צה”ל חייב כוח אדם? • הבקו”ם לאברך: “אתה לא מזומן לשום דבר”

אברך כולל שנכלל ברשימת החייבים בגיוס, כמו עוד עשרות אלפי אברכים ובני ישיבות, אינו מקבל - בעקבות החלטת בג"ץ - מזה חודשיים את מלגת משרד הדתות • אז הוא התקשר לבקו"ם כדי לברר אם "להגיע אליכם עכשיו להתגייס?" • "הצבא לא ערוך לגיוס חרדים המוני ובעצם לא רוצה בכך"
שרי רוט
כ"ט אייר התשפ"ד / 06.06.2024 11:32

1.

ב-1 באפריל 2024 נקבע כי חוק הגיוס בטל החל מ-1 ליוני 2023, ומאותה עת כל בני הישיבות ואברכי הכוללים בגילאי 18-26 חייבים בגיוס לצה”ל, מאחר  שדחיית השירות שניתנה להם מכוח החוק פקעה. בשל כך, בג”ץ העניק צו ביניים להפסקת התמיכות לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בגיוס לצה”ל.

מדובר ב-66 אלף צעירים חרדים, הנמצאים מאז במצב המתנה, כאשר מצד אחד, צה”ל אינו נוקט בשום צעד על מנת לגייס אותם – או לחילופין לפטור אותם משירות צבאי. מצד שני,  בשל פסקת בג”ץ, האברכים חדלו לקבל את מלגת משרד הדתות והישיבות אינן מקבלות תקציבים עבור תלמידים החייבים בגיוס.

חלם, זה כאן ועכשיו.

2.

תשמעו סיפור.

מדובר באברך כולל שכבר מלאו לו 26, אבל בתאריך בו פקע החוק היו חסרים לו כמה שבועות ל-26. (כיום, הוא אוטוטו בן 27) כיוון שכך, הוא נכלל ברשימת האברכים החייבים בגיוס. בעקבות הוראת היועמ”שית והחלטת בג”ץ, מזה חודשיים הוא אינו זוכה לקבל את מלגת משרד הדתות בסך כמה מאות שקלים.

ביום שלישי השבוע התקשר האברך לבקו”ם. טלפנית ענתה.

הנה השיחה ההזויה:

החיילת: איך אני יכולה לעזור?

האברך: אני רוצה לברר מה הסטטוס שלי.

החיילת: מה זאת אומרת?

האברך: יש לי פטור? אין לי פטור? מה…?

החיילת: כרגע אין לך פטור, חוק הגיוס בוטל וכולנו חייבים בגיוס. אלא אם כן תהיה החלטה אחרת.

האברך: אוקי, מה אני צריך לעשות?

החיילת: כרגע אתה צריך להמתין שיזמנו אותך לצו ראשון. או להליכים אחרים. להליכי גיוס.

האברך: לא להגיע אליכם עכשיו להתגייס?

החיילת: בינתיים אין לך תאריך גיוס, אז כאילו…

האברך: לא, אני אגיד לך למה. כי עקבתי אחרי הדיון בבג”ץ וכאילו אמרו שאני צריך להגיע אליכם פיזית ולהתגייס.

החיילת: ברגע שתהיה מזומן לסיווג פרופיל או צו ראשון או משהו כזה, אז זה יהיה אפשרי. כרגע עדיין אתה לא מזומן לשום דבר.

האברך: לא הוציאו לי זימון, נכון?

החיילת: כרגע עדיין לא.

3.

למרות שלא זומן לבקו”ם, ולמרות שעל טופס ‘הדיחוי’ חתם רק בחודש פברואר האחרון, את המלגה שהיה מקבל ממשרד הדתות האברך אינו מקבל מזה חודשיים.

בדיון שהתקיים השבוע בבג”ץ בעתירות הדורשות לגייס את בני הישיבות, שאל אחד מעורכי הדין: מה קורה אם צעיר חרדי יחליט להתייצב מיוזמתו. אחד השופטים השיב: זה תיאורטי בלבד, זה לא קרה.

האברך לחרדים 10: “מה קורה פה? אם אני מחויב בגיוס – אז גייסו אותי לשירות צבאי. אם אני לא מחויב או שאינכם מסוגלים לגייס אותי – אז שחררו אותי לדרכי ואז אקבל את המלגה ממשרד הדתות”.

אילוסטרציה. צילום: פלאש90

נכון לעכשיו מצויים עשרות אלפי אברכים ובני ישיבות במצב של חוסר ידיעה. אף אחד לא מזמן אותם לבקו”ם, כך שגם אילו רצו להתגייס – הם אינם יכולים. אבל מנגד,  הם מסומנים כמי שהיועצת המשפטית מבקשת עתה לשלול מהם גם הנחת ארנונה והנחות במעונות לילדים.

הגיוני? לא ממש.

3. 

המשמעות היא פשוטה: צה”ל אינו ערוך, וכנראה גם אינו רוצה לגייס חרדים.

הנה מה שכתב אמש השר לשעבר חיים רמון:

“לפני כחודשיים פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך עם כל המספרים אודות שיעורי הגיוס לפי קבוצות אוכלוסייה. מכל הנתונים המרתקים, היה נתון אחד במיוחד אשר שמט לי את הלסת: בחמשת החודשים אחרי ה-7 באוקטובר, כ-4,000 צעירים חרדים הגישו, מיוזמתם, בקשות גיוס לצה”ל.

רוצים לדעת מה צה”ל, שראשיו מדברים ללא הרף על הצורך ‘הדחוף’ בכוח אדם אחרי ה-7 באוקטובר, עשה איתם? 3,120 צעירים חרדים נמצאו “לא כשירים”, לרוב בשל אי-כשירות רפואית. האם הצבא הפסיק לגייס חיילים עם פרופיל נמוך ליחידות תומכות לחימה, למודיעין, להדרכה, למחשבים ולפיקוד העורף?

וזה עוד לא הכי גרוע. מתוך 880 הצעירים החרדים שנמצאו כשירים, גויסו רק 540 איש. כלומר, מתוך 4,000 הצעירים החרדים שביקשו להתגייס, צה”ל גייס רק 13.5% ואפילו מתוך החרדים שנקבעו ככשירים לשירות, גויסו רק 61%.

“המספרים האלו מחזקים את התזה הטוענת שהצבא לא ערוך לגיוס חרדים המוני ובעצם לא רוצה בכך”, חורץ רמון.

4.

בשיחה עם גורמים בצה”ל הם אומרים, כי היות ולא קיים מקור חוקי להימנעות מגיוס תלמידי הישיבות – צה”ל נערך לגיוס הציבור החרדי, ולהרחבה משמעותית של מוזמנים ללשכות הגיוס ולתהליכי המיון במידת הצורך, מבלי לפגוע בתהליך המיון והגיוס של כלל המתגייסים.

אותם גורמים אומרים, כי בימים אלה נערכת עבודת המטה לגיבוש תכנית לגיוס מדורג של בני הציבור החרדי, ובכללה דיונים בראשות שר הביטחון, הרמטכ”ל ובכירי מערכת הביטחון כמו גם בצוותים מקצועיים שונים.

לדבריהם, התוכנית כוללת גם יצירת יחידות ומסלולים נוספים ולהתאמת מסלולים קיימים, באופן שיאפשר שילוב אפקטיבי של מתגייסים נוספים מהציבור החרדי.

פנינו אל דובר צה”ל – ושאלנו: מדוע צה”ל לא שולח צו גיוס לאברכים ובני הישיבות?  ואם אינו שולח – מדוע לא יימשך סטטוס דחיית השירות למשך שנה, כפי שהיה נהוג עד כה?

תגובת דובר צה”ל: “צה״ל הוא צבא העם ופועל באופן ממלכתי לגיוס האוכלוסיות החבות בגיוס, בהתאם לחוק שירות ביטחון. בצה”ל מגוון רחב של יעדי שירות לחרדים והוא נערך בימים אלה להרחבת הקליטה של מועמדים לשירות בטחון שאינם מחזיקים עוד בדחיית שירות.

“מיועד לשירות ביטחון שאין לו צו לדחיית שירות בתוקף, נדרש להתייצב בלשכת הגיוס לצורך קבלת זימון להשלמת תהליכים ומועד גיוס בהמשך”.

יש לציין, כי תגובת צה”ל עומדת בסתירה לשיחה עם המוקדנית בבקו”ם שהצגנו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות