הם עברו ‘שטיפת מוח’, נועה יצאה מחופשת לערבייה, אלמוג ג’אן צולם

אלמוג, נועה, אנדריי ושלומי שחולצו מנוסייראת סיפרו על "שטיפת מוח" והתעללות רגשית שעברו בשבי • נועה ארגמני עברה בין דירות, והורשתה לצאת לנשום אוויר - מחופשת לאישה ערבייה • משפחתו של אלמוג מאיר: "סיפר שהמחבלים הסריטו אותו ושאל: ראיתם את הסרטון שלי?"  • אנדרי קוזלוב לנשיא: "למדתי עברית עם חברי החדשים"
חרדים 10
ג' סיון התשפ"ד / 08.06.2024 23:48

החטופים שחולצו היום (שבת) במבצע החילוץ ההירואי משני בתים בלב נוסייראת שבמרכז הרצועה סיפרו לצוותים הרפואיים כי במהלך ימי השבי הם עברו “שטיפת מוח” והתעללות רגשית, כשהמחבלים הכריחו אותם לקרוא בקוראן וללמוד פסקי הלכה מוסלמיים.

משפחתו של אלמוג מאיר ג’אן בן ה-22, שנחטף ממסיבת הנובה, וחולץ במבצע סיפרו הערב (מוצאי שבת) כי אלמוג סיפר להם שהמחבלים הסריטו אותו ביום הולדתו, שחל ב-22 למאי. “הם הבטיחו לו שישוחרר בעסקה”.

בסרטון, שחמאס תכנן לפרסם במסגרת המלחמה הפסיכולוגית – שוביו אמרו לו לבקש שישחררו אותו, אך בסוף הווידיאו לא שוחרר לפרסום על ידי חמאס.

כשאלמוג שוחרר הוא שאל את משפחתו “ראיתם את הסרטון שלי?”

הוא סיפר למשפחתו שראה בשבי כמה פעמים את העצרת לשחרור החטופים בטלוויזיה וזיהה תמונות שלו תלויות. הוא סיפר שניהל יומן מיוחד מהשבי, שבאמצעותו זכר תאריכים וידע לספור את מספר הימים שהוא נמצא בשבי.

עוד סיפר כי מחבלי חמאס העבירו אותו ממקום מסתור למקום מסתור, מבית לבית ברצועת עזה.  הוא היה יחד עם אנדרי קוזלוב, שלומי זיו – ששוחררו גם הם במבצע המיוחד מלב רצועת עזה.

לדברי קרובת משפחה, במהלך מבצע החילוץ הדרמטי “אלמוג ישן”, ולכן אינו זוכר את כל פרטיו.

נשיא המדינה יצחק הרצוג, שוחח עימו ועם המשוחררים מהשבי שלומי זיו ואנדרי קוזולוב, שכעת מקבלים טיפול רפואי בבית החולים שיבא.

“שלום אלמוג, אני מתרגש מאוד”, אמר הנשיא הרצוג. “אני יודע שאתה כבר בתוך זה ואתה צריך להשלים שמונה חודשים שכולם רוצים לדעת הכול.

“אני מרגיש הקלה והרבה יותר רגוע”, ענה לו אלמוג, “אבל יש לי עוד הרבה מה לעכל”.

הנשיא הוסיף: “ברור, וברור שאתה תצטרך לקבל גם תמיכה רגשית ולדבר. אבל העיקר שפיזית אתה בבית, ברוך השם. עם ישראל מאושר ושמח. מדהים שאזרח כמוך חוזר, וכל המדינה מתגייסת לצד כוחות הביטחון. חיבוק ונשיקות ובהצלחה”.

אלמוג שוחח עם זאב קם ברשת ב והתייחס לראשונה לשחרור: “תודה לכולם, אני נמצא בחיק המשפחה התומכת – עם ישראל חי”.

גם אנדריי קוזנוב סיפר היום, במפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעט על שעבר בשבי. נתניהו סיפר כי הוא החזיק יומן בשבי: “אנדריי סיפר לי שהייתה לו מחברת בשבי וכל יום הוא היה כותב שורה אחת. כל יום מתנה. כל יום – פדראק, מתנה”.

בהמשך שוחח אנדריי בטלפון גם עם הנשיא יצחק הרצוג – וסיפר לו כי למד למעשה עברית במהלך השבי. “שלום הנשיא, אני מרגיש טוב ומודה על הכול.. התחלתי ללמוד עברית בדיוק לפני שנה, אז היה לי הרבה התלמדות עם חבריי”, אמר אנדריי – שנחטף ממסיבת הנובה שבה עבד כמאבטח, כשנה אחרי שעלה לבד לישראל מרוסיה.

הרצוג השיב לו: “נכון, למדת עברית שם”.

לדבריו, “מדינה שלמה שמחה על חזרתו”, והוא מתרגש מאוד לשוחח עמו.

אנדריי קוזנוב. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בשיחתו עם שלומי זיו, אמר הנשיא: “העיקר שאתה בבית. תדע שאמא שלך ואחיות שלך מדהימות, והיה לי כבוד עצום לדבר ולעבוד איתן. שיהיה לך המון אושר ושמחה ורק שתרגיש טוב”.

שלומי השיב: “תודה לעם ישראל ולצה”ל. אין גיבורים כאלה”.

בערוץ 13 דווח, כי נועה ארגמני סיפרה לבני משפחתה כי הייתה בשבי יחד עם יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי ז”ל, שנהרגו בשבי חמאס. לימים הודה צה”ל כי שרעבי נהרג ככל הנראה במהלך תקיפה של מבנה סמוך לנקודה שבה הוחזק, ואיתי נרצח כמה ימים אחריו – אבל נועה סיפרה למשפחתה: “ראיתי את הטיל נכנס לתוך הבית, הייתי בטוחה שאני עומדת למות. חשבתי שזהו – אבל נשארתי בחיים”.

נועה סיפרה כי לאורך התקופה עברה בין כמה דירות, ולא הוחזקה במנהרות. מעת לעת הורשתה לצאת לנשום אוויר, ועשתה את זה כשהיא מחופשת לאישה ערבייה. לעיתים רחוקות מאוד זכתה גם להתקלח.

נועה  הוחזקה בדירה בקומה הראשונה בבניין בנוסייראת – במרחק של 200 מטרים מהבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים האחרים שחולצו: שלומי זיו, אלמוג מאיר ג’אן ואנדריי קוזנוב.

לבני משפחתה סיפרה כי שמעה היום בבוקר דפיקות חזקות. “היא סיפרה לי שאאוט-אוף-נוור, פתאום אומרים לה שזה מצה”ל, ‘באנו לחלץ אתכם’. היא הייתה בשוק”

לאחר שחרורה, תועדה נועה מחובקת בוכייה עם אביה יעקב – ובהמשך התאחדה גם עם אמה שחולה בסרטן ומאושפזת בבית החולים איכילוב. בשיחות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרה: “אני מתרגשת מאוד, לא דיברתי עברית כל כך הרבה זמן”.

שרון שרעבי, אחיו של יוסי שרעבי ז”ל – שהיה כאמור עם נועה בשבי – סיפר הערב ל-ynet: “אני מרגיש שמחה ענקית, אני כל כך מתרגש. המבצע ההירואי הזה הרים את העם, כולנו היינו עם הראש האדמה, עברנו עליות ומורדות פסיכיות בחודשים האחרונים”. אח נוסף שלו – אלי שרעבי – עדיין חטוף.

“נועה הייתה עם יוסי בשבי, פגשתי את אבא של נועה לפני שבוע וחצי ואמרתי לו, ‘יעקב, אני חולם על היום שמחזירים את נועה, היא האחרונה שראתה את יוסי’, הוא אומר לי באצילות שלו – ‘זו שאלה של זמן’. אני אפגוש מחר את יעקב ואת נועה, ואני מחוזק מאוד שהם היו יחד. לא אופתע ממה שאשמע ממנה כי שמענו את אצילות הנפש של יוסי בשבי כשהיה עם אופיר ועם עמית שני, ולא אופתע גם מהאצילות שהוא נהג לבטח עם נועה ועם איתי סבירסקי ז”ל – אני יודע שזה ינחם אותי, שיוסי היה אולי כמו אבא. זה מדהים”.

לדבריו, “ביום הזה אני מאושר. הצילו ארבעה חטופים אבל יותר מזה, הצילו משפחות שלמות, הצילו את עם ישראל, זו גאולה. סוג של חמצן, זריקת חמצן לנפש. אני יודע שיגיע גם הזמן של אלי, אחי שנשאר שם, אבל הנה הוציאו את הילדים וזה פשוט מדהים. ועוד משהו חשוב: למרות המבצע ההירואי, אסור לנו להוריד את הרגל מהגז לעסקה שתחזיר חטופים חיים, לא להסתמך על צה”ל ולא לאבד עוד חיילים אלא להחזיר אותם בעסקה – לא להרפות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות