‘שלושים’ עם מצבה ריקה כי לא אושר למשפחת יודקין לכתוב הי”ד

בני משפחה וחבריו של סרן ישראל יודקין הי"ד מכפר חב"ד עלו לקברו ב'שלושים' - כשמולם מצבה ריקה לאחר שצה"ל לא איפשר למשפחה לציין ליד שמו 'הי"ד' • אחיו דובי: "מבקשים לכבד אותו בנוסח המקובל זה דורות. לא נוותר ולא נניח מצבה עם כיתוב על הקבר - עד שהדבר יאושר לנו"
חרדים 10
י"ד סיון התשפ"ד / 20.06.2024 14:34

במלאות ‘השלושים’: בני משפחה, מכרים וחבריו ליחידה עלו היום (חמישי) אל קברו של סרן ישראל יודקין הי”ד, בן 22, שנהרג לפני חודש בבית חאנון מירי צלף של חמאס – שחוסל השבוע.

למרבה הצער, מכיוון שמשרד הביטחון לא אישר לכתוב לבקשת המשפחה על המצבה הי”ד – השם יִקום דמו – ליד שמו, הונחה  מצבה ריקה על הקבר ללא שמו, תאריך נפילתו או נסיבות הקרב שבו נהרג הקצין.

משפחת יודקין פנתה בימים האחרונים במכתב לשר הביטחון, יואב גלנט, בבקשה שיתאפשר למשפחות הרוצות בכך להוסיף כיתוב “הי”ד” – גם על מצבות של קברים צבאיים, זאת אחרי שצה”ל לא נענה לבקשת בני המשפחה.

בני המשפחה השכולה כתבו  במכתב לשר הביטחון: “‏אנו משפחת יודקין, משפחה שכולה מכפר חב”ד שאיבדה את גיבור ישראל – סרן ישראל יודקין הי”ד, ‏אשר נפל בקרב ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל בתאריך י”ד באייר, 22 במאי 2024.

“‏כמיטב ההלכה והמסורת היהודית בת אלפי שנים – ההלכה אומרת שמי שנפל במלחמה, כותבים על ראש המצבה ובצמוד לשם הנופל את האותיות – ‘הי”ד'”.

עוד נכתב בפנייה לגלנט: “אנחנו חיים במדינה היהודית היחידה בעולם, ובפרט בתקופה הנוכחית שבה עולה הצורך בגיוס מגזרים ‏מסוימים, יש חשיבות רבה לכבד את הנופלים, את משפחותיהם ואת מצוות ומנהגי העם היהודי על ידי ‏כתיבת האותיות הי”ד על כבודם וקדושת נפילתם. לתדהמתנו גילינו שהרצון לכתוב את האותיות הי”ד עלה כבר על ידי משפחות שכולות רבות מאז מלחמת העצמאות ועד עצם היום הזה, אך מנגד אי הסכמה של משרד הביטחון שעליו אתה אמון לא מאפשרת זאת”.

בני משפחתו של הקצין דורשים לשנות את ההחלטה.

דובי, אחיו של ישראל, ובעצמו קצין בצה”ל אמר לאתר ynet: “אחינו נפל בהגנה למען המדינה, אני במילואים, וכמשפחה אנחנו תורמים ומסייעים למען המדינה שלנו. אנחנו מבקשים לכתוב נוסח שהיה מקובל לאורך הדורות של העם היהודי. אח שלי נפל כלוחם למען העם היהודי ואנחנו מבקשים לכבד אותו בנוסח המקובל זה דורות, שהוא גבוה יותר אפילו ממדרגה של צדיק וקדוש. לא נוותר ולא נניח מצבה עם כיתוב על הקבר – עד שהדבר יאושר לנו ולמשפחות נוספות שרוצות בכך”.

צילום: משה שיינר, COL

בריאיון לתכנית ‘הפטריוטים’ בערוץ 14, סיפר דובי: “אמא שלי ביקשה שיהיה כתוב השם יקום דמו. זה הנוסח שהחרדים כותבים על מצבות שלהם, משרד הביטחון לא מאשר לנו לכתוב לא את המילה “השם” ולא את שורש המילה “יקום” כי אסור נקמה. אז אין אישור כרגע, משרד הביטחון לא מוכן”.

הוא הוסיף ואמר בתסכול: “למה שאני אשרת בצבא הזה, אם אתם לא מכבדים את אח שלי שנפל, למה שאני אכבד אתכם בכלל? מדברים פה על גיוס, מדברים פה על חרדים, הצבא לא בנוי לקלוט חרדים, הצבא אין לו תשתית לזה.

“אני לא מדבר על תשתית של חרדים שיעורי תורה, מקוואות, בסיסים מגדריים. אני מדבר על נשק, על נעליים. על נופל חרדי שהמשפחה רוצה שיכתבו ה’ יקום דמו. זה די פשוט, זו בקשה פשוטה של ההורים שלי זה מה שמכבד אותו.

“הוא גדל כחרדי, הוא נהרג בגדוד החרדי הם רוצים שיהיה כתוב ‘הי”ד’. אז באים ואומרים במשרד הביטחון לא יהיה מאושר לא יהיה כתוב את המילים האלה”.

ממשרד הביטחון נמסר: “אושר למשפחה להוסיף את הכיתוב באזור האישי ולא במקום שהיא מבקשת, ליד שמו של הקצין: “אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי”ד לבקשתם בכיתוב האישי. עם זאת, האגף פועל על פי הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה”..

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות