11 משפחות אומנה פתחו ביתן בפני 21 יתומי ה-7 באוקטובר

מאז ה-7 באוקטובר נוספו למערך האומנה 25 משפחות • 70 משפחות אומנה פונו מבתיהן וב-30 משפחות גויסו האם או האב למילואים • השר יעקב מרגי: "אירועי ה-7 באוקטובר שמו את שירותי האומנה של משרד הרווחה במרכז תשומת הלב"
חרדים 10
כ"ג אייר התשפ"ד / 31.05.2024 16:21

11 משפחות אומנה חדשות מטפלות ב-21 ילדים שהתייתמו משני הוריהם בשבעה באוקטובר. כך עולה מנתונים שמפרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי לרגל יום האומנה הבינלאומי שחל היום (שישי).

עובדות סוציאליות מטעם משרד הרווחה וארגוני האומנה מלוות את המשפחות, שלכולן קשר משפחתי ישיר ליתומים, מתוך הבנה שגם משפחות האומנה עצמן חוו טראומה נוראה ב-7 באוקטובר וזקוקות לסיוע של הרשויות.

לטובת משימה זו גיבש המשרד, בשיתוף הארגונים, מודל הכשרה ייעודי לטיפול בילדים אלו ובבני משפחות האומנה, ועל פי הנחיית הדרג המקצועי במשרד, למשפחות הוצמדו מנחות אומנה בעלות מומחיות וניסיון עשיר בתחום.

70 משפחות אומנה פונו מבתיהן

מלחמת חרבות ברזל העלתה את הצורך הגובר בין השאר בצירוף של משפחות ואזרחים שישמשו כמשפחות אומנה לילדים הזקוקים לכך. מאז ה-7 באוקטובר נוספו למערך האומנה 25 משפחות חדשות אשר השלימו את כל תהליכי האבחון ונכנסו למאגר המשפחות.

70 משפחות אומנה פונו מבתיהן בעקבות המלחמה, וב-30 משפחות גויסו האם או האב למילואים. בעקבות המצב הרגיש, בימים אלו משרד הרווחה עובד על הכנסת תיקונים משמעותיים בחוק האומנה לילדים, שיאפשרו שיקול דעת לגורמי המקצוע בקביעת הגיל המקסימלי בו אזרחים יוכלו לשמש כאומנים כשכל מקרה ייבחן לגופו.

זאת, כחלק ממהלך בו תורחב בעתיד האפשרות לאומנת קרובים, לצד מתן סמכות להורים אומנים להגשת בקשה לביטוח לאומי להכרה בילד כזכאי לגמלת נכות וקבלת הגמלה ישירות לאומנים.

יותר ממחצית ילדי האומנה – אצל קרובים

בישראל חיים כיום 5,505 ילדים אצל 4,600 משפחות אומנה, מתוכם 3,107 ילדים שהושמו אצל קרובי משפחתם (2,400 משפחות). כמו כן, 696 ילדים מתוך ילדי האומנה הם ילדים עם צרכים מיוחדים (מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם ונכויות שונות), 170 מתוכם הם בני 21 ומעלה.

לפני כשנה, הקים שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי ועדה מקצועית לשיפור השירותים לילדי האומנה ולמשפחות האומנה בראשות סמנכ”לית המשרד וראש מינהל שירותים חברתיים ואישיים –  אתי קיסוס.

בוועדה חברים נציגי משרד הרווחה, מנהלות מחלקות רווחה ברשויות המקומיות, נציגי אקדמיה, מנהלות בשירותי האומנה ומומחים בתחום, במטרה להציע שיפורים ותיקוני חקיקה שיקלו באופן משמעותי על ההורים האומנים לתת את הטיפול המיטבי לילדים שהושמו בביתם לבקשת המדינה.

הוועדה הגישה את המלצותיה לשר מרגי לפני מספר חודשים ובימים אלו עמלים גורמי המקצוע במשרד הרווחה על יישום ההמלצות ותיקוני החקיקה הנדרשים.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: “אירועי ה-7 באוקטובר שמו את שירותי האומנה של משרד הרווחה במרכז תשומת הלב, כמענה האנושי המשפחתי והלאומי הטוב ביותר עבור ילדים שחוו את הנורא מכל.

“הוועדה המקצועית לבחינה ושיפור תחום האומנה בישראל שהקמתי לפני כשנה, גיבשה שורה של המלצות לשינויים משמעותיים שיחזקו את שירותי האומנה בישראל. בימים אלו עמלים גורמי המקצוע במשרדי על יישום ההמלצות ותיקוני החקיקה הנדרשים, במטרה להרחיב את מעגל המשפחות ולהעניק את המענה האיכותי ביותר לילדים ולבני נוער הזקוקים לאומנה”.

מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: ״אירועי אוקטובר חידדו בפני הציבור כולו את חשיבות שירותי האומנה לטובת ילדים בסיכון ובמקרה זה ילדים שחוו את הטראומה הנוראה מכל. לשירותי האומנה יש חשיבות אדירה בהתפתחותם התקינה של ילדים בסיכון. בימים אלו אנו עמלים על הכנסת שינויים משמעותיים ומקווים שבכך נוכל להקל על המשפחות שלוקחות על עצמן המשימה האדירה הזו”.

סמנכ”לית שירותים חברתיים במשרד, ויו”ר הוועדה המקצועית לבחינת יישום חוק האומנה, אתי קיסוס: “בקרוב נגיש המלצות משמעותיות ביותר לתיקון חוק האומנה ולשיפור השירותים למשפחות ולילדים אלו מתוך תפיסה שזכותם של ילדים לבית יציב ומיטיב ובגילאים הצעירים במיוחד, עדיף לגדול במשפחה. אנו מקווים שיישום ההמלצות והשינויים שנציע יובילו לגידול משמעותי במספר משפחות האומנה שיפתחו את ביתן וליבן לילדים הזקוקים לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות