השף הטיח בתלמידי הקורס החרדים: “המגזר הנצלני, לא עובדים”

השף אייל פינקלשטיין מבית הספר לבישול 'שפיז', המעניק קורס הכשרה לנשים וגברים חרדים, הטיח במהלך עימות בקבוצת הקורס: "לא סופר אותך ואת המגזר הנצלני שלך", "נצלן ובכיין" • התלמידים זועמים: "פגע בכולנו" • מנהל ביה"ס: הדבר פגע בי ביותר • השף: התעצבנתי והכללתי. התנצלתי
ישראל יוספי
ז' סיון התשפ"ד / 13.06.2024 13:07

בישל דייסה? משרד העבודה יוזם עשרות קורסים להכשרה עבור חרדים המבקשים להשתלב בשוק העבודה ומסייע ברכישת מקצוע.

צוערים לשירות המדינה: במה עובדים כיום הלל וואזנר וחלי מילר?

בין הקורסים המוצעים ישנו גם זה של בית הספר לבישול ‘שפיז’ בפתח תקווה, המעניק קורס הכשרה לנשים וגברים מהמגזר החרדי, ומסובסד על ידי משרד העבודה. בשנה האחרונה התקיים קורס טבחות, במסגרתו השתתפו 22 סטודנטים מהמגזר החרדי. 11 מהם סיימו את הקורס ויקבלו תעודה.

הקורס לגברים התקיים בשעות הערב, כשבבוקר התקיים הקורס לנשים.

עם סיום הקורס התפתח דיון בקבוצת הוואטס-אפ ‘קורס טבחות 01-גברים’  על ההתנהלות במהלך הלימודים, כאשר כמה מן התלמידים הציגו טענות שונות.

במהלך עימות שהתפתח מול אחד התלמידים, כתב השף אייל פינקלשטיין – מי שלימד אותם במהלך שנת הלימודים – ביטויים קשים: “לא סופר אותך ואת המגזר הנצלני שלך”, “במגזר שלך לא עובדים”, “נצלן ובכיין”.

בקבוצה חברים תלמידי הקורס, חברי ההנהלה ושפים נוספים. מנהלי בית הספר לא הגיבו בקבוצה על האמירות הקשות והמכלילות. מנהלת הקורס ושף נוסף בחרו לצאת מהקבוצה. לאחר מכן יצא גם השף אייל פינקלשטיין. שף עדי שורץ כתב: “בהצלחה לכולם, אני חושב שעברתם את גבול הטעם הטוב”.

לאחר 24 שעות, במהלכן חברי הקורס זעמו, הוציא מנהל בית הספר שמואל לנגסר תגובה: “איני לוקח אחריות על דברים שנאמרו שלא בשעות הלימודים”. הוא העביר לתלמידים גם את תגובת השף, שהתנצל על דבריו.

לטענת בית הספר, הוא נקט בצעדים מידיים. יודגש, כי בית הספר אינו אחראי לדעות של העובדים בו ולהתבטאויות מחוץ לשעות הלימודים. במקרה זה כנראה גם לא יכול היה לצפות את הדעות הקיצוניות והמשפילות של השף שהרצה בקורס.

אלעד, אחד התלמידים בקורס, אומר בשיחה עם חרדים 10: “ההתבטאויות של השף אייל פינקלשטיין, מסגל המורים בבית הספר ‘שפיז’, פגעו בכולנו, תלמידי הקורס – באופן קשה. מתברר שהשף, שלמעלה משנה פוגש אותנו, מחייך לנו חיוך שיקרי, ובלב חושב שאנחנו ‘נצלנים ובכיינים’. שף שמלמד בקורס תעסוקה לחרדים שרובם ככולם כבר כעת עובדים וכל מטרתנו לעבוד ולהשתלב ולהתפרנס בכוחות עצמנו, עולב בנו ובמגזר אליו אנו משתייכים – שאנחנו נצלנים ובכיינים, כאילו לא בדין וכחוק ומזכויותינו כאזרחים שווים, אנו לומדים כשאר כל האזרחים במדינה. לדעתי, הוא אדם שמחזיק בדעות פרימיטיביות.

“מחריד לדמיין מה הוא חשב עלינו בשיעורים, כששאלנו או ביקשנו משהו במהלך הקורס, בנוגע ללימודים. אולי כעת, לאחר גילוי דעותיו החשוכות וסגנונו הפוגעני, המדינה ומוסדות לימוד אחרים ישקלו היטב האם הוא ראוי ללמד בקורסים במימון ממשלתי ופרטי, מפני שהתלמידים בהם הם אזרחים שווי זכויות, ולא ‘נצלנים ובכיינים’.

“עצוב יותר שהדברים נאמרו בפורום גדול, בו נכחו שאר המורים בבית הספר, ולא הושמעה מיד מחאה או התנערות מהדברים הקשים, למרות שהתלמידים דרשו התנצלות. רק לאחר 24 שעות מנהל ‘שפיז’ שלח הודעה מצידו שהוא לוקח את האחריות עליו – ורק לאחר שהתלמידים דרשו מהשף אייל בעצמו התנצלות, לאחר שכנראה נודע לו שאנחנו לא מתכוונים לשתוק ולהעביר את הדברים גם למשרד העבודה, הוא העביר דרך מנהל בית הספר הודעה קצרה, כשהוא מאשים את התלמידים בהיגררות שלו לשפל הזה, עם התנצלות רפה, בתקווה להשתיק את הזעם המוצדק שלנו.

“למיטב ידיעתי, השף הזה עדיין מלמד בבית הספר, הוא עוד העביר בימים שלאחר מכן סדנאות. הנושא הזה לא טופל, שום מרצה לא דחה או התנער מהדברים”.

צילום מסך מקבוצת הקורס

אודי לוי, תלמיד נוסף בקורס, אומר לחרדים 10: “פשוט מכעיס שקורס שמיועד לנו, כציבור חרדי –  בסוף הקורס מתגלה הפרצוף האמיתי של השף. פשוט לא נעימה התחושה שהשף שאמור ללוות אותי כחרדי בהמשך הדרך, בעצם חושב עלי כך רק בגלל שאני חרדי”.

לדבריו, לימודי טבחות, בשונה מלימודים אחרים, אינם לימודים שמהם יוצאים ישר לדרך עצמאית, אלא נדרש ליווי מתמשך.

“מה שקרה עם השף בעיקר הדגיש את הדבר הזה”, הוא אומר. “כי היה דין ודברים וביקורת קשה. פתאום יצא לשף ‘השד הדתי’, והוא ‘נכנס’ בנו. במקום להגיד שהדברים נעשו בחוסר תשומת לב, ברגע של עצבים, הוא פשוט עזב את קבוצת הוואטסאפ של הלימודים, ובלי השפים בקבוצה וחלק מההנהלה שגם עזבה את הקבוצה, פשוט אין לנו ליווי בהמשך ואין לנו הכוונה קולינרית – וזו הבעיה הכי גדולה בסיפור הזה”.

מנהל מכללת ‘שפיז’, שמואל לנגסר, מסר בתגובה לחרדים 10: “מייד כששמעתי על האמירה המזעזעת פעלתי כדלקמן –  כתבתי מכתב התנצלות מעומק הלב כבעלים של בית הספר שהופצה בקבוצת התלמידים שלנו, וכמי שמאמין שהציבור החרדי הינו בשר מבשרה של החברה הישראלית וכמי שהקים בית ספר ללמד בו ובדווקא את הציבור החרדי הדבר פגע בי ביותר.

“מהשף דרשתי להתנצל ואכן גם מכתב ההתנצלות שלו פורסם בקבוצה מבחינת מודה ועוזב ירוחם. לסיום דבריי, אין לשף כזה מקום במערכת בית הספר שלנו והמסקנות הוסקו. בימים אלו שכל עם ישראל בצרות, מבקש שתניחו לעניין. הנושא טופל בכל הרמות.

“נ.ב. ההתבטאות שלו נכתבה לאחר שעות הלימודים בשעות הערב בביתו, כך שאיני יכול לשלוט על מעשיו, אמרותיו ומחשבותיו. למותר לציין שמעולם לא שמעתי אותו מתבטא כך כלפיי תלמידים רבים שלמדו בשפיז”.

השף אייל פינקלשטיין מסר בתגובה לחרדים 10: ״כבר התנצלתי. שלחתי הודעה והתנצלתי על כך שיצא קפצי על אחד התלמידים שכל הקורס התלונן, ובמיוחד אחרי סיום הקורס שביקש לומר לי תודה על העזרה והעבודה הטובה והמחמאות, פתאום החליט לתקוף את בית הספר ואותי, קרא לי חובבן. וכשזה קרה אני התעצבנתי והכללתי את המגזר, זה לא נכון, זה לא המגזר, זה רק הוא ספציפית – והתנצלתי”.

התלמידים הפגועים מהדברים שהטיח השף פנו למשרד העבודה, שם השיבו כי הנושא בטיפול. “התלונה תיבחן ותטופל בכובד ראש”.

חרדים 10 פנה אל משרד העבודה, כדי לברר מה עלה בגורל התלונה, אך עד כה לא נמסרה תגובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות