הפרקליטות ערערה בעליון על ביטול כתב האישום נגד בנימין זאבי

הפרקליטות הגישה לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את כתב האישום שהוגש נגד בנימין זאבי - לאחר שקיבל את טענת הסגורים והורה על ביטול האישום בשל "התיישנות" • הפרקליטות מבקשת: לקבוע שהעבירה לא התיישנה ולאפשר מיצוי הדין עם האשמים
חיים טוויל
י"ד סיון התשפ"ד / 20.06.2024 18:27

פרשת הרצח וההיעלמות לפני 38 שנים: פרקליטות המדינה הגישה היום (חמישי) לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את כתב האישום שהוגש נגד בנימין זאבי, בגין רצח הנער ניסים שטרית ז”ל, בשנת 1986.

על פי כתב האישום שהוגש בשנת 2021, הנער נחטף והוכה על ידי זאבי ואנשים נוספים מקהילת ‘שובו בנים’ בראשות הרב אליעזר ברלנד, ונקבר ביער אשתאול – כל זאת בשל כך שנפגש עם בנות, בניגוד לנורמות הדתיות בהן אחזו אנשי הקהילה.

כתב האישום הוגש לאחר שנאספו ראיות שאיפשרו לזהות את מבצעי הרצח.

בית המשפט המחוזי קבע, כי העבירה התיישנה, בשל כך שחלק מהפעולות שביצעה המשטרה לאורך השנים לא היוו “פעולות חקירה העוצרות את מרוץ ההתיישנות” – ולכן ביטל את כתב האישום, טרם שמיעת הראיות בתיק.

עיקר הוויכוח בנוגע להתיישנות נגע לפעולת חקירה שבוצעה בשנת 2010 – כאשר לפי סנגורו של זאבי, “לא הייתה פעולה שקטעה את מרוץ ההתיישנות בתיק”.

הפרקליטות מבקשת לחלוק על קביעות אלה, לקבוע כי העבירה לא התיישנה ותבקש לאפשר, גם בחלוף השנים, את בירור האמת בפני בית המשפט, ומיצוי הדין עם האשמים במותו האכזרי של הנער.

משפטו של שותף נוסף למעשה, שנעצר גם הוא בפרשה, עדיין מתנהל.

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט לקבל – לפני כחודש וחצי –  את טענת ההתיישנות מטעמו של בני זאבי ועל כן – כתב האישום בוטל. השופטים קבעו בהחלטתם: “במקרה זה, בשנת 2010 התקיימו מספר פעולות שנעשו על ידי חוקרי משטרה במטרה לקבל דגימות דנ”א מבני משפחה של המנוח. המחלוקת בין הצדדים היא האם יש לראות בפעולות אלו ‘חקירה על פי חיקוק’.

“בפסקי דין קודמים נקבע שפעולות לצורך איתור נעדרים משתייכות לתפקיד של שמירה על ביטחון הציבור. דהיינו, פעולות אלה כלולות בגדר התפקיד של ‘קיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש’, ואינן חלק מהתפקיד ה’חקירתי’ של המשטרה, מעיסוקה של המשטרה ב’מניעת עבירות וגילויין, ובתפיסת עבריינים והעמדתם לדין'”.

מאיר שטרית, אחיו של ניסים שניהל את המאבק הגיב אז על פסיקת בית המשפט המחוזי: “התחושה שלי קשה מאוד. אני נלחמתי שהציבור החרדי יצא מכתות כאלה, זה לא היה בשבילי מאבק פרטי. יותר זה לא יקרה, גם זאבי יצא מזה מצולק. אני מקווה שהפרקליטות תתעשת ותגיש ערעור לעליון”.

עורך הדין רצון דרחי, סנגורו של בני זאבי: “בית המשפט קיבל את הטענה שלנו שלא ניתן היה להגיש את כתב האישום בשל התיישנות. ניהלנו משפט לא פשוט, אבל התברר שלא ניתן להגיש כתב אישום נגד זאבי ונגד נוספים בפרשה. נברך את בית המשפט על האומץ להיות מסוגלים לקבל את ההחלטה הזו בתיק רצח. מעבר לזה, אני משוכנע בחפותו”.

כפי שדווח בחרדים 10, לפני שנתיים וחצי נעצרו שלושה חשודים במעורבות בפרשת רצח הנער ניסים שטרית ז”ל.

פתיחת תיק החקירה מחדש הגיעה בזכות פרסום הסרט ‘רב הנסתר’, המגולל את סיפורה של קהילת ‘שובו בנים’ ושודר ב’כאן חדשות’. פתיחת התיק הביאה להגשת כתבי אישום נגד שניים מהחשודים ולמעצרם של חשודים נוספים שנחקרו ושוחררו.

כתבי האישום מתארים כי הנער שטרית נחטף והותקף על ידי אנשי ‘משמרות הצניעות’ כמה חודשים טרם מותו, בשל חשדם כי הוא מקיים מפגשים עם נשים.

בשנת 2023 ולבקשת ‘כאן חדשות’, התיר בית משפט השלום בירושלים לפרסם כי בנימין זאבי, בנו של השר לשעבר רחבעם זאבי, הוא אחד הנאשמים ברציחת הנער ז”ל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות