עוקף את היועמ”שית: המהלך של השר בן גביר למינוי מפכ”ל חדש

השר לביטחון לאומי שיגר מכתב לוועדה למינוי בכירים וביקש ממנה להתכנס ולדון במינויו של אבישי פלד לתפקיד המפכ"ל, חרף העובדה שהיועמ"שית טרם העבירה את התייחסותה למועמדות
אריה ריבקינד
ח' סיון התשפ"ד / 13.06.2024 21:02

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיש היום (חמישי) לוועדה למינוי בכירים את מועמדתו של ניצב אבשלום פלד לתפקיד המפכ”ל  של משטרת ישראל.

במכתבו ליו״ר הועדה למינוי בכירים כתב השר בן גביר: “ניצב אבשלום פלד הומלץ לתפקיד זה על רקע איכויותיו והתאמתו לתפקיד, שכן, מדובר בקצין בדרגת ניצב במשטרת ישראל, המשמש כיום כסגן המפקח הכללי של המשטרה, בעל ניסיון עשיר, שמשרת בארגון מזה כ-39 שנים, בתפקידים משמעותיים ומגוונים”.

השר הוסיף: “אודה לך על בדיקת המועמדות בהקדם האפשרי, על מנת שאוכל להביא את המינוי לאישור הממשלה”.

הליך מינוי מפכ”ל משטרת ישראל מחייב בדיקה של היועצת המשפטית לממשלה, אשר תפקידה לקבוע אם במועמד לא דבק רבב. לאחר אישור היועצת, המינוי עובר לדיון בוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, בראשות שופט העליון בדימוס אשר גרוניס, אשר פוסקת אם המועמד כשיר לתפקיד.

מועמדותו של אבשי פלד הוגשה כבר לפני כשלושה שבועות לעיון היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אך עד לרגע זה היא לא החליטה האם ניתן להעביר את המועמד לשלב הוועדה למינוי בכירים – זאת כאשר באמצע החודש הבא צפוי קובי שבתאי לפרוש.

וכך, חרף העובדה כי היועמ”שית טרם העבירה את תגובתה על המועמדות של פלד, השר הגיש את המועמדות לוועדה.

כעת נותר להמתין ולראות האם הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה תתכנס ותאשר, או לחילופין לא תאשר אותו.

באם הוועדה לא תאשר, השר, ייאלץ למצוא מחליף אחר.

המפכ”ל מלשין ליועמ”שית: “בן גביר מתערב בעבודת המשטרה”

הפנייה של השר בן גביר אל הוועדה למינוי בכירים בוצעה כאשר היום פורסם מכתב  שמפכ”ל המשטרה קובי שבתאי שיגר ליועצת המשפטית לממשלה בטענה כי השר לביטחון לאומי מתערב בעבודת המשטרה.

“בתאריך 13.01.24 יצר איתי קשר טלפוני הרמטכ”ל בנוגע לליווי שיירות הסיוע ההומניטרי”, כתב המפכ”ל, “בעקבות שיחה זו, התקשרתי לממ”ז דרום על מנת לבדוק את הסוגיה ונאמר לי כי התקיימה שיחת ועידה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, הסמפכ”ל וממ”ז דרום, שבמסגרתה הנחה השר לביטחון לאומי כי המדיניות שלו היא כי אין לסייע בנושא כיוון שזו אחריות צה”ל.

“בשיחתי עם השר לביטחון לאומי נאמר לי על ידי השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה”ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות”.

שבתאי המשיך: “ביום 14.5.24 פנה אליי השר לביטחון לאומי ביחס לפעילות המשטרה לאבטחת שיירות הסיוע. בעת נסיעה של השר לאזור שדרות, הבחין השר ככל הנראה בכוחות משטרה המאבטחים את השיירות. השר ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו”.

עוד כתב המפכ”ל: “בהערכת המצב השבועית שהתקיימה בתאריך 23.05.24 מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה”מ. הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו.

“אתמול פעלה המשטרה בהר מירון להרחקת גורמים שניסו להתקהל במקום בניגוד לחוק ולצו אלוף הפיקוד. במהלך האירוע התרחשו מספר אירועים של הפעלת כוח על ידי שוטרים שהביאו לביקורת חריפה כלפי המשטרה. מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ”ז צפון ועם מפקד מג”ב וסיכם עם מפקד מג”ב על ‘השעיית’ חלק מהשוטרים המעורבים.

“שיחה זו, התייחסה כאמור להתנהלות המשטרה באירוע קונקרטי, ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי. בשולי הדברים אציין, כי הן לשר והן למפקד מג”ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע ועל כן בתיאום עם מפקד מג”ב הנחיתי כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא”.

בן גביר: “היועמ”שית מדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על בג”ץ”

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על המכתב: “היום יותר מתמיד, חשוב לעקר את תרבות השקר במשטרה.

“כשהמפכ”ל כותב שקיימתי שיחה עם סגן המפכ”ל הוא מסתיר שהשיחה התקיימה בעת שהוא היה בניתוח וסגן המפכ”ל מילא את מקומו…גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות ורק תמוה שקובי שבתאי (שבוועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום) נזכר “לדווח” על האירועים כל כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו, וחודש לפני שהוא הולך הביתה.

“אגיב לבג״ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמ”שית שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג”ץ״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות