עימות סוער בין סמוטריץ’ למשפחות חטופים: “לא נתאבד קולקטיבית”

עימות סוער בין משפחות חטופים לשר שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "יש לי שאלה אליכם, איזו עסקה? על מה אתם מדברים? נניח שסינוואר יבקש עבור כל חטוף חי שנמסור לו 20 מתושבי העוטף שהוא יוכל להרוג אותם - זה מחיר? לא נתאבד קולקטיבית"
אריה ריבקינד
ד' סיון התשפ"ד / 10.06.2024 12:41

עימות סוער התפתח היום (שני), בדיון בוועדת הכספים, בין משפחות חטופים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’.

עקפו אותך בתור? לפני שמתעצבן, תבדוק אם גם אתה זכאי לזה

“האם לטל יש מחיר? לחלב יש מחיר, מה המחיר של טל, של מתן? של אורון שאול? מה המחיר של עמירם קופר שהופקר, קיבוצניק, שמאלן, לא ביביסט, לא ליכודניק, מה המחיר שלו?”, תהתה קרובת חטוף.

אחת הנוכחות גערה וביקשה מהמשפחות, לאחר שאתמול השר בן גביר כינה קרוב משפחה של חטוף “שמאלן”: “השר לביטחון לאומי אמר את זה אתמול לדוד של חטופה, אז אל תקחו את זה למקום הזה, כשהשר אומר את זה אתם שמביאים למקום הזה”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’: “אני מוכן להיות שותף לשיח רק שהוא מכובד, גם אם הוא כולל מחלוקות עמוקות וקשות. גם את סוגיית החטופים צריך לנהל בצורה עניינית. אין מישהו שלא רוצה להחזיר את החטופים. את שאלת המחיר אפשר לשים בטיקט תחת ‘קמפיין ציני'”.

גיל דיקמן, קרוב משפחה של החטופה כרמל גת, לסמוטריץ’: “לקרוא לנו קמפיין ציני זה לא לכבד אותנו”.

סומוטריץ אמר: “יש לי שאלה אליכם, איזו עסקה? על מה אתם מדברים? אם אתם רוצים לבוא ולהטיח ציניות ודמגוגיה, ביביסט לא ביביסיט, אני אחתום את הדיון. אם אתם רוצים דיון אמיתי, אני מוכן לכבד”.

על דרישת משפחות החטופים שיתמוך בעסקה, ושאלתם מה המחיר של עסקה כזו לעמדתו – ענה: “יש עסקה שחמאס מסכים לקבל? אתם מכירים כזו? אני לא אתמוך בעסקה המדוברת, השאלה אם יש עסקה בכלל.

“שאלת המחיר היא אחת הדילמות הערכיות, המוסריות והלאומיות הכי מורכבות. נניח שסינואר יבקש עבור כל חטוף חי שנמסור לו 20 מתושבי העוטף שיוכל להרוג אותם, האם זה מחיר ראוי? מה שסינוואר דורש עכשיו לשחרר מאות רוצחים עם דם על הידיים, כדי לשחרר חטופים חלילה הדבר הזה עלול להביא לרציחת הרבה מאוד יהודים”.

עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר: “זה זלזול באינטליגנציה של המשפחות”.

 

סמוטריץ’ שיתף מדוע הוא מתנגד לעסקה שתשאיר את חמאס ריבון ברצועה: “שחררנו את סינוואר בעסקת שליט וקברנו 1500 יהודים. כשסינוואר דורש מאות רוצחים עם דם על הידיים כדי לשחרר חטופים, חלילה הדבר הזה עלול להביא לרציחתם של עשרות יהודים. כשחמאס דורש את עצירת המלחמה כשהוא שורד בעזה, הוא רוצה להתחמש וחוזר לאיים על מדינת ישראל, והרבה יהודים יכולים להירצח בשבעה באוקטובר הבא”

סמוטריץ’ אמר לקרובי החטופים שצעקו בדיון: “אנחנו נמשיך להתאמץ ולהפוך כל אבן כדי להחזיר חטופים, לא נתאבד קולקטיבית, וזו הדילמה”.

המשפחות צעקו לשר האוצר: “כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו, אל תלמד אותנו על עסקת שליט, זה היה במשמרת שלכם”.

סמוטריץ הפסיק את דבריו בגלל קריאות ביניים של חברי הוועדה והודיע: “תשאלו מה שתרצו אני פה עד 12 ואני אעביר לכם סקירה בכתב. אני לא אשב פה אנסה לדבר אתם תצעקו ואז תוציאו סרטונים לבייס שלכם. לא באתי להתנצח ולריב”.

סוטריץ אמר עוד: “במסגרת חשבון הנפש שלי מ-7 ואוקטובר והלאה, החלטתי שאני לא חוזר לדיון של ה-6 באוקטובר” – ונקטע בידי קריאות ביקורתיות של נציגי האופוזיציה בוועדה. “אני מוכן להיות שותף רק לשיח שהוא מכובד וענייני, גם אם הוא נוקב ונוגע למחלוקות קשות וברור לי שיש. הסוגיה שאתם מעלים עכשיו היא אחת מהקשות ומייסרות כל אדם בישראל, אבל גם אותה צריך לדעת לנהל כדי שתועיל וחלילה לא תפלג”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות