מעמד שאינו ניתן לערעור: האמת שהעם היהודי נושא עימו אלפי שנים

הקב"ה בחר לתת לנו את תורתו לא על-ידי נביאים, שליחים, אותות ומופתים וכדומה, אלא במעמד פומבי, שכל אדם מישראל היה עד לו
הרב מנחם ברוד
א' סיון התשפ"ד / 07.06.2024 02:13

זה קרה לפני שלושת-אלפים ושלוש-מאות ושלושים ושש שנים. בשישה בסיוון, בשנת בתמ”ח (2448) לבריאה, התגלה הקב”ה לעיני כל העם על הר סיני ונתן לנו את התורה. זה מעמד הר סיני המפורסם, שעליו עומדת דת ישראל כולה.

הרמב”ם (בפרק ח מהלכות יסודי התורה) מבהיר את חשיבותו של מעמד הר סיני: “משה רבנו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה (…). ובמה האמינו בו? במעמד הר סיני, שעינינו ראו ולא זר ואוזנינו שמעו ולא אחר”. לכן, מסביר הרמב”ם, לא התרצה משה בתחילה ללכת בשליחות ה’ אל בני ישראל. הוא חשש שלא יאמינו לו, כי מה מוכיח שאכן הבורא דיבר אליו? רק כשהקב”ה הודיעו שידבר אליו לעיני כל העם על הר סיני – הסכים ללכת לגאול את בני ישראל ממצרים.

יש אמת אחת

בקרב ההמונים השתרשו בימינו המונחים ‘אמת שלי’, ‘אמת שלך’. מדברים עם יהודי על הצורך לקיים את התורה ומצוותיה, והוא משיב בתמימות: “זו האמת שלך; לי יש אמת אחרת”.

כאילו זה עניין של טעם אישי.

אבל כששואלים בצורה ברורה: מעמד הר סיני – היה או לא היה? על כך אי-אפשר להשיב ב’אמת שלי’ ו’אמת שלך’. או שזה קרה במציאות, כמתואר בתורה, או שחלילה לא היו דברים מעולם. אין כאן מקום ליותר משתי אפשרויות, ורק אחת מהן יכולה להיות נכונה ואמיתית.

אנשים מעדיפים להסתתר מאחורי מליצות יפות על ‘אמיתות רבות’ ועל זכותו של כל אדם לבחור לו את דרכו וכו’. אבל בסופו של דבר, כשמחדדים את הדברים, יש כאן שאלה אחת ברורה.

אם הקב”ה נתן לעם ישראל את התורה במעמד הר סיני – כי אז זו הדרך שבה כל יהודי צריך לצעוד; ואם מעמד הר סיני לא קרה (חס ושלום) – אין יסוד לכל התורה ומצוותיה.

אירוע היסטורי מובהק

כדי שלא יהיו לנו ספקות בעניין זה בחר הקב”ה לתת לנו את תורתו בדרך המשכנעת ביותר. לא על-ידי נביאים, שליחים, אותות ומופתים, חזיונות לילה וכדומה, אלא במעמד פומבי נשגב, שכל אדם מישראל היה עד לו. איש לא היה צריך להאמין למישהו אחר. הכול ראו במו עיניהם את ההתגלות האלוקית האדירה ושמעו במו אוזניהם את הקולות.

התורה ניתנה אישית לכל יהודי, והקב”ה דיבר אליו בלשון יחיד: “אנוכי ה’ אלוקיך”.

מעמד הר סיני הוא אירוע היסטורי שאינו ניתן לערעור. כל הגרסאות על אודותיו, המגיעות אלינו מכל קצווי תבל, זהות לחלוטין. ועובדה היא שגם הדתות האחרות להבדיל אינן מכחישות את מעמד הר סיני, אלא להפך – נשענות עליו.

זו האמת הגדולה שהעם היהודי נושא עימו לאורך אלפי שנים. הדבקות באמת הזאת קיימה אותנו כעם, על אף כל הרדיפות הנוראות שעברנו. בזכות המשך הדבקות באמת זו נזכה בקרוב לסיום השליחות האלוקית שהטיל עלינו הבורא, בגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות