משפחות ‘אסון מירון’ לזק”א: בטלו מינויו של יוסי שווינגר

משפחות 'אסון מירון' פנו במכתב לראשי זק"א בדרישה שלא למנות את יוסי שווינגר לתפקיד מנכ"ל הארגון - בשל חלקו באסון הכבד לפני שלוש שנים • "מי כמוכם זוכר את הלילה הנורא ההוא, שבו עבודתו הגרועה של יוסף הביאה את השכול אל ביתנו וסוכות האבלים מילאו את רחובות הערים"
חיים טוויל
כ"ח אייר התשפ"ד / 05.06.2024 16:11

משפחות ‘אסון מירון’ פנו אמש לארגון זק”א בדרישה כי יבטלו את מינויו המתוכנן של יוסי שווינגר – למנכ”ל הארגון.

בכתב תחת הכותרת “ביטולי מינויו של יוסי שווינגר למנכ”ל זק”א, ששוגר אל “הועד המנהל של זק”א” – נכתב:

“הובא לידיעתנו, כי לאחרונה הוחלט על מינויו של יוסף שווינגר, מי שהיה מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח מקומות קדושים בזמן אסון מירון, למנכ”ל ארגון זק”א –  “חסד של אמת”. היה והדבר אכן הנכון, אנו רואים חובה ושליחות מוסרית וערכית לפנות אליכם, על מנת שתחזרו בכם מהחלטתכם ותבטלו את מינויו, של אותו אדם אשר אחראי ביחד עם נבחרי ציבור, קציני משטרה ובעלי תפקידים נוספים למותם של יקירנו, 45 אנשים יראי שמיים ותלמידי חכמים”.

המשפחות ציינו, כי “במשך למעלה מ-20 שנים, יוסף שווינגר, ניהל את המרכז הארצי למקומות קדושים, שבין תחומי אחריותו של המרכז היו לשמר, לפתח, להפעיל ולתחזק את מתחם הרשב”י במירון בצורה ראויה. כל זאת על מנת שיהיה ניתן לקיים במקום הילולות בטוחות ושמחות ושמתחם הרשב”י יהיה ראוי ובטוח עבור ציבור המתפללים”.

במכתב לארגון מזכירים המשפחות את מסקנות ועדת החקירה לאסון: “למרות הזכות והכח שניתנו לו, בחר יוסף להזניח את מתחם הרשב”י, לא עשה דיו על מנת לפתח את המתחם, לא פעל כדי למנוע בנייה בלתי חוקית במתחם (בייחוד בגשר דב) ואף לא מנע את העסקתו של מנהל האבטחה הראשי של האירוע למרות שידע כי אינו כשיר לכהן בתפקיד זה (ועדת החקירה לאסון מירון).

“מי כמוכם זוכר את הלילה הנורא ההוא, שבו עבודתו הגרועה של יוסף הביאה את השכול אל ביתנו וסוכות האבלים מילאו את רחובות ירושלים, בני-ברק וערים נוספות.

“מתנדבי זק”א, יכולים להעיד על הזוועות שראו באיסוף של 45 גופות – סבים, אבות וילדים קטנים, הכל היה בזמן כהונתו והיה ביכולתו למנוע אסון זה. למעלה מ-150 מתפללים נפגעו בגוף ובנפש, יום הילולה ושמחה הפך ליום אבל, בשל עבודתו הרשלנית”.

בני המשפחות מדגישים: “אנו יודעים בי ארגון זק”א הינו מארגוני החסד החשובים ביותר בעולם היהודי, לא קיימת סיבה שארגון חסד שכזה, יאמץ לשורותיו אדם אשר כשל בעבודתו ובכך לקח חלק באסון האזרחי הגדול ביותר שקרה לעם היהודי.

בברכה, משפחות אסון מירון”

 

 

ועדת החקירה הממלכתית לאסון ההילולה במירון הטילה על שווינגר, לשעבר מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, אחריות אישית למותם של 45 בני אדם ב’אסון מירון’, והמליצה לסיים מיד את תפקידו תוך קביעה כי “הממצאים בעניינו חמורים במיוחד”. בנוסף הומלץ כי הוא “לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולת הרשב”י או למתחם מירון”.

חברי הוועדה כתבו, כי הוא לא עשה די כדי שהמרכז ימלא באופן הנדרש את תפקידו כגורם האחראי לניהול, שימור, הפעלה, פיתוח ותחזוקה ראויה של אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. כך, בפרט בכל הנוגע לבטיחות בהר ולשלום המבקרים במקום.

עוד ציינו חברי הוועדה, כי במסגרת תפקידו הוא היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנים רבות, לרבות בשנה שבה אירע האסון הכבד, בחריגות משמעותיות מתוכניות הבטיחות והאבטחה, תוך סיכון הקהל במקום. בפרט, שווינגר היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנה אחר שנה בחריגה משמעותית מהגבלת הקהל הקבועה בתוכנית הבטיחות, ולא עשה די כדי לשנות זאת.

עם פרסום החלטת הוועדה, הודיע שווינגר על התפטרותו מתפקיד מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים – תפקיד בו כיהן ברציפות כ-23 שנים, מאז 2001.

מזק”א נמסר לאחר הפרסום על המינוי הצפוי לאתר ynet: “ארגון זק”א איתור חילוץ והצלה הנו מארגוני ההתנדבות הגדולים והמובלים בישראל. התקופה דורשת את התרחבות מטה ארגון ועלה מהשטח רעיון שהרב יוסף שווינגר יסייע ויתרום מנסיונו כיצד ניתן לקדם את הארגון בשלל נושאים לתקופה מוגבלת ועל בסיס התנדבותי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות