בכיר לשעבר בימ”מ: חילוץ? “תוך 10 שניות האירוע צריך להסתיים”

סגן מפקד הימ"מ לשעבר, אהרון אקסול, מתאר את פעולת החילוץ מעזה: "ההגעה חייבת להיות מהירה ושקטה - והפעילות צריכה לקרות תוך מספר שניות בלבד. אחרי זה אין לך שום יתרון באירוע"
חרדים 10
ג' סיון התשפ"ד / 09.06.2024 12:01

אהרון אקסול, סגן מפקד הימ”מ לשעבר, אמר הבוקר (ראשון) לאחר חילוץ ארבעת החטופים בשבת בבוקר, כי מהרגע בו הלוחמים הגיעו לדלת הבית יש להם 10 שניות לסיים את המבצע.

עקפו אותך בתור? לפני שמתעצבן, תבדוק אם גם אתה זכאי לזה

על חלקה של היחידה בחילוץ אמר אקסול ברדיו ‘גלי ישראל’: “לא התפלאתי, כי אני מכיר את היחידה הזאת די טוב ואת היכולות שלה. זאת יחידה שכל יעודה וכל מה שהיא עושה זה אימונים, כשהיא מחכה בדיוק לרגעים המורכבים האלה”.

הוא הוסיף: “אתמול זה היה מבצע מורכב ומסובך כי מדובר בשטח אויב. להיכנס בצורה שקטה, להפתיע ולבצע את החילוץ הזה – זה מבצע הירואי בפני עצמו. ההגעה חייבת להיות מהירה ושקטה והפעילות צריכה לקרות תוך מספר שניות בלבד, כל עיכוב הכי קטן, כל שניה פחות עולה בחיי חטוף.

“יש את הדקה שתיים שאתה מגיע לשטח, אבל מהרגע שהגעת לדלת הבית, כשאתה הופך את האירוע ל’רועש’, 10 שניות האירוע צריך להסתיים, אחרי זה אין לך שום יתרון באירוע”.

במבצע ההירואי חולצו לישראל ארבעה חטופים: נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג’אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, משתי דירות בנוסיראת.

הכוח הפורץ של הימ”מ והשב”כ במבצע נכנסו לעזה לפי דיווחים פלסטינים בתוך משאיות אזרחיות. הלוחמים הגיעו בתוך דקות בודדות לבניינים שבהם הוחזקו החטופים ונכנסו באש לתוך המבנים.

רק בשלב הזה, כאשר חיל האוויר מבצע תקיפה נרחבת בנוסיראת, הוקפצו למקום כוחות נוספים של ימ”מ וצה”ל, טנקים מחטיבה 7 של השריון, ולוחמי צנחנים וכפיר – שסייעו ללוחמי הימ”מ והחטופים לצאת מהמקום.

אש תופת נפתחה לעבר רכב החילוץ בו היו שלושה חטופים, לוחמי סיירת צנחנים הגיעו למקום וסייעו לחלץ את החטופים והכוח חזרה לשטח מדינת ישראל.

החטופים הוחזקו לצד משפחות תחת אבטחה כבדה בנוסיראת, בתוך מבנים של שלוש או ארבע קומות, כאשר 200 מטרים הפרידו בין מבנה למבנה. הגברים החטופים הוחזקו בנפרד מנועה ארגמני.

הכוחות התפצלו לשתיים ופעלו במקביל, מתוך הבנה שאם יפעלו במקום אחד תהיה סכנה לחטופים במוקד השני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות