תסבוכת ‘הדיל המרובע’: התמודדות הגר”ש אליהו טורפת הקלפים

פתיחת קרב בין 'עוצמה יהודית' ל'ציונות הדתית' על ההתמודדות של הגאון רבי שמואל אליהו עלולה להוביל לקריסה של ה'דיל' שנחתם בין הציונות הדתית לש"ס • אלא שהסתפקות שלו במשבצת הרב הספרדי של ירושלים עשויה להציל את 'הדיל' • והאם הרב דוד יוסף יחמיץ את ההזדמנות?
שרי רוט
כ"ג אייר התשפ"ד / 30.05.2024 23:20

הבחירות לרבנות: בעוד המועמדים מתחילים להתייצב על הקווים לקראת המרוץ, והבחישות של המקורבים צוברות תאוצה – נראה כי צפויות עוד הרבה הפתעות.

אחד האתגרים המשמעותיים שניצבים בפני כל מתמודד שנכנס למרוץ הוא ה’דיל’ שנסגר בין מפלגת הציונות הדתית למפלגת ש”ס, ולפיו הציונות הדתית תקבל את משרת הרב הראשי האשכנזי ומפלגת ש”ס את משרת הראשון לציון.

אלא שכעת מתברר כי מישהו ‘שכח בבית’ את מפלגת עוצמה יהודית, שכיום, לפי כל הסקרים, כוחה גדול בהרבה מזה של הציונות הדתית. למה, בעצם, לא מגיע לה להתערב ולבחוש בזהות הרבנים הראשיים הבאים?

כך נכנס בימים האחרונים בשקט למרוץ שם נוסף: הגאון רבי שמואל אליהו, רבה של צפת, בנו של הראשל”צ הגר”מ אליהו זצ”ל ואביו של השר עמיחי אליהו מעוצמה –  שכבר התמודד בעבר על משרת הראשון לציון.

הרב אליהו הוא בן 67. מדובר, איפוא, בהזדמנות האחרונה בה יוכל להתמודד על התפקיד, שכן בסבב הבחירות הבא יחצה כבר את הגיל המאפשר התמודדות. בפעם הקודמת בה התמודד, בשנת 2013, זכה הרב יצחק יוסף ב-68 קולות לעומת 49 קולות שקיבל הרב אליהו.

נזכיר כי גם בתנועת ש”ס קיים מאבק על מועמד מוסכם: הגאון רבי דוד יוסף, בנו של הגר”ע יוסף זצ”ל וחבר מועצת חכמי התורה, מול הגאון רבי יהודה דרעי, רבה הראשי של העיר באר שבע ואחיו של יו”ר ש”ס אריה דרעי.

עד כה פורסם, כי הרב אליהו מתכוון להתמודד על משרת הראשל”צ, אלא שהדיל שנתפר לא מותיר לו סיכוי רב. מה גם, שפתיחת קרב בין ‘עוצמה יהודית’ ל’ציונות הדתית’ לא תותיר זכר לדיל הישן והמדובר.

משיחות עם מקורביו של רבה של צפת עולה תוכנית חדשה ומעניינת, הגם שבשלב הזה היא מוכחשת בתוקף על ידי כל  הגורמים הרשמיים.

לפי מקורות אלה, זה המתווה שיפתור את הפלונטר: הגר”ש אליהו עשוי להסתפק במשבצת הרב הספרדי של העיר ירושלים, הציונות הדתית תקבע את זהות מועמדה לרב הראשי לישראל האשכנזי, בעוד ‘דגל’ תפוצה ברב אשכנזי לירושלים (ככל הנראה מי שיזכה בתפקיד יהיה הגר”ד לאו), וש”ס תקבע את זהות הראשל”צ  – ובא לציון גואל.

או שלא.

שהרי, הקרב בש”ס ניטש בין שני מועמדים: הגר”י דרעי מול הגר”ד יוסף. המפסיד מבין השניים – (הימור שלי: הרב דוד יוסף מפסיד, אבל כידוע נבואה ניתנה לשוטים), אמור היה להסתפק ב’פרס ניחומים’ כרבה הספרדי של ירושלים. כך, לפחות, דובר מראש. היו גם מי שניסו להציע מראש לרב דוד יוסף להתמודד על המשבצת הזו ולפנות את הזירה של הראשל”צ לטובת הרב יהודה דרעי, אולם הוא סירב (לדברי אנשיו, הוא זה שינצח בבחירות לתפקיד הראשל”צ).

רק שכעת, אם יפסיד, המשבצת של הרב הראשי הספרדי בירושלים עשויה להיות תפוסה…

תגובת לשכת השר עמיחי אליהו: אביו של השר לא החליט עדיין להתמודד. בנו הרב אריאל הקים מטה להתמודדות על תפקיד הרב הראשי הספרדי של ישראל ולא על רבנות ירושלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות