‘סיכויים אפסיים’: פרטים חדשים על הדרישות של חמאס בתשובתו

החמאס מסרב לכל וטו על שחרור מחבלים "כבדים"; רוצה ערבויות גם מסין, רוסיה וטורקיה; מתעקש להקדים שלב שיקום הרצועה משלב ג' לשלב א'; ודורש שביטול המסדרון ההומניטרי יוקדם מסוף שלב א' לתחילת שלב א' • וזה לא הכל • ישראל על התשובה: "אחת הקיצוניות שיכול היה להציע"
חרדים 10
ז' סיון התשפ"ד / 12.06.2024 23:59

בישראל שוררת פסימיות לאחר תשובת חמאס להצעה לעסקת חטופים – שהוגדרה כ”אחת הקיצוניות ביותר שהיה יכול להציג”.

לפי דיווח של איתמר אייכנר ב-ynet, במהלך החג ניתחו בישראל לעומק את תשובת חמאס והגיעו למסקנה שהסיכויים לעסקה בתנאים האלה הם “אפסיים”. הערב (רביעי), בעקבות תשובת חמאס, קיים ראש הממשלה הערכת מצב בטלפון עם הצמרת הביטחונית.

בישראל אומרים, כי התשובה להצעה שהציג נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן היא למעשה “נון סטארטר”, ומתחו ביקורת גם על האמריקנים.

בכירים בישראל אמרו כי חמאס הגיע למסקנה שמצבה של ישראל קשה, ושהוא יכול להציב תנאים בלתי-אפשריים.

כך, למשל, חמאס מתנגד למתן זכות וטו לישראל על זהות המחבלים “הכבדים” שישוחררו בתמורה להחזרת החיילות החטופות, אף שישראל הסכימה להתפשר על וטו למחצית מ-200 “הכבדים”.

בנוסף, חמאס מתעקש להקדים את שלב שיקום הרצועה משלב ג’ לשלב א’, דורש שביטול המסדרון ההומניטרי יוקדם מסוף שלב א’ לתחילת שלב א’ ומתעקש שלא יהיה דד-ליין שבו תחודש האש אם לא מגיעים להסכמות על שלב ב’. חמאס מסרב בתוקף לדרישה הישראלית לגירוש מחבלים – גם לא לרצועת עזה – ומתעקש על שחרורם למקום מוצאם, כולל יהודה ושומרון.

בנוסף, ארגון הטרור מתעקש לא רק על ערבות אמריקנית לסיום הלחימה, כפי שנחשף היום – אלא גם ערבויות מסין, רוסיה וטורקיה – תנאי שלא הופיע בטיוטות הקודמות שהועברו על ידי הצדדים. זו כמובן דרישה שלא מתקבלת על הדעת  – לא על ידי ישראל ולא על ידי ארצות הברית, שלא מעוניינת בדריסת רגל של מדינות אלה במזרח התיכון.

בכירים בישראל אמרו כי מהתשובה עולה שמנהיג חמאס יחיא סינוואר לא סומך על ישראל, ומשוכנע שהיא תפוצץ את ההסכם על כל דבר קטן ולכן מתעקש לסגור את הכל עוד לפני השלב הראשון – כך שישראל תיכנס לשלב ההומניטרי כשהיא יודעת שהמלחמה הסתיימה ואין לה איך לצאת מזה.

לדברי הבכירים, בניגוד לעבר – אז הכדור היה אצל ישראל או חמאס, עכשיו הכדור נמצא במגרש של האמריקנים.

גם בארה”ב אומרים שאי אפשר לקבל את הדרישות של חמאס, אבל בישראל סבורים כי האמריקנים לא מסוגלים להפעיל מנופי לחץ על קטאר, שעד עכשיו לא נקטה בשום סנקציה נגד חמאס: לא גירוש פעילים ולא סגירת חשבונות בנק.

השורה התחתונה היא פסימיות גדולה שמביעים בישראל: “קשה לראות איך תהיה עסקה. מבחינת הצד הישראלי תשובת חמאס היא דחיית ההסכם”.

יותר אסירים ביטחוניים ואספקת חשמל מסביב לשעון

אתר המגזין הסעודי “אל-מג’לה” פרסם הערב פרטים חדשים לגבי השינויים שחמאס הכניס כביכול בתשובה שלו להצעה לעסקת חטופים.

על פי הדיווח, שהובא ב’ישראל היום’, השלב הראשון שנמשך 42 ימים, יכלול הפסקת אש זמנית, ונסיגה של צה”ל הרחק ממרכזי אוכלוסין. בשלב זה הוכנס המשפט “לרבות מציר פילדלפי”. בהמשך מודגש התנאי לנסיגה ממעבר רפיח ומציר פילדלפי באופן מלא.

יתר על כן, בשלב הראשון שונה המספר 33 חטופים ל-32 שאמורים להשתחרר, ביניהם אזרחים וחיילות. בחמאס גם הפרידו בין שני תיקים – שחרור הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו שנכללו בשלב הראשון, ושחרור 47 אסירי עסקת שליט שנעצרו מחדש. על פי השינוי, ביום ה-22 הצד הישראלי ישחרר את כל אסירי עסקת שליט שנעצרו מחדש.

בפסקה אחרת נכתב: “ליישם את הקריטריונים והמפתחות לחילופי שבויים על שני החטופים א-סייד ומנגיסטו”. המטרה היא להגדיל את מספר האסירים הביטחוניים שישוחררו.

חמאס גם העלה דרישות להחזיר את המצב בבתי הכלא בישראל ללפני 7 באוקטובר, לשמור על תפקידה של אונר”א ולספק חשמל מסביב לשעון לכל אזורי רצועת עזה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות