת יהדות התורה, יצחק גולדקנופף פוגע בשלמות הקואליציה. 2% בלבד טענו כי שר הכלכלה, בצלאל סמוטריץ’ הוא הפוגע בשלמותה.

הסקר בדק גם  בקרב תומכי הקואליציה – מה הציבור חושב על המחלוקות בתוך הקואליציה?

הסקר מצא כי רוב מוחלט בקרב המשיבים טוען כי המחלוקות מסכנות את הניצחון במלחמה.

15% מקרב משיבי הסקר ענו כי ראשי המפלגות צריכים להתעקש על עמדותיהם. 3% בלבד השיבו כי אין להם עמדה בנושא. מנגד, רוב מוחלט בקרב המשיבים – 82% השיבו כי לטענתם המחלוקות מסכנות את הניצחון במלחמה.