החילוץ ההירואי, דקה אחרי דקה: פרטים חדשים ב’מבצע ארנון’

הלוחמים נכנסו לנוסיראת בתוך משאיות אזרחיות, אש כבדה נפתחה על הרכב בו חולצו שלושה מההחטופים, ומאות מחבלים חמושים נהרו • מאחורי הקלעים של המבצע ההירואי שבו חולצו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב משני מבנים שונים בנוסיראת, במרחק 200 מטר
חרדים 10
ג' סיון התשפ"ד / 08.06.2024 22:27

מבצע נועז באור יום: הכוח הפורץ של הימ”מ והשב”כ במבצע בו חולצו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג’אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו נכנסו למבצע הקרקעי בנוסיראת, לפי דיווחים פלסטינים, בתוך משאיות אזרחיות.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, הלוחמים הגיעו בתוך דקות בודדות לבניינים שבהם הוחזקו החטופים – ונכנסו תוך ירי אש לתוך המבנים.

רק בשלב הזה, כאשר חיל האוויר מבצע תקיפה נרחבת בנוסיראת, הוקפצו למקום כוחות נוספים של ימ”מ וצה”ל, טנקים מחטיבה 7 של השריון, ולוחמי צנחנים וכפיר – שסייעו ללוחמי הימ”מ והחטופים לצאת מהמקום.

אש תופת נפתחה לעבר רכב החילוץ בו היו שלושת החטופים. לוחמי סיירת צנחנים הגיעו למקום וסייעו לחלץ את החטופים והכוח חזרה לשטח מדינת ישראל.

ארבעת החטופים הוחזקו לצד משפחות, תחת אבטחה כבדה, בנוסיראת, בתוך מבנים של שלוש או ארבע קומות, כאשר 200 מטרים הפרידו בין מבנה למבנה. הגברים החטופים הוחזקו בנפרד מנועה ארגמני. הכוחות התפצלו לשניים ופעלו במקביל, מתוך הבנה שאם יפעלו במקום אחד תהיה סכנה לחטופים במוקד השני.

הכניסה לשתי הדירות נעשתה עם מכת אש לאור יום. מתוך המבנה מחבלים פתחו באש לעבר רכב החילוץ שבו שהו לוחמי הימ”מ, וגלגליו התפנצ’רו. אחרי חיסול המחבלים, הם הצליחו לחלץ את נועה ושלושת החטופים.

יואב זיתון פרסם באתר ynet את התנהלות ‘מבצע ארנון’ דקה אחר דקה:

יום חמישי, 18:30 בערב: אחרי תכנון קפדני, תרגולות ומודלים, ומעקב מודיעיני מתקדם שנמשך שבועות ארוכים, מאשר הדרג המדיני את המבצע שכונה תחילה ‘זרעי קיץ’. האישור נעשה בדיון מסווג, תחת מידור כבד והמתנה לרגע הנכון.

שבת, 10:00 בבוקר: שני צוותי חוד מרכזיים מזנקים מכמה כיוונים, כשהם מסוערבים, לעבר מחנה הפליטים נוסיראת הסמוך לחוף. הכוחות נעים לאור יום בצורה חשאית לשני הבניינים שבהם הוחזקו החטופים, כשביניהם אלפי פלסטינים ומאות מחבלים מגדוד חמאס המקומי – שלא מבחינים בהם.

לטענת הפלסטינים, הכוחות נכנסו באמצעות משאית סיוע הומניטרי – ובאל-ג’זירה אף פורסם תיעוד שלה עם כלי רכב של צה”ל, ככל הנראה מהרגעים שאחרי המבצע. בצה”ל הכחישו זאת, והכחישו גם שהשתמשו בהמשך במזח האמריקני.

10:45: תצפיות קרקעיות מיוחדות ואמצעי מעקב טכנולוגיים מכלי טיס של חיל האוויר מזהים שהשטח נקי ואין תנועה חשודה בשני הבניינים, בני 4-3 קומות. באחד מהם הוחזקה נועה ארגמני ובשני שלושת החטופים האחרים, כשאיתם משפחות עזתיות ושומרים חמושים.

10:50: המידע ותיעוד חי של הסמטאות באורך מאות מטרים שמפרידות בין שני היעדים מועברים למסכים בשני החפ”קים שפיקדו מהם על הפעולה: של השב”כ במרכז הארץ בנוכחות ראש השירות רונן בר והרמטכ”ל הרצי הלוי, ושל פיקוד הדרום בבאר שבע, שממנו ניהל אלוף הפיקוד את כוחות המעטפת והחילוץ.

11:00: שני הצוותים שעל הקרקע מקבלים את פקודת ה”פעל” שאושרה אישית בזמן אמת על ידי ראש השב”כ והרמטכ”ל. הם מסתערים על המבנים באופן סימולטני ובתיאום מלא, באותה שנייה, כדי למנוע מהמחבלים ביעד השני לגלות זאת – מה שיסכן את החטופים.

11:10: בזמן שחיסול המחבלים ששמרו על ארגמני וחילוצה עובר באופן חלק יחסית, הפעולה בבניין השני מסובכת בהרבה. הצוות של פקד זמורה מדווח כי הוא נפגע בחילופי האש. הלוחמים שחיסלו את המחבלים באותו יעד מטפלים במפקדם ומנסים להצילו ביציאה מהבניין, תחת אש שהולכת וגוברת.

11:15: בקשר מדווחים את ההודעה שכולם חיכו לה. “היהלומים בידינו” – משמע, החטופים אצלנו.

11:20: בחסות העיכוב, מצטברים עשרות מחבלים מסביב לבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים, ועוד מאות חמושים מתקרבים מכל עבר עם מטולי RPG, מקלעי PK ורובי קלצ’ניקוב. הם רצים דרך הסמטאות הצפופות והשוק הסמוך, הגדוש באלפי עזתים.

11:22: הכוחות מנסים להימלט ברכב החילוץ, אך הוא נפגע מאש כבדה ומתחיל לקרטע. אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן מפעיל בעקבות זאת את תכנית החילוץ שהוכנה מראש.

11:25: מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר משגרים עשרות חימושים לעבר המחבלים לטובת בידוד הזירה. מאות לוחמים מחטיבות 7, הצנחנים, גבעתי, וכפיר שהוצבו כתגבורת מוקפצים רגלית וגם בטנקים ובנמ”רים לתוך מחנה הפליטים, וספינות חיל הים מחפות ממערב.

11:30: כוחות התגבורת וחיל האוויר מצליחים לבודד את זירת הקרב העיקרית, וכך לספק נתיב מילוט בטוח לכוח העיקרי עם שלושת החטופים. פיקוד דרום מאשר באופן חריג למסוקי היסעור של חיל האוויר לנחות לחילוץ בעומק רצועת עזה, בחיפוי באש של מטוסי קרב. האש מהאוויר פוגעת במחבלים, עשרות מטרים מהחיילים.

11:50 אחרוני הלוחמים מהכוח המיוחד עולים על המסוקים שממריאים לבתי החולים בארץ. ניסיונות החייאת פקד זמורה נמשכים גם באוויר, אבל בבית החולים נאלצים לקבוע את מותו. כוחות התגבורת מחטיבות צה”ל ממשיכים להעסיק את המחבלים במעטפת הפעולה – ומחסלים עוד עשרות מהם, עד לסיום הפעולה.

13:33: צה”ל, שב”כ והמשטרה מודיעים רשמית על חילוץ ארבעת החטופים, וחגיגות ספונטניות מתחילות.

דורון קדוש פרסם פרטים על מבצע חילוץ החטופים: 

• ⁠שני המבנים שבהם הוחזקו ארבעת החטופים היו במרחק כ-200 מטר זה מזה. ההחלטה לפעול בשני המבנים במקביל – בגלל הסמיכות בין האתרים, ומחשש שאם יבחרו לפעול רק במבנה אחד – המחבלים שנמצאים במבנה השני יחושו בהתרחשויות ויהרגו את החטופים שמוחזקים אצלם.

• ⁠הפריצה לשני היעדים נעשתה במקביל. בדירה שבה הוחזקו 3 החטופים אלמוג, אנדריי ושלומי התנהל קרב קשה ומורכב. בקרב הזה נפצע אנושות פקד ארנון זמורה הי”ד, מאש מחבלים, בזמן שהוביל את הצוות בפיקודו בפריצה אל המבנה. ארנון הי”ד גילה גבורה אדירה, והיה ניסיון ממושך להשאיר אותו בחיים במהלך כל היציאה מהמקום, אך בסופו של דבר נאלצו לקבוע את מותו בבית החולים.

• בתוך המבנים שבהם הוחזקו החטופים, צה״ל יצר תנאים שמאפשרים לכוחות להגיע לחטופים לפני שהשומרים שלהם יירו עליהם.

• ⁠במהלך כל שלב ניתוק המגע והחילוץ מהמבנה, מחבלים רבים הפעילו אש כבדה, ירו RPG על הכוחות ועל החטופים מתוך הסמטאות. לכן הלוחמים נדרשו להפעיל אש כבדה לעברם, ומהירי הזה בסמטאות נהרגו גם אזרחים עזתים רבים. 

• ⁠לאחר שרכב החילוץ עם החטופים בתוכו ספג אש, הוא נתקע, ולמקום הוקפצו מספר גדודים של אוגדה 98 שנערכו מראש לתרחיש הזה, כדי לחלץ תחת אש את החטופים ואת הכוחות משם. הכוחות מחטיבות כפיר, 7 והצנחנים וגם מסוקי חילוץ הגיעו למקום – ובוצע ירי של טילי קרקע אוויר לעבר המסוקים בניסיון להפיל אותם.

• ⁠במהלך כל המבצע היו עוד מספר לוחמים שנפצעו באורח קל מרסיסים במהלך חילופי האש הכבדים.

• ⁠היחידה המבצעית של שב״כ המליצה על השעה 11:00 הבוקר בשל מרכיב ההפתעה, לאחר שהוכנו אפשרויות שונות לטובת ההוצאה לפועל של המבצע. הימ״מ עבד במהלך כל הימים האחרונים על מודלים לביצוע הפעולה, שלפי צה״ל – “דומים למודלים של מבצע אנטבה”.

• ⁠אמ״ן פיתח אמצעים טכנולוגיים ייחודיים לטובת המבצע הזה, ששימשו את הכוחות.

חילוץ החטופים: 

בחדשות 12 פורסמו פרטים שידועים עד כה:

מאות לוחמי השב”כ, ימ”מ וצה”ל השתתפו במבצע לחילוץ ארבעת החטופים.

הארבעה חולצו משני מבנים סמוכים האחד לשני בנוסיראת: באחד הוחזקה נועה ארגמני, ובשני הוחזקו אלמוג מאיר ג’אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו.

בשעה 11 בבוקר ניתנה הפקודה: “פעל”, והכוחות החלו בפשיטה על שני המבנים, במרחק כ-200 מטר האחד מהשני.

נועה ארגמני הוחזקה במבנה אחד, ושלושת החטופים הנוספים הוחזקו במבנה אחר. באחד המבנים – ההחזקה הייתה בקומה הראשונה, ובשני בקומה השנייה.

מסביב לאיתורים שבהם הוחזקו החטופים היו מאות מחבלי חמאס.

במסגרת החילוץ ביצע צה”ל תקיפות חריגות מהים, מהאוויר ומהיבשה.

הכוחות אבטחו את החטופים וחילצו אותם בשלום עד לנקודה שהמתינו בה המסוקים שפינו אותם לבתי החולים.

במהלך המבצע לוחם הימ”מ ארנון זמורה נפצע אנוש – ופונה לקבלת טיפול רפואי. בהמשך נקבע מותו בבית החולים.

במהלך הפינוי נפגע אחד הרכב מירי, ואחד הרכבים נתקע בשל תקלה. בנוסף, תועדו משאית עם כלי רכב צבאיים באזור.

על המבצע פיקדו הרמטכ”ל הרצי הלוי וראש השב”כ רונן בר, כתף-אל-כתף, אחרי שהוא תוכנן במשך שבועות ארוכים.

אל החפ״ק של השב״כ הגיעו הבוקר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל”ל צחי הנגבי ומפכ”ל המשטרה יעקב שבתאי.

מה קדם למבצע?

במהלך השבועות האחרונים הלך ונאסף המודיעין שאיפשר את הפעולה הצבאית בנוסיראת לחילוץ החטופים.

נעשו כמה פעולות ומבצעים להעמיק את איסוף המודיעין במרחב, שאולי יאפשר בעתיד פעולת חילוץ.

השינוי הגדול קרה בין רביעי לחמישי בעקבות מידע מודיעיני איכותי שאפשר את ההיתכנות המבצעית.

כמו כן, בוצע מאמץ ייעודי לקראת המבצע בעולם היומינט – איסוף מידע מאנשים. חוקרי יחידה 504 סייעו לדייק את תמונת המודיעין

• ביום חמישי, מערכת הביטחון הציגה את התוכנית לראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוכחות שר הביטחון גלנט. הרמטכ”ל וראש השב”כ סקרו את כל פרטי המבצע, האפשרויות, המשמעויות והסיכונים. נתניהו וגלנט בתגובה אישרו את התוכנית, וכך בעצם ניתן האות לצאת לדרך. כמעט במקביל, מבוטל בכוונה דיון קבינט המלחמה, ואז מבוטל גם דיון הקבינט המדיני-ביטחוני.

אירועים שקרו בימים האחרונים הפכו את הסיכון לסיכוי

הצבא לא שלט באזור, והרעיון שמאחורי הפעולה היה להיכנס למרחב מבלי להיחשף. על האופן שבו הכוחות פעלו במבצע המורכב הבוקר יש צו איסור פרסום.

המודיעין האיכותי שהתקבל באמצעות אמצעים טכנולוגיים יחודיים של אמ״ן אפשר לכוחות הפועלים בשטח להגיע למתחמים הרלוונטיים

ביום חמישי השר בני גנץ מעודכן על אישור המבצע מראש השב”כ, אבל הוא מחליט בכל זאת לשדר “עסקים כרגיל”. גנץ קובע את מסיבת העיתונאים למוצאי השבת כדי לשתף פעולה עם סודיות הסיפור, עוד אלמנט בערפל הקרב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות