אסון קשה: 8 לוחמי צה”ל הי”ד נהרגו מפיצוץ נגמ”ש הנדסי ברפיח

בסיום פעולה של כוחות צה"ל בשכונת תל א-סולטאן צפונית לרפיח: נגמ"ש מסוג נמר"ה התפוצץ הבוקר בפיצוץ רב עוצמה וכל 8 הלוחמים בכלי נהרגו
חיים טוויל
ט' סיון התשפ"ד / 15.06.2024 20:43

שמונה לוחמים נהרגו היום (שבת) לאחר שנמר הנדסי עלה על מטען חבלה בסמוך למחנה הפליטים תל א-סולטאן.

עד כה הותר לפרסום שמו של חלל אחד: סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג’אן, סגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601 של עוצבת עקבות הברזל 401.

מועד הלווייתו טרם נקבע.

בצה”ל עדכנו כי הודעה נמסרה למשפחותיהם של יתר החללים. שמותיהם טרם הותרו לפרסום.

האסון אירע סמוך לשעה 5:15 לפנות בוקר. כוח הנדסה שהיה מסופח לגדוד של חטיבת גבעתי נלחם איתם בלילה. בדרך לנקודה מסויימת אירע פיצוץ גדול ככל הנראה מבלי שבוצע ירי קודם. המשוריין, שהיה החמישי או השישי שנסע בציר, עלה באש מפיצוץ מטען חבלה, שעדיין לא ברור אם הונח במקום או הוצמד לנמר”ה. נבדק אם מדובר במטען גחון.

הרכב בער זמן רב, והמחלצים לא יכלו להגיע אליו במשך כשעתיים. לאחר מכן הוא נגרר למקום בטוח.

דורון קדוש, הכתב הצבאי של גל”צ דיווח על ממצאי התחקיר הראשוני של אירוע פיצוץ הנגמ״ש ההנדסי:

1. בצה״ל מעריכים: הנגמ״ש נפגע ממטען, במהלך נסיעה על ציר בשכונת תל א-סולטאן במערב רפיח. הנגמ״ש נפגע באופן קשה מאוד, הפיצוץ היה עוצמתי, ולכן אם אכן מדובר במטען – זה היה מטען רב עוצמה. עדיין לא ברור סוג המטען – צד/גחון/הצמדה.

2. ⁠האירוע התרחש בשעה 5:00. השיירה שבה נסע הנגמ״ש נסעה על ציר, בסיומה של התקפה בשכונה, וכשהלוחמים עשו את דרכם אל מבנה שבו היו אמורים להעביר את הלילה.

3. ⁠הנגמ״ש שנפגע היה החמישי או השישי שנסע בשיירה. על אותו ציר בדיוק נסעו קודם לכן רכבים אחרים, שהמטען לא הופעל עליהם והם לא נפגעו. ייבדק האם מדובר במטען שהופעל מרחוק, אולי באמצעות תצפיתן.

4. ⁠מאחר שמדובר בנמר״ה (נמ״ר הנדסי) – היו בדפנות שלו חומרי חבלה רבים, שמשמשים את לוחמי ההנדסה בפעולתם. בין היתר, לבנות חבלה ומוקשים. כתוצאה מפיצוץ המטען, גם חומרי החבלה התפוצצו והעצימו את עוצמת הפיצוץ באירוע. עם זאת, בצה״ל טוענים כי החומרים מותקנים על הנגמ״ש באופן שלא אמור לפגוע בתא הפנימי של הלוחמים – ולכן יידרש לתחקר לעומק גם את הסוגיה הזו.

5. ⁠בניגוד לשמועות שהתרוצצו במהלך היום – הנגמ״ש נפגע בזמן שהוא בתנועה על הציר, לא בעמידה. גם לא היה ירי ברחוב במהלך השלב הזה, ולא ידוע על טיל נ״ט שפגע בכלי.

6. ⁠רק שעתיים שלמות לאחר הפיצוץ העוצמתי – צה״ל יכול היה לגשת לכלי ולפנות אותו. הוא נגרר לאזור מאובטח בשליטה ישראלית בתוך שטח הרצועה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות