התקפל: נתניהו הסיר את ‘חוק הרבנים’ מסדר היום של ועדת חוקה

ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה קיימו התייעצויות - ואחריהן הוחלט להסיר את 'חוק הרבנים' מסדר היום של הכנסת • קודם לכן ניסו בקואליציה להשיג רוב בהצבעה על החוק, בלי טלי גוטליב ומשה סעדה שהתנגדו • ב'עוצמה' טענו ל'דיל פוליטי' בין נתניהו ודרעי לבין עבאס - שימנע במליאה
אריה ריבקינד
י"ג סיון התשפ"ד / 19.06.2024 01:48

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הלילה (רביעי) להסיר את ‘חוק הרבנים’ שמקדמת ש”ס מסדר היום של ועדת החוקה ושל מליאת הכנסת. זאת, לאחר התייעצויות שקיים עם יו”ר הקואליציה, ח”כ אופיר כץ, ובעקבות שיחה קשה עם ראשי רשויות.

בהודעה מטעם הקואליציה שפורסמה הלילה נאמר: “בהמשך להתייעצויות שקיימו הערב ראש הממשלה ויו״ר הקואליציה, ראש הממשלה החליט להסיר את הצעת חוק רבני ערים מסדר היום של ועדת החוקה ושל מליאת הכנסת”.

ההחלטה מגיעה לאחר שהקואליציה הודיעה אמש כי היא מדיחה את הח”כים טלי גוטליב ומשה סעדה מוועדת החוקה, המתנגדים נחרצות לחוק, לפני ההתכנסות שהייתה צפויה הבוקר להצבעה על החוק השנוי במחלוקת.  במקום גוטליב וסעדה מונו כחברים בוועדה יו”ר הקואליציה אופיר כץ וח”כ צגה מלקו.

לפי הפרשן הפוליטי עמית סגל, ההחלטה הייתה מנוגדת לחוקת הליכוד שקובעת בסעיף 138ב׳, כי רק הסיעה תקבע מי יהיו נציגיה בועדות.

בכיר ביהדות התורה מתח ביקורת נוקבת על הלחצים שהפעיל דרעי לקדם את החוק – ואמר לחדשות 12: “לא ראינו את דרעי נלחם ככה עבור חוק הגיוס, כשזה מדובר בחוק של ג׳ובים אין לו שום בעיה לסמן קו אדום, איפה הקו האדום שלו בנושא גיוס?”.

מוטי קסטל, הכתב הפוליטי של ערוץ 14, כתב לאחר הודעת הקואליציה: “אירוע שהוא ביזיון ופארסה נוראית מראשיתו ועד סופו. ההתעקשות של דרעי על החוק הזה בעיצומה של מלחמה בשביל לדאוג לתקרובות מפוקפקות לצלחות מקורביו היא אחת מנקודות השפל הגדולות – גם במונחים של יו”ר ש”ס. ה’מבוגר האחראי’ של הקואליציה הוכיח היום כי אינו שונה מהמופקרים משמאל ולא יהסס לפרק ממשלת ימין באחת השעות הקשות שידעה ישראל בתולדותיה. אוי לבושה ולמבוכה. מעניין אם גנץ הציע לו דף לבן ריק עם חתימה בסוף…”

 

במקביל התפתח עימות בתוך הקואליציה גם בין ‘עוצמה יהודית’ לש”ס, לאחר ש’עוצמה’ תקפה את מפלגת ש”ס על שהגיעה להסכמות מול רע”ם – שלא להתנגד ל’חוק הרבנים’ כאשר יובא לאישור מליאת הכנסת.

“עוצמה יהודית לא תתן יד לדיל פוליטי בין נתניהו ודרעי לחבר ועדת חוקה מנסור עבאס שהסכים להימנע בהצבעה על חוק הרבנים של ש”ס”, נאמר בהודעה שפרסמה מפלגתו של איתמצר בן גביר. “מקווים שגם בליכוד לא יתנו יד לדיל כזה”.

בתגובה, פרסמה סיעת ש”ס, הודעה חריפה משלה: “מדובר בשקר מוחלט. ש״ס לא עשתה שום הסכם עם אף מפלגה ערבית או כל מפלגה מסיעות האופוזיציה לתמיכה בחוק הרבנים, ומצפה להעביר את החוק בתמיכת 64 אצבעות הקואליציה בלבד.

“איתמר בן גביר כדרכו הנלוזה מפיץ שקרים במטרה לסחוט את ש״ס לקבל מינוי רבנים שהוא חפץ בהם, או מינוי רב ראשי כזה או אחר, בניגוד לכללים. מהלך זה לא יצלח.

“ש״ס מצפה שההסכם הקואליציוני שנחתם עמה יקוים, ואם איתמר בן גביר החליט להפר משמעת קואליציונית ולהצביע נגד החוק – האחריות תהיה עליו בלבד.”

הפרשן עמית סגל התייחס לחילופי הדברים והסביר את פשר העימות: “תרגום לעברית: שס טוענת שבן גביר רוצה את אבא של השר עמיחי אליהו כרב ראשי”.

ב’עוצמה יהודית’ לא נותרו חייבים והמשיכו: “ש”ס מתורגלים בדילים בעייתיים עם מפלגות תומכות טרור עוד מימי אוסלו. עוצמה יהודית לא תיתן יד לדיל ביבי-דרעי-עבאס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות