דיון על חוק הגיוס: אדלשטיין רוצה ליצור “מציאות חדשה”, לפיד הסית

לאחר אישור החלת הרציפות על הצעת חוק הגיוס של בני גנץ: ועדת חוץ ובטחון מקיימת דיון ראשון על החוק, בהשתתפות ראשי הקואליציה והאופוזיציה • יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין: "מדובר בנקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. אני נחוש להביא חוק מקיף, צודק וערכי"
חרדים 10
י"ב סיון התשפ"ד / 18.06.2024 12:18

חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח”כ יולי אדלשטיין, התכנסו היום (שלישי) לדיון ראשון על חוק הגיוס, לקראת  הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית –  לאחר שהכנסת הצביעה על דין רציפות לחוק וכדי לייתר את העברתו בקריאה ראשונה.

הדיון היום הוא הראשון ברצף דיוני הפתיחה ולאחריהם – יכנסו הדיונים לשלב ההכנה לקריאה שניה ושלישית.

יו”ר הוועדה ח”כ יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון: “אנחנו בוועדת חוץ וביטחון התחלנו את הדיונים עוד בחודש ספטמבר על חלוקה צודקת של הנטל. היו דיונים רציניים ומכובדים ואז הגיע 7.10 ואנחנו במציאות אחרת לגמרי.

“ראיתי את הכותרות ושמעתי כל מיני הגדרות – חוק הגיוס, חוק האי גיוס, חוק ההשתמטות, זה לא רלבנטי. מה שמונח בפני הוועדה זו בעצם פלטפורמה, קיצור הליכים פרוצדורליים בירוקרטים. יש בפנינו אפשרות על סמך הפלטפורמה הזו לחוקק חוק חדש ולתת מענה אמיתי לצרכים של צה”ל ומערכת הביטחון למציאות החדשה.

“החוק יצטרך לתת מענה למילואמיניק ולאשתו שהילדים שואלים אם אבא עדיין חי איתם או לא, או אמא ששואלת למה הבן שלה מקבל עוד צו ביום השחרור שלו, לראש ישיבת הסדר ששואל מתי התלמידים שלו יוכלו לחזור ללמוד תורה אחרי שחצי שנה שהם במילואים ולעוד רבים שלא הזכרתי.

“לנציגי צה”ל אני אומר – אתם תשמעו כאן חברי כנסת רבים, לדברים שלכם יהיה משקל רב בעייני. ארצה לשמוע מצה”ל גם את הצרכים האמיתיים אבל גם איך מאחורי כל מספר שנזרק כאן, עומדת היערכות נכונה. אנחנו צריכים לתת מענה לטווח קצר, אבל שיעבוד גם לטווח ארוך. זה אומר לאפשר לבחור חרדי שמתגייס לצאת גם כחרדי. זה לא תמיד פשוט, יהיו גם ערכים סותרים אבל צה”ל חייב להיערך.

“בספטמבר היה ברור לחברי הוועדה שהמציאות גורמת לשסע בעם, המשימה שלנו לא להרחיב את הקרע אלא לצמצם את הקרע, כדי שהתחושה של כלל הציבור תהיה שעשינו משהו נכון צודק, ערכי ומעשי.”

ראש האופוזיציה, ח”כ יאיר לפיד, פתח בהסתה: “הדבר החשוב ביותר שאנחנו צריכים לזכור כשאנחנו דנים בחוק הזה הוא לא את מה שקורה פה בבניין, לא את העבר, לא את הויכוחים והבג״צים וההיסטוריה הארוכה של נושא גיוס החרדים. הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו במצב חירום. עבר רק שבוע מאז שהחוק המונח בפנינו עבר במליאת הכנסת. בשבוע הזה היו כבר 16 לוויות של חיילי צה״ל.

“המצב הנוכחי, שבו יש עשרות אלפי אנשים צעירים פטורים מגיוס היה תמיד לא הוגן, עכשיו הוא בלתי אפשרי. מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים ועיני המשפחות שלהם נשואות לחדר הזה ואם פה יעשו החלטות לא נכונות, אנשים ימותו. אם פה לא ייתנו לצבא את הכלים שהוא צריך, אנשים ימותו. אם יעשו פה שיקולים פוליטיים במקום שיקולים בטחוניים, אנשים ימותו”.

ח”כ גדי איזנקוט: “הצעת החוק באה בעיניי לענות על שאלה מרכזית – האם הוא תורם לייעוד צה”ל? התשובה היא כן לא. אם החוק הזה יעבור והמגמה של השנים האחרונות תימשך אני רואה סיכון גדול ליכולת של צה”ל להמשיך לממש את ייעודו. ב-7.10 התרחש המחדל הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, נכנסנו למציאות ביטחונית חמורה שתימשך שנים ויידרש להגדיל את הסד”כ, גם בסדיר וגם במילואים.

“גם מתוך צורך מבצעי וגם מתוך ערבות הדדית נדרש חוק אחר ולא החוק המוצע שהוא אילוץ פוליטי, הדבקה שלא ראויה לחלוטין בעייני במיוחד בשעה קשה. ראש הממשלה רצה בעבר להקטין את צה”ל בשליש, כולם מוזמנים לפתוח את דו”ח לוקר. הצבא לא רצה לקצץ את עצמו אף פעם.

“אני חושב שמדובר במחוייבות ואתוס, ושאם לא יתקבלו ההחלטות הנכונות היום, הם לא ישפיעו רק על אלה שלא מתגייסים אלא גם עם אלה שכן מתגייסים והברה צריכה להעלות אותם על נס. כל מי שייתן גיבוי לחוק ההשתמטות הזה הוא יהיה שותף לאות קלון ולכן אני ממליץ להעיף את החוק הזה ולהביא במקום חוק שירות ישראלי לכל שצריך להחיל את כל בני ה-18. על הכתפיים של ועדת החוץ והביטחון יש תפקיד היסטורי למנוע ממשלת ישראל להחליש את צה”ל”.

ח”כ אוהד טל: “אין סתירה בין לימוד תורה לבין הגנה על המדינה, יעידו על כך כל כך הרבה חללי צה”ל במלחמה הזו מהרבה ישיבות. אני מבקש שניגש לדיון בחוק הזה בהרכנת ראש, זהירות וכבוד ללימוד התורה. אנחנו לא מחפשים להילחם עם הציבור הזה ולדחוף לו אצבע בעין אלא לתקן יחד איתו. רבים מהחברים שלי מקבלים צו גיוס שלישי בחודשים האחרונים, זו לא מציאות שאפשר להשלים איתה וחייבים לעשות כאן תיקון.”

שר החינוך יואב קיש: “הצעת החוק הזו היא הזדמנות עצומה שאסור לנו לפספס אותה. גם בחברה החרדית יש שינוי משמעותי כולל בהנהגה ואנחנו יכולים ללכת למתווה שקודם כל נותן מענה לצרכי הצבא. אנחנו מחויבים לזה וזה מה שיקרה. הצבא דיבר על 3,000 בבית המשפט.

“תוך כדי זה, צריך לעשות את מה שלא עשו במשך שנים וזה שילוב אמיתי של המגזר החרדי. יש הסכמה במגזר החרדי ואלפים רבים של בני נוער שאינם בישיבות ועובדים, את הדבר הזה צריך להפסיק. חברי לאופוזיציה, גם לכם יש אחריות. נראה לכם שזו אמריה הגיונית להגיד שאנשים בקואליציה שמחו כשאנשים נפלו? לא יכול להיות שמישהו מדבר על חיוך כזה או אחר במליאה ומקשר את זה לנופלים.

“האמת היא פשוטה, הצבא חייב מגזר חרדי בפנים. זה לא פשוט, זה מורכב, אבל עכשיו הצבא הולך לעשות את זה. אני ממליץ לוועדה לאמץ את דו”ח שקדי כמתווה. הצבא את הצרכים שלו חייב לקבל.”

חבר הכנסת גדעון סער: “החוק הזה לא ראוי. אנחנו בסיטואציה שבה אי אפשר לומר שעד כה היה שינוי במגמת גיוס החרדים. לקולקטיב הלאומי אין ברירה. מבחינת הציבור המשרת זה לא יכול להימשך כי זה לא צודק והעומס לא אפשרי. הממשלה ביד אחת מביאה את החוק הזה וביד השנייה נמנעת מלהביא חוקים שדורשת מערכת הביטחון להארכת השירות”.

ח”כ ישראל אייכלר, חבר הוועדה, אמר אמש בישיבת סיעת יהדות התורה כי הוא אינו מעוניין להשתתף בדיונים, מכיוון ש”הכול הצגה”. הוא הוסיף כי “אין טעם להשתתף משום שמדובר במצג הסתה נגד חרדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות