הירדמויות ובעיות זיכרון: ‘הוול סטריט ג’ורנל’ על מצבו של ביידן

מתחקיר של 'הוול סטריט ג'ורנל", המתבסס על ראיונות עם 45 אנשים שנפגשו בחודשים האחרונים עם הנשיא האמריקני - מצטיירת תמונה עגומה של יכולותיו הקוגניטיביות • הטענות: שוכח פרטים חשובים, מסתמך על פתקים מוכנים מראש - ולעתים נראה כמי שנרדם באמצע השיחה
חרדים 10
כ"ח אייר התשפ"ד / 05.06.2024 10:44

עיתון ‘הוול סטריט ג’ורנל” פרסם תחקיר המתבסס על שיחות עם 45 גורמים בכירים שנפגשו לאחרונה עם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן – שמציג תמונה מעוררת דאגה של מצבו הקוגניטיבי.

היום זה קורה: האם אתה תזכה ב-120,000 ש”ח בהגרלה המדוברת?

ביידן, בן ה-81, הוא האדם המבוגר ביותר שכיהן כנשיא ארה”ב. גילו והיכולת הקוגניטיבית שלו הפכו לנושאים מרכזיים בקמפיין שלו לקדנציה שנייה, הן בתודעת הבוחרים והן בהתקפות עליו מצד הרפובליקנים.

הבית הלבן ועוזרים בכירים אמרו שהוא נשאר מנהיג חריף ונמרץ. עם זאת, כמה אנשים שעבדו איתו, כולל דמוקרטים שהכירו אותו עוד מימי סגן הנשיא, תיארו אדם שנראה “איטי יותר” – מישהו שיש לו גם רגעים טובים וגם רעים.

בתחקיר – שצוטט ב’ישראל היום’ – מתואר מפגש שהתרחש בינואר 2024, בין ביידן למנהיגי הקונגרס, בנושא משא ומתן על הסכם הסיוע לאוקראינה: “הוא דיבר כל כך חלש לפעמים, עד שחלק מהמשתתפים התקשו לשמוע אותו”, סיפרו חמישה אנשים שמכירים את פרטי הפגישה. “הוא קרא מהרשימות כדי להעלות נקודות ברורות, עצר לרגעים ארוכים ולפעמים עצם את עיניו למשך כל כך הרבה זמן, עד שחלק מהאנשים בחדר תהו אם הוא נרדם”.

במקרה אחר – בפגישה בארבע עיניים בחודש פברואר, שנערכה בחדר הסגלגל עם יו”ר בית הנבחרים מייק ג’ונסון, הנשיא אמר ששינוי מדיניות שנערך לאחרונה על ידי הממשל שלו, שמסכן כמה פרויקטים גדולים בתחום האנרגיה, הוא “רק מחקר”. לפי שישה אנשים שונים ששוחחו עם ג’ונסון אחרי הפגישה, ג’ונסון היה מודאג שזכרונו של הנשיא לגבי פרטי המדיניות שלו “אינו אמין”.

באירוע בדטרויט בחודש מאי, ביידן ציין שהוא היה סגן נשיא במהלך מגפת הקורונה, שהחלה שלוש שנים לאחר שעזב את תפקידו.

דוגמא נוספת: במהלך אירוע גיוס כספים, הנשיא אמר כי במהלך פסגת הG-7 ב-2021 הוא שוחח עם נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן, שמת כבר ב-1996.

בשנה שעברה, כשביידן ניהל משא ומתן עם הרפובליקנים בבית הנבחרים בנושאי כלכלה, נראה היה שההתנהגות שלו והשליטה בפרטים השתנו מיום ליום, כך על פי יו”ר הבית דאז קווין מקארתי ושני גורמים אחרים המכירים את השיחות. בחלק מהימים הוא שוחח באופן שוטף וספונטני עם הרפובליקנים, אך באחרים הוא מלמל ונראה שהוא מסתמך על פתקים מוכנים מראש.

“נפגשתי איתו כשהיה סגן נשיא”, אמר מקארתי בראיון אחרי אותן פגישות. “הוא כבר לא אותו אדם”.

“מה שאתה רואה בטלוויזיה זה מה שבאמת קורה”, אמר הסנטור הרפובליקני ג’יימס ריש, שהשתתף לאחרונה בפגישה עם ביידן. “האנשים האלה שכל הזמן מדברים על איזה ‘דינמו’ הוא מאחורי דלתות סגורות – הם צריכים להוציא אותו מאחורי דלתות סגורות, כי אני פשוט לא ראיתי את זה”.

מנגד, חברים בממשל ביידן הציגו דוגמאות רבות לסיטואציות אחרות, שלדבריהם הראו שהנשיא היה “חריף ומעורב”, כולל תפקודו במשך שעות ארוכות בחדר המצב באפריל במהלך ואחרי מתקפת הטילים של איראן על ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות