היועמ”שית לבג”ץ: הממשלה מנסה למנוע פיקוח על גיוס בני ישיבות

בהרב-מיארה טוענת כי הממשלה חותרת תחת שלטון החוק טהמליצה בהודעתה לבג"ץ להוציא צווים קבועים על חוק הגיוס והתמיכה בישיבות - בניגוד להחלטת הממשלה • הרכב שופטים מורחב ידון ביום ראשון בעתירות שהוגשו בנושא גיוס
אריה ריבקינד
כ"ב אייר התשפ"ד / 30.05.2024 18:36

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כתבה בתשובתה שהוגשה היום (חמישי) לבג”ץ כי הממשלה פועלת בחוסר סמכות וחותרת תחת “שלטון החוק” בעניין חוק הגיוס, כשהיא מנסה להרחיק את שומרי הסף.

הגרלת ביניים על 120,000 ש”ח – לנרשמים להגרלת ס”ת של יד לאחים

לטענתה, הממשלה מנסה למנוע מהייעוץ המשפטי לממשלה לוודא שהטיפול בגיוס בני הישיבות תקין ושהצווים הזמניים של בג”ץ מקוימים: “זה לא חוקי. דין החלטת הממשלה להתבטל, ודין הצו על תנאי שהוצא – להפוך לצו מוחלט”.

בהרב מיארה כתבה, כי החלטת ממשלה 1724 – שמתעלמת מחוות דעתה וקובעת שעורך הדין הפרטי שאושר לממשלה הוא שייצג את כל גופי המדינה – ניתנה בחוסר סמכות וחותרת תחת שלטון החוק: “בכסות של מחלוקת הנוגעת לכאורה להיקף הייצוג הנפרד שהותר, ביקשה הממשלה ליצור מצב חסר תקדים שבו היא קובעת לעצמה את פרשנות הדין בניגוד לחוות דעתה של היועצת המשפטית”.

בג”ץ ידון ביום ראשון בעתירות שהוגשו בנושא גיוס תלמידי ישיבות ומימון המוסדות התורניים. הדיון ייערך בהרכב מורחב של תשעה שופטים.

מדובר בדיון בעתירות שהוגשו לפני כמעט שנה, עם פקיעתו של חוק הגיוס הקודם. בג”ץ הורה על ביטול החוק עוד ב-2017, אך מועד פקיעתו נדחה מספר פעמים לבקשת המדינה, עד שפקע ביוני.

לטענת העותרים, המדינה אינה יכולה להימנע מגיוס תלמידי הישיבות, משום שהחוק פקע.

הדיון צפוי להימשך מספר שעות והוא יועבר בשידור חי. מדובר בדיון שני בעתירות, לאחר שהוצא צו על תנאי. תחילה יטענו המשיבים – ובהם עורך הדין שמייצג את הממשלה בנפרד, ונציג היועצת המשפטית לממשלה.

הממשלה תנסה לשכנע את שופטי בג”ץ שלא להפוך את הצו על תנאי למוחלט. כלומר, לא לקבל את העתירה ולתת הזדמנות להליך החקיקה בכנסת להבשיל. לאחר מכן יטענו העותרים.

לא צפויה החלטה או פסק דין בדיון עצמו, אלא רק בשלב מאוחר יותר.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות