קריקטורה ב’מקור ראשון’ מעוררת סערה: ‘בושה, זוהמה, גועל נפש’

'מקור ראשון' פרסם קריקטורה של שי צ'רקה המציגה את בני הישיבות כנטל על החיילים - וגרר גל תגובות נסערות • הסאטיריקן מני אסייג: "במקום לצאת חוצץ מול צונאמי השנאה והדמגוגיה נגד אחינו החרדים, אתם משתתפים פעילים בזה" • ינון מגל: "הביקורת פה היא על חרדי שלומד תורה!"
אבי כץ
ח' סיון התשפ"ד / 14.06.2024 11:27

קריקטורה של מאייר והקריקטוריסט שי צ’רקה שפורסמה הבוקר (שישי) בעיתון ‘מקור ראשון’ מעוררת סערה.

בקריקטורה מוצגים ארבעה חיילי צה”ל סוחבים אלונקה, כשעליה שוכב חייל פצוע – ומעליו יושב בן ישיבה  שלומד תורה, ואומר ללוחמים: “אל תדאגו חבר’ה, הלימוד מוקדש לרפואתו ולהצלחתכם”.

הקריקטורה גררה, כצפוי, תגובות רבות, כאשר בחלקן השוו בין ‘מקור ראשון’ לעיתון ‘הארץ’ וגם ל’דר שטירמר’ הגרמני.

איש הימין יגאל מלכה הגיב: “דר שטירמר עם כיפה. זוהמה גבלסית שלא מהעולם הזה. החברים שלכם אצל שוקן בר עובדים על גירסה של מתנחל שיושב על האלונקה במקום החרדי”.

פעיל הימין ברלה קרומבי כתב: “מה שמקור ראשון עשו היום זו חציית גבול. יש הבדל בין ביקורת על חרדים שלא מתגייסים או שיח צייצנים כאן בטוויטר מול צייצנים חרדים, לבין קריקטורה אנטישמית שמציירת את החרדים כעלוקות שהחיילים צריכים לסחוב. מצטער אבל אין הבדל בין הקריקטורה הזו לבין דר שטירמר. חרפה”.

איש התקשורת החרדי, אבי רבינא: “‘מקור ראשון’ מציג – קריקטורה שלועגת לבחורי ישיבות שלומדים תורה, קריקטורה שמתאימה ל’הארץ’ הפכה לנורמה בעיתון שמייצג את ה’בנטיזם’. זה אותו עיתון שתקף בגסות לפני שבועיים את רבני הציונות הדתית הרב אליהו, והרב אריאל. אולי זה הכספים שנשפכים שם מדי שבוע על פרסומות מארגוני מחאה?”

יו”ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז, אמר בתגובה לקריקטורה המסיתה: “כואב לי מאוד לראות שגם עיתון מקור ראשון משתמש בסממנים אנטישמיים מובהקים ומצטרף להסתה נגד הציבור החרדי ונגד ממשלת הימין בראשות נתניהו. בושה! בושה! בושה!”

פעיל הימין נעם פדרמן: “גועל נפש של קריקטורה. אפשר לבקר, להתווכח, אבל זה מוגזם. אני מנוי על העיתון שנים רבות רק בגלל שיש לכם את דף הבית שתומך בעולים להר הבית, ועכשיו גרמתם לי לרצות לבטל את המנוי”.

לירן ברוך, יו”ר פורום נכי צה”ל למען בטחון ישראל, הגיב: “יש את הקריקטורה הזו גם בגרמנית. שואל בשביל חבר?”

מנגד, שירית אביטן כהן, פרשנית פוליטית וכתבת מדינית ב’ישראל היום’, דווקא תמכה כאשר צייצה “כואב ומדויק” – וספגה גם היא ביקורת.

גולש ‘מחויב לאמת‘ הגיב לה: “איכסע של עיתונאים! אפשר לבקר את הציבור החרדי על כך שהוא לא מתגייס, אבל לעשות קריקטורה שחרדי יושב על חייל פצוע זו אנטישמיות שלא היתה מבזה אנטישמים גדולים בעולם. קומץ קטן של עיתונאים דתיים לאומיים מבזה את כל הציבור הדתי לאומי שמתנגד לקריקטורות כאלה”.

איש התקשורת ינון מגל כתב: “מילא אם הקריקטורה ב’מקור ראשון’ היתה ביקורת על חרדי שאינו לומד הייתי מבין. אבל הביקורת פה היא על חרדי שלומד תורה!! והיא מזלזלת בכח שהדבר נותן לחיילים ולעם ישראל. מה נלין על הארץ וידיעות אחרונות? בושה. אגב, שירית אביטן שהיא בת של רב… עשתה שירות לאומי, לא בדיוק סחבה אלונקות”.

התסריטאי וסאטיריקן מני אסייג תקף את ‘מקור  ראשון’: “תיראו לאיזו רמת הסתה ירדו בעיתון הארץ.. הופס, זה לא הארץ אלא מקור ראשון.. כחובשי כיפה ויראי שמים, במקום לצאת חוצץ מול צונאמי השנאה והדמגוגיה נגד אחינו החרדים, אתם משתתפים פעילים בזה. יפה שהתחברתם לקו של יאיר גולן שמתכנן להקים לציבור שאתם מייצגים מחנות חינוך מחדש. נראה לי שחלק מהעיתונאים שלכם אכן זקוקים לחינוך מחדש.. אתם בושה!”

בהמשך פרסם פוסט נוסף: “לפני כשנתיים התנהלתי מול עורך מקור ראשון בעניין כתיבת טורים, זה לא יצא אל הפועל. אם במקרה זה כן היה מסתדר, והייתי כותב שם טורים, אז היום הייתי מתפטר בטריקת דלת אחרי הקריקטורה האנטישמית שהם פרסמו! מי שמכיר אותי טוב מאמין לי שזה מה שהייתי עושה”.

הוא תקף גם את פרשנית ‘ישראל היום’: “ומשהו אישי (ציבורי) לשירית אביטן כהן שבחוצפתה רטווטה את הקריקטורה: פעם כשישבנו יחד בפאנל של אברי גלעד מאוד מאוד חיבבתי וכיבדתי אותך, היום ממש לא.

“את מייצגת את התופעה השלילית שאני כל הזמן מדבר עליה: עברת המרה וויתרת על ערכים כדי להיות מקובלת בתעשיית התקשורת המקולקלת. ואין כמו רטווט של קריקטורה כזו כדי להתחבב על כנופיית הדרוקרים והגליקמנים, ואולי גם לקבל איזה פרס על עיתונות אמיצה.. תתביישי לך!”

שלמה פילבר מ’דיירקט פולס’: “כל כך קל להפיל בפח את הנאיביות התמימה והממלכתית של הציונות הדתית וארבעה חודשים הספיקו: – מודעות אנונימיות במליוני ש”ח בעלוני שבת. – עיסוי אגו ל’טובים לתקשורת’. – כמה פגישות עם רבנים פתוחים. וה’יפיפיה הנרדמת’ הפכה לאדיוטית השימושית, שגם מנהלת כפרוקסי את המאבק האנטי חרדי של השמאל, וגם יצרה קרע שיאפשר הפלת ממשלת ימין. עתידות: ביום שאחרי יזרקו אותם אחרי שהשתמשו בהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות