דרמה: בג”ץ ביטל את כינוס הוועדה לבחירת דיינים בגלל נפוטיזם

בעקבות עתירה: השופט אלכס שטיין הוציא צו ארעי האוסר על כינוס הוועדה לבחירת דיינים שהייתה אמורה להתכנס מחר כדי לבחור - עד לקבלת החלטה אחרת • השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, חברי הוועדה לבחירת דיינים, היועמ"שית והרבנים הראשיים אמורים להגיב לעתירה בתוך חודש
חרדים 10
י"ח אייר התשפ"ד / 26.05.2024 16:01

רגע לפני ישיבת הוועדה: שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, הוציא היום (ראשון) צו ארעי המונע את הכינוס המתוכנן של הוועדה לבחירת דיינים שנועד להתקיים מחר.

זאת בתגובה לעתירה שהגישה היום עו”ד בתיה כהנא-דרור לבג”ץ, בדרישה למנוע את  כינוס הוועדה למינוי דיינים, על רקע טענות לנפוטיזם וניגודי עניינים.

במהלך התכנסות הוועדה היו אמורים להתמנות דיינים לבית הדין הרבני הגדול ולבתי הדין הרבניים האזוריים.

השופט שטיין קבע כי המשיבים לעתירה ובהם השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, חברי הוועדה לבחירת דיינים, היועמ”שית והרבנים הראשיים יגיבו לעתירה תגובה מקדמית עד ל-26 בחודש יוני.

“ניתן בזה צו ארעי המורה למשיבים להימנע מכל פעולה אשר מקדמת את מינויים של דיינים לבתי הדין הרבניים, וזאת עד למתן החלטה אחרת”, כתב השופט.

בעתירתה טענה עו”ד כהנא דרור, כי הרבנים הראשיים שמסיימים את תפקידם ב-1 ביולי מבקשים לקבוע את המינויים באופן שיותיר מעט מאוד מקום להשפעה לרבנים הראשיים הבאים. הרבנים הנוכחיים, שמחזיקים בתפקידם מכורח הוראת שעה, שכן היו אמורים לסיים את כהונתם כבר במאי 2023, יקבעו למעשה כיצד יראו בתי הדין בעשרות השנים הבאות.

כהנא דרור מצביעה בעתירה על חשש חמור לנפוטיזם וניגוד עניינים חריף בהליכי הבחירה של הוועדה, שכן כ-30% מהמועמדים הם קרובים ומקורבים של חברי הוועדה, מה שעלול להוביל למצב שבו כל הנבחרים יהיו קרובים.

רשימת המועמדים כבר ספגה ביקורת של היועץ המשפטי לבתי הדין, עו”ד שמעון יעקובי, בין היתר על רקע העובדה שכשליש מהמועמדים הינם קרובי משפחה של רבני ערים, דיינים ופוליטיקאים.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות