טלטלה באירופה: מקרון הכריז בחירות בזק, רה”מ הבלגי התפטר

הבחירות לפרלמנט האירופי: הימין הקיצוני זכה להישגים דרמטיים במדינות מפתח • ראש ממשלת צרפת הכריז על פיזור האסיפה הלאומית - ובחירות בזק • ראש ממשלת בלגיה, שונא ישראל, התפטר בדמעות • מסתמנת התחזקות הימין גם בגרמניה, באיטליה, בהונגריה, בהולנד, בולגריה ויוון
חרדים10
ד' סיון התשפ"ד / 10.06.2024 01:43

דרמה בצרפת בתום הבחירות לפרלמנט האירופי: הנשיא עמנואל מקרון פיזר הערב (ראשון) את האסיפה הלאומית בצרפת וקבע בחירות בזק לפרלמנט הצרפתי, שיתקיימו ב-30 ביוני, כדי לזכות באמון הציבור.

עקפו אותך בתור? לפני שמתעצבן, תבדוק אם גם אתה זכאי לזה

הסיבה: ההישג של מפלגת הימין הפופליסטי ‘האיחוד הלאומי’ (RN) בראשות ז’ורדן ברדלה שקיבלה פי 2 יותר קולות ממפלגתו של הנשיא בבחירות לפרלמנט האירופי. 31.5% מהקולות – לעומת 15.2% לרשימת הנשיא.

הבחירות לנשיאות המדינה יתקיימו ב-2027, והתוצאה מהווה איתות רע למקרון – ובשורה מצוינת ליריבתו מארין לה פן, החברה במפלגת ‘האיחוד הלאומי’.

“תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי לא טובות עבור ממשלתי, עליית הלאומנים היא סכנה עבור אומתנו ועבור אירופה”, אמר מקרון. “איני יכול להעמיד פנים כאילו דבר לא קרה”.

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, שונא ישראל, הודיע כי יתפטר מתפקידו בעקבות תוצאות הבחירות באירופה. זאת לאחר תבוסת מפלגתו – הליברלים והדמוקרטים הפלמיים בבחירות לפרלמנט האירופי. הוא  הכריז בדמעות: “מחר אתפטר מתפקיד ראש הממשלה”.

‏הברית הפלמית החדשה של הימין הגיעה למקום הראשון בבלגיה עם 22% ומפלגת הימין Vlaams Belang במקום השני עם 17.5%.

לפי ‘ישראל היום’, הימין הקיצוני זכה להישגים במדינות מפתח נוספו – בהן גרמניה, אוסטריה ופורטוגל. הימין הקיצוני  צפוי לנצח גם באיטליה ובהונגריה, לזכות במחצית מהמושבים ששולחת הולנד, ולקבל ייצוג גדול מטעם בולגריה ויוון.

בגרמניה מפלגת הימין הקיצוני ‘אלטרנטיבה לגרמניה’ זכתה בהישג חסר תקדים מבחינתה – 16% מהקולות, השניה אחרי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית שקיבלה 30% מהקולות. מפלגות הקואליציה הנוכחית בגרמניה זכו יחד רק בכשליש מהקולות.

לפי ‘כאן חדשות’, מסתמן שהרכב הפרלמנט האירופי ייראה כך: גוש הימין-מרכז ימשיך להוביל עם 181 מושבים, גוש השמאל-מרכז עם 135 מושבים, גוש המרכז עם 82 מושבים, גוש הימין האירוסקפטי עם 71 מושבים, גוש הימין הפופוליסטי-לאומני/קיצוני עם 62 מושבים; לא מפלגתיים זכו ב-51 מושבים.

בפרלמנט האירופי יש 720 מושבים, 361 נדרשים לרוב. המשמעות היא שבכל מקרה לא תספיק אחדות בין הימין-מרכז והשמאל-מרכז לצורך הרכבת רוב.

דיפלומטים ישראלים העריכו שתוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי הן בבחינת רעידת אדמה לא רק בכל הקשור לסוגיית ההגירה לאירופה אלא גם ביחס לישראל ולסכסוך במזרח התיכון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות