‘עוינת’: גלנט תקף את צרפת, משרד החוץ הסתייג – אבל הוא מתעקש

נשיא צרפת העוין הודיע על הקמת ועידה משותפת עם ישראל כדי להסדיר המצב בגבול הצפון • אלא שהיום שר הביטחון תקף אותו במילים קשות והודיע שישראל לא תיקח חלק • 'בכירים' במשרד החוץ ניסו לגנון על מקרון, אבל גלנט מתעקש: "כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם ולא יסתתרו"
אריה ריבקינד
ח' סיון התשפ"ד / 14.06.2024 15:39

שר הביטחון יואב גלנט תקף היום (שישי) במילים קשות את צרפת, לאחר שהנשיא עמנואל מקרון הודיע אמש על הקמת פורום משולש ישראל-צרפת-ארצות הברית כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון ולהוביל להסדרה.

מקרון, שמפלגתו עומדת לפי הסקרים לספוג מפלה בבחירות לפרלמנט שיתקיימו בעוד שבועיים, השתתף אתמול בוועידת המדינות המתועשות ואמר: “שיתפנו בדאגה שלנו לנוכח המצב בגבול ישראל-לבנון. הקמנו יחד עם ארה”ב וישראל ועדה משותפת כדי לקדם את מפת הדרכים שהצענו, ננהג כך גם מול לבנון”.

אלא שכעת מתברר כי השר גלנט דחה מפורשות את הצהרתו של נשיא צרפת: “לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תקח בה חלק”.

גלנט תקף במילים קשות את צרפת ואת התנהלותו של הנשיא מקרון כלפי ישראל בזמן המלחמה: “בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה, צרפת הוכיחה עוינות ואיבה כנגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס נגד ילדים ונשים – רק בשל היותם יהודים”.

לצרפת יש אינטרסים מיוחדים בלבנון והיא הצהירה על שאיפתה. אלא שלפני שבועיים צרפת אסרה על חברות ישראליות להשתתף בתערוכת הנשק הגדולה בפריז, בעקבות המבצע ברפיח.

בסביבת שר הביטחון אמרו צרפת הוכיחה שהיא לא יכולה להיות מתווך הוגן אל מול חיזבאללה.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, גורמים במערכת הביטחון אומרים שלא יכול להתקיים מצב שבו מדירים את רגלינו מתערוכה חשובה ביד אחת וביד השנייה דורשים להיות המבוגר האחראי באזור.

גורמים בכירים במשרד החוץ תקפו את שר הביטחון אחרי שתקף את מדיניות צרפת: “מסתייגים ממתקפותיו על צרפת, אמירותיו לא נכונות ואינן במקומן”.

לדבריהם, “מתחילת המלחמה צרפת הובילה קו ברור של גינוי וסנקציות נגד חמאס. רק לפני מספר שבועות היא השתתפה בהגנה על שמי מדינת במבצע לסיכול מתקפת הטילים האיראנית”.

גלנט השיב: “כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם ולא יסתתרו. ישראל לא תיתן לצרפת מעמד בדיון על צרכיה הביטחוניים בלבנון. עמדה זו משותפת לארה”ב ולישראל”.

למעשה בישראל לא תלו בצרפתים לכתחילה יותר מדי תקוות, עיקר המאמצים והשיח מרוכז באפיק של עמוס הוכשטיין מטעם הממשל האמריקני שנוסע הלוך ושוב בין ישראל ללבנון כבר שמונה חודשים. אם תתאפשר הסדרה על פני מלחמה זה יקרה אומרים בישראל רק באמצעות ארה”ב.

בשגרירות צרפת לא הגיבו להודעת השר גלנט, אך לפי גורם המעורה בנושא, מי שיזם תחילה את הוועדה המשותפת הייתה דווקא ישראל. הגורם ציין כי הסירוב הישראלי להשתתפות הוועדה הוא מעין תג מחיר להחלטה למנוע את השתתפות ישראל בתערוכת הנשק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות