ביידן חשף מתווה כניעה לסיום המלחמה: נתניהו לא פסל על הסף

נשיא ארה"ב הציג את שלושת שלבי העסקה שכוללת גם את הפסקת הלחימה בשלב השני • קרא לעם בישראל ולחברי הממשלה לעמוד מאחוריה: "כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים - חמאס לא יכולים יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף. זמן להתחיל את היום שאחרי"
חרדים 10
כ"ה אייר התשפ"ד / 01.06.2024 21:18

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן נשא היום (שבת) נאום על המלחמה ברצועת עזה, שבו חשף את ההצעה הישראלית לחמאס, הכוללת עסקת חטופים – וקרא לסיום המלחמה.

עקפו אותך בתור? לפני שמתעצבן, תבדוק אם גם אתה זכאי לזה

ביידן פירט על המאמצים המושקעים לסיום המלחמה בעזה, ואמר כי ישראל הציעה “מפת דרכים להפסקת אש ושחרור החטופים. ההצעה הישראלית הועברה לחמאס על ידי קטאר”.

בהמשך, הוא החל לפרט את שלבי ההצעה, שלדבריו כוללת שלושה שלבים.

השלב הראשון יימשך שישה שבועות – עם הפסקת אש מלאה, נסיגה של ישראל מאזורים מאוכלסים בעזה ושחרור של חלק מהחטופים, כולל נשים, זקנים ופצועים, בתמורה למאות מחבלים. במסגרת השלב הזה, אזרחים פלסטינים יחזרו לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כמו כן, סיוע הומניטרי לעזה יעלה ל-600 משאיות מדי יום. “יש שבויים אמריקנים שישוחררו בשלב הזה, ואנחנו רוצים אותם בבית”, אמר ביידן.

ביידן אמר עוד, כי במהלך ששת השבועות, “ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה”, והוסיף כי ארה”ב, מצרים וקטאר יפעלו כדי לקיים את המשא ומתן בין הצדדים.

לדבריו, בששת השבועות “ישראל וחמאס ינהלו מו”מ על הסידורים הנדרשים כדי להגיע לשלב השני שהוא סיום קבוע של הלחימה”. הוא הוסיף: “ההצעה אומרת שאם המו”מ יימשך יותר משישה שבועות אחרי השלב הראשון, הפסקת האש תימשך כל עוד המו”מ נמשך – עד שמגיעים לכל ההסכמות ואפשר יהיה להתחיל את השלב השני”.

בהנחה והצדדים יגיעו לשלב השני, לדברי הנשיא האמריקני “ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים גברים; כל הכוחות הישראליים ייסוגו מעזה; וככל שחמאס יעמוד בהתחייבות שלו, הפסקת האש הזמנית תהפוך – במילים של ההצעה הישראלית – להפסקה קבועה של העוינות”.

השלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה. ביידן ניסה לטעת בקרב הישראלים אשלייה – ואמר: “תושבי ישראל צריכים לדעת שהסיבה שהצעה כזו אפשרית היא כי כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים – חמאס לא יכולים יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף.

“אני יודע שבישראל יש אנשים, כולל בקואליציה, שלא יסכימו ורוצים להמשיך במלחמה – והחטופים לא חשובים להם. אני אומר לתושבי ישראל, כתומך של ישראל מאז ומתמיד והנשיא היחיד שביקר בישראל בזמן מלחמה, אני מבקש לקחת צעד אחורה ולחשוב על מה שיקרה אם נפסיד את ההזדמנות הזו:

“מלחמה ללא סוף והמשך חתירה לרעיון לא מוגדר של ‘ניצחון מוחלט’ רק ימשכו למטה את ישראל ואת עזה; זה ישאב וירוקן את הכלכלה, הצבא והמשאבים האנושיים; יגביר את הבידוד של ישראל בעולם; לא יחזיר את החטופים הביתה, לא יביא להבסת חמאס בטווח הארוך, ולא יביא לביטחון ישראל”.

ביידן הוסיף כי העסקה, אם תתממש, “תעזור להרגיע גם את הגבול הצפוני”.

לדבריו, “לישראל תמיד תהיה זכות להגן על עצמה וארה”ב תמיד תדאג שלישראל יהיה מה שהיא צריכה לשם כך. בכל העולם דורשים הפסקת אש, עכשיו הזמן להרים קול ולדרוש שחמאס יבוא למו”מ לסיים את המלחמה שהם התחילו. חמאס אומרים שהם רוצים הפסקת אש – זה הרגע שלהם להוכיח את זה”.

ביידן סיכם: “שבעת החודשים האחרונים היו גיהינום בישראל ובעזה, יותר מדי חפים מפשע נהרגו, ראינו את התמונות הנוראיות מרפיח. אני יודע שאנשים בארה”ב רגישים באופן עמוק כלפי הנושא. זו אחת הבעיות הקשות בעולם. אני רוצה להיות כן איתכם, כל מי שרוצה שלום עכשיו צריך להרים קול ולתת למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו. הגיע הזמן שהחטופים יחזרו, ישראל תהיה בטוחה והסבל ייגמר. הגיע הזמן לסיים את המלחמה הזו ולהתחיל את היום שאחרי”.

מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הצהרת ביידן: “ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המו”מ להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה”.

גורם מדיני אמר לכאן חדשות: “המשא ומתן מתבסס על כך שסופו יוביל להשמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס” לדבריו, “זו ההצעה שקיבלו המתווכות”.

עוד מדגישים בישראל, כי אכן הוסכם להמשיך את הפסקת האש מעבר לשבוע השישי של השלב הראשון אם הצדדים לא יגיעו להסכמות. אולם, הפסקת האש תימשך בתנאי שחמאס ינהל משא ומתן בתום לב, ולא ינצל אותה להתעצמותו הצבאית וחפירת מנהרות. “ברגע שנגלה שיש הפרה – חוזרים ללחימה”.

גרם מדיני אמר לחדשות 14 כי אם חמאס יפר את התחייבויותיו בהסכם, לרבות אי-שחרור חטופים במספר שעליו יוסכם – ישראל תחדש את הלחימה בכל עת.

“נוצר צורך לחדד דברים שלא היו בהירים מספיק בהצהרה של ביידן”, אמר הגורם – והוסיף: “השתמע ממנה כביכול שהמו”מ בין שלב 1 לשלב 2 יכול להימשך לנצח – לא יהיה דבר כזה”.

הגורם הדגיש: “אם יידרשו עוד כמה ימים מעבר לששת השבועות שהוקצבו, ניתן אותם – אבל לאחר מכן נחדש את המלחמה”.

הגורם הבהיר כי לפני שישראל תלך לעסקה היא תצטרך לאשר אותה בממשלה, ושם יובהר לשרים כי העסקה לא כוללת התחייבות לסיום המלחמה, אלא אך ורק הסכמה להיכנס למו”מ בין שלב 1 לשלב 2.

“במסגרת המו”מ הזה לא נסטה מהתנאי לחיסול יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של חמאס לפני סיום המלחמה”.

חמאס הגיב גם הוא על ההצעה בהצהרה רשמית: “רואים בחיוב את נאומו של נשיא ארה”ב ביידן. מדגישים את עמדתנו – התייחסות באופן חיובי לכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, חזרת העקורים למקומות מגוריהם והשלמת עסקת חילופי שבויים רצינית, אם ישראל תצהיר על מחויבותה המפורשת לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות