“משנה התמונה”: התקלה במערכת טכנולוגית ב-8200 בליל 6 באוקטובר

כשבע וחצי שעות לפני המתקפה: מערכת מודיעינית שמופעלת על ידי יחידת 8200 - חווה תקלה • עד שהיא חזרה לשלוף מידע - מתקפת חמאס כבר החלה • בכיר באמ"ן: זה יכול היה למנוע את הטבח
חרדים 10
י' סיון התשפ"ד / 15.06.2024 23:08

בליל ה-6 באוקטובר התרחשה תקלה במערכת טכנולוגית מודיעינית של יחידת 8200, שאמורה לספק מידע דרמטי ואפקטיבי הרבה יותר מהסימים שדלקו במכשירים הסלולאריים – על כוונות חמאס.

לא ניתן להרחיב עליה יותר מדי כיום – אבל אפשר לומר שזו מערכת חשובה הרבה יותר, כזו שאמורה להביא מידע דרמטי על ארגון הטרור.

הכתב עמרי מניב דיווח בחדשות 12, כי עם זיהוי התקלה חיילים שמתמחים בטיפול בה הוקפצו מהבית.

בכיר באמ”ן טוען שהוקפצו מיד בגלל האינדיקציות האחרות, גורם מודיעיני אחר אומר שהם הגיעו רק לאחר 3:00 בלילה.

החיילים הצליחו להחזיר את המערכת לתפקוד בשעה 5:00, שעה וחצי לפני תחילת המתקפה. אבל עד שהמערכת חוזרת לשלוף מידע בזמן אמת וגם לשחזר מידע קודם, המתקפה כבר התחילה.

מפקד 8200 אמר שהמידע על התקלה הועבר לראש אמ”ן אהרון חליווה, לרמטכ”ל הרצי הלוי ולראש השב”כ רונן בר. מנגד, בכיר במערך המודיעין טען בפני חבריו שהוא לא קיבל דיווח על כך שהמערכת לא פעילה.

גורם בכיר במודיעין לשעבר אמר לחדשות 12 את הדברים המטרידים הבאים: “אם המערכת הייתה עובדת באותן שעות, בסבירות גבוהה מאוד היה מגיע מידע דרמטי שמשנה את תמונת המודיעין. היו את הסימים הישראלים שנדלקו בעזה, סימנים מעידים – אבל לא היה מודיעין תומך. אם המערכת הזאת עובדת ולא מגיע משם כלום, זה סימן מחליש לתוכנית פלישה, אבל המערכת לא עבדה – אז הנחת המודיעין הייתה צריכה להיות הרבה יותר לחומרה”.

כעת, אין זה מין הנמנע לשאול – האם הרמטכ”ל וראש השב”כ הבינו במהלך הלילה שכלי מודיעיני כל כך דרמטי לא פעיל? האם הם לקחו את זה בחשבון בהחלטות שקיבלו?

תגובת דובר צה”ל: “צה”ל מצוי בעיצומו של תהליך תחקור אירועי השבעה באוקטובר ומה שקדם להם. הטענות המובאות בכתבה נבדקות במסגרת התחקירים. בסיום התחקירים, הממצאים יוצגו בשקיפות לציבור”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות